Jak podkreśla, spółka od zawsze należała do pionierów branży motoryzacyjnej. – Do tej pory jednak rozwój innowacji odbywał się głównie na polu techniki i był mocno związany z naszymi kluczowymi dziś kompetencjami. Zmiany, które obecnie stają się niezbędne, w niektórych przypadkach wiążą się z tematami wykraczającymi poza główne obszary naszej specjalizacji i dlatego musimy budować silny ekosystem z kompetentnymi partnerami – wyjaśnia Meschke. W związku z tym Porsche, poprzez działalność z zakresu venture capital, będzie inwestować w nowe firmy, znajdujące się we wczesnych fazach rozwoju. Na celownik bierze technologie związane z budową doświadczenia klienta, mobilnością, ale także sztuczną inteligencją (AI), wirtualną i rozszerzoną rzeczywistością (VR/AR) oraz blockchain. Na projekty tego typu motoryzacyjny gigant przygotował 150 mln euro.

Współpraca ze startupami dla koncernu nie jest niczym nowym. Porsche Ventures kupił niedawno mniejszościowy udział w berlińskim startupie Gapless. Firma ta pozwala klientom na cyfrowe zarządzanie ich „tradycyjnymi" samochodami – włącznie z całą historią pojazdu – i udostępnianie tych informacji innym użytkownikom w bezpiecznym, chronionym formacie. Aby zaoferować tę usługę, startup opracowuje rozwiązanie oparte na tzw. łańcuchu bloków (blockchain), tworzone w celu utrzymania lub zwiększenia wartości kolekcjonerskich aut.

Wcześniej Porsche Ventures zainwestował też w dynamicznie rozwijającą się firmę technologiczną WayRay. Ten startup z Zurychu zajmuje się opracowywaniem i wytwarzaniem holograficznych rozwiązań w postaci ekranów head-up z funkcjami rozszerzonej rzeczywistości. Pracuje też nad możliwością harmonijnej integracji wirtualnych elementów z doświadczeniami z jazdy. Porsche kupiło udziały w WayRay jako strategiczny inwestor (fundusz wydał 80 mln dol.). Producent samochodów sportowych ze Stuttgartu jest ponadto już strategicznym udziałowcem w startupach Anagog, Miles, home-iX oraz Rimac.

Ale Porsche nie tylko inwestuje w startupy, ale również w fundusze VC, m.in. e.ventures w Europie i USA, czy Magma i Grove w Izraelu. Poza tym w marcu br. oddział Porsche Digital – razem z firmą Axel Springer – uruchomił spółkę joint venture. Jej celem było stworzenie akceleratora startupów APX.