Cyfryzacja: nadążaj albo zginiesz

Każda firma, chcąc nie chcąc, musi wziąć udział w cyfrowym wyścigu. Czasami wystarczy wykorzystać nowe rozwiązania IT, czasami trzeba zmienić swój model biznesowy.

Publikacja: 06.09.2018 20:10

Konieczność digitalizacji dotyka po kolei wszystkich branż –przypomniano podczas dyskusji „Cyfrowy w

Konieczność digitalizacji dotyka po kolei wszystkich branż –przypomniano podczas dyskusji „Cyfrowy wyścig – co zrobi globalny peleton” w Salonie Rzeczpospolitej

Foto: Fotorzepa/Tomasz Jodłowski

Rewolucja cyfrowa trwa już na całym świecie, nie ma przed nią ucieczki. Nawet firmy o tradycyjnie pojmowanym profilu działalności muszą wcześniej czy później podjąć ryzyko cyfrowej transformacji – zgodzili się uczestnicy dyskusji „Cyfrowy wyścig – co zrobi globalny peleton".

Nowa filozofia działania

Jak podkreślał William Ribaudo, partner zarządzający firmy doradczej Deloitte, digitalizacja tworzy nową wartość firm, co jest dostrzegane i dobrze wyceniane przez rynki finansowe. – Wall Street, inwestorzy, akcjonariusze zawsze dobrze płacą za to, co daje szanse na zwiększenie wartości i zysków w przyszłości – zaznaczał Ribaudo.

Digitalizacja dla każdej firmy może jednak oznaczać coś innego. – Ciągle słyszę digitalizacja to, digitalizacja tamto, cyfryzacja, innowacja – odmieniamy te słowa przez wszystkie przypadki. Dla mnie jednak digitalizacja firmy nie oznacza wykorzystania takich czy innych narzędzi IT, by działać szybciej i taniej. Dla mnie oznacza to nowy sposób robienia biznesu – podkreślał Ribaudo.

Dobrym przykładem potwierdzającym tę tezę jest branża mediów: gazety rezygnują z tradycyjnych kanałów dystrybucji i w całości przenoszą się internetu. Jeśli jednak nie zmienią przy tym filozofii swojego działania, przestają się zupełnie liczyć na rynku i ponoszą porażkę.

Wygrywają małe i średnie firmy

– Nie róbmy jednak z digitalizacji bardzo skomplikowanego mechanizmu – zaznaczał Robert Bednarski, dyrektor na Europę Środkowo-Wschodnią w Facebooku. – Po prostu firmy muszą reagować na zmiany zachowań konsumentów i klientów, które wynikają z rewolucji technologicznej – przekonywał. – Dziś modele biznesowe muszą być adekwatne do zachowań konsumentów, a nie odwrotnie. Trudno znaleźć jeden uniwersalny klucz, który pasowałby do wszystkich branż i typów działalności – mówił.

Jego zdaniem nie ma ucieczki od cyfryzacji, dotyka ona każdej branży po kolei. Jest już cała masa firm, które na tej rewolucji korzystają, bo rosną w siłę, odnoszą sukcesy, jeśli tylko potrafią działać szybko i zmieniać swoją kulturę organizacyjną.

– Kto wygrywa w tym wyścigu? Moim zdaniem w Polsce wygrywają małe i średnie firmy, które potrafią wykorzystać nowe możliwości. Około 60 proc. firm, które korzystają z naszej platformy, by docierać do konsumentów, zwiększa przychody i zatrudnienie. Warto na digitalizację patrzeć przez ich pryzmat, a nie przez pryzmat internetowych gigantów – podkreślał Bednarski.

Wojciech Górniak, ekspert w obszarze budowy strategii cyfryzacji w Deloitte, uważa, że można wymienić 13 obszarów digitalizacji w małych i średnich firmach, począwszy od dystrybucji i księgowości, a na obsłudze klienta skończywszy.

Realna wartość

– Z naszych badań wynika, że małe przedsiębiorstwa są na nowości bardzo chłonne. I nie mówię tu o startupach czy technologicznie zaawansowanych biznesach, tylko „zwykłych" firmach, które widzą w tych procesach realną wartość – mówił Górniak. Dodał, że choć digitalizacja postępuje szybko, to jednak będzie ona nadal głównym kierunkiem zmian w przedsiębiorstwach przez następnych kilka lat.

Z kolei Krzysztof Silicki, dyrektor NASK (państwowy instytut badawczy podlegający Ministerstwu Cyfryzacji), zwrócił uwagę, że przechodzenie firm na modele oparte na cyfryzacji to szansa na poprawę poziomu cyberbezpieczeństwa. – Przedsiębiorcy zaczynają rozumieć, że zabezpieczenie się przed różnymi cyberatakami i cyberprzestępstwami to kluczowy element w dzisiejszym świecie. Jeśli nie wezmą tego pod uwagę w swoich strategiach rozwojowych, ich biznes może poważnie ucierpieć – wyjaśniał.

Skromna pozycja Polski i Europy

Taki sposób myślenia niejako wymusza nowa ustawa o cyberbezpieczeństwie. Zakłada ona, że każda firma świadcząca usługi cyfrowe powinna przeprowadzić analizę, z której wynikałoby, na jakie ryzyka jest wystawiona jej działalność, jakie należy podjąć środki zaradcze oraz ile będzie kosztowało, by cyfrowe niebezpieczeństwa ograniczyć.

Jak Polska w zakresie digitalizacji życia gospodarczego wygląda na tle innych krajów? Zdaniem Deloitte nie jest źle, ale mamy jeszcze trochę do zrobienia.

Ton całej cyfrowej rewolucji nadaje wielka czwórka gigantów internetowych – Apple, Google, Facebook i Amazon. To amerykańskie firmy, a jedynym krajem, który chce stanąć z nimi w szranki, są Chiny. Polska, a nawet szerzej cała Europa, wypada na tym tle raczej skromnie.

Rewolucja cyfrowa trwa już na całym świecie, nie ma przed nią ucieczki. Nawet firmy o tradycyjnie pojmowanym profilu działalności muszą wcześniej czy później podjąć ryzyko cyfrowej transformacji – zgodzili się uczestnicy dyskusji „Cyfrowy wyścig – co zrobi globalny peleton".

Nowa filozofia działania

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Skarbówka ściągnęła z TVN wysoką karę KRRiT za reporaż o Karolu Wojtyle
Biznes
Sieci 5G w Polsce zrównały zasięg
Biznes
System kaucyjny zbudują sprytni, a nie duzi, gracze
Biznes
Praktycznie o przyszłości otwartego oprogramowania. Konferencja Open Source Day 2024 już 18 kwietnia
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes
Są unijne kary za łamanie sankcji wobec Rosji. Więzienie i ogromne grzywny