Kolejne firmy idą w ślady paczkomatów InPostu

Na polskim rynku zapanowała moda na maszyny do odbioru paczek. Automaty ma nie tylko InPost, ale też DHL i sieć Biedronki. Rozwiązaniu przyglądają się kolejni gracze.

Publikacja: 21.08.2018 21:00

Popularność paczkomatów mocno rośnie. Ten trend zauważyła już większość firm kurierskich.

Popularność paczkomatów mocno rośnie. Ten trend zauważyła już większość firm kurierskich.

Foto: shutterstock

Aż 62 proc. internautów odebrało w ciągu ostatniego kwartału przesyłkę w paczkomacie – wynika z ostatnich badań Kantar TNS.

Urządzenia InPostu stoją już w ponad 3,5 tys. lokalizacji w naszym kraju. Do końca br. ma ich przybyć kolejny 1 tys. Advent International, właściciel InPost, zamierza m.in. w rozwój tej infrastruktury zainwestować nawet 250 mln zł. – Niemal wszyscy internauci przynajmniej słyszeli o usłudze paczkomatów – mówi Rafał Brzoska, prezes InPostu.

Jak podkreśla, tak wysoki wynik korzystania z usług plasuje InPost niemal na równi z dwoma czołowymi firmami kurierskimi. – Potwierdza to, że warto inwestować w innowacje. Większość osób korzystających z paczkomatów jest skłonna polecić tę usługę – dodaje Brzoska.

Nie dziwi więc, że na fali popularności takiej usługi w segment, który w Polsce rozwijał Rafał Brzoska, wchodzą już kolejni gracze. Przykładem może być startup Pakomatic, który wprowadził nowy koncept odbioru przesyłek e-commerce. Chodzi o tzw. skrytki Tetris. Jak tłumaczy kierujący spółką Łukasz Łapiński, rozwiązania zastosowane w tym modelu znoszą ograniczenia tradycyjnych automatów na paczki. – Dzięki możliwościom zbudowania dowolnej konfiguracji oraz lekkim technologiom informatycznym model trafi pod strzechy – przekonuje.

– Barierą dla klientów w dostępie do automatów na paczki jest ich odległość. Wraz z odległością szybko spada zainteresowanie punktem odbioru. Firmom kurierskim natomiast rachunek ekonomiczny nakazuje tworzyć maksymalnie instalacje przeznaczone pod duży obszar. Wynika to z ograniczeń konstrukcyjnych oraz stosowanych dotychczas technologii – mówi Łukasz Łapiński.

Założeniem Pakomatic Tetris jest, by takie skrzynki instalować nie tylko na dużych, miejskich osiedlach, ale nawet w niskiej zabudowie i skupiskach szeregowców. – Początkowo oferowaliśmy jedynie produkt Pakomatic Concierge. Model ten – podobnie do projektu Amazon Hub – polega na obsłudze przesyłek e-commerce na dużych osiedlach mieszkaniowych. Nie chcieliśmy jednak odprawiać wielu klientów z kwitkiem – kontynuuje szef Pakomatica.

Stąd koncepcja Tetrisa, czyli łatwy dostęp dla wszystkich mieszkańców do tej samej instalacji. Jeden z największych deweloperów w Polsce, firma Echo Investment, rozpoczęła współpracę ze startupem Pakomatic. – Analizujemy potrzeby mieszkańców miast i przystosowujemy swoje inwestycje do najnowszych trendów. Zauważamy ciągły wzrost handlu internetowego, dlatego konieczne jest wprowadzanie ułatwień dotyczących odbierania i przechowywania paczek. Chcemy to robić systemowo i wygodnie, nie zakłócając spokoju i porządku sąsiadów – komentuje Kazimierz Monkiewicz, menedżer w Echo Investment.

Z firmą Pakomatic współpracuje też Poczta Polska (PP). Już na początku br. państwowy operator wdrożył w stolicy pilotaż pierwszego takiego rozwiązania. Na maszyny do wydawania przesyłek stawia również Biedronka. Do sieci może trafić do 2 tys. takich urządzeń. Wprowadza je duński SwipBox. Z operatorem tym z kolei współpracuje DHL, który od pewnego czasu w naszym kraju również testuje sieć maszyn paczkowych. Wspólnie od 2016 r. ustawili ponad 60 maszyn w żółto-czerwonych barwach DHL, zlokalizowanych głównie w mniej znanych sklepach spożywczych, delikatesach i placówkach Społem. O własnych paczkomatach myśli też Allegro. Wspólna inicjatywa z PP zakłada, że w największych miastach stanie 1 tys. maszyn.

Aż 62 proc. internautów odebrało w ciągu ostatniego kwartału przesyłkę w paczkomacie – wynika z ostatnich badań Kantar TNS.

Urządzenia InPostu stoją już w ponad 3,5 tys. lokalizacji w naszym kraju. Do końca br. ma ich przybyć kolejny 1 tys. Advent International, właściciel InPost, zamierza m.in. w rozwój tej infrastruktury zainwestować nawet 250 mln zł. – Niemal wszyscy internauci przynajmniej słyszeli o usłudze paczkomatów – mówi Rafał Brzoska, prezes InPostu.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Ozempic może ograniczyć picie alkoholu i palenie papierosów
Biznes
KGHM rozczarował. Mniej produkuje i sprzedaje
Biznes
Majówka 2024 z zaciśniętym pasem. Większość Polaków zostanie w domu
Materiał partnera
Raport ZUS: stabilna sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Biznes
ZUS: 13. emerytury trafiły już do ponad 6 mln osób