Fundusz w ciągu 10 lat wpompuje ponad 10 mld zł na realizację lokalnych strategii w tym zakresie, zaś NCBR dofinansuje zakupy najnowocześniejszego taboru (na ten cel ma 200 mln zł). Poszczególne samorządy mają już plany wymiany floty, w tym np. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM). Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM rysuje ambitny plan dostarczenia do zrzeszonych 41 gmin 300 nowoczesnych autobusów elektrycznych.
– Umożliwi nam to porozumienie, które z końcem grudnia ubiegłego roku zawarliśmy z NCBR. Sądziliśmy, że dofinansowanie rządowe, które będziemy mogli otrzymać na ten cel, wyniesie 85 proc. Okazało się jednak, że możemy liczyć nawet na 100 proc. Po naszej stronie będzie leżeć natomiast stworzenie odpowiedniej infrastruktury - mówi Kazimierz Karolczak.
Czytaj także: 10 miliardów na rozwój ekotransportu w miastach
Dostarczenie 300 elektrycznych autobusów oznacza dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zastąpienie aż 30 proc. Diesli, które dzisiaj funkcjonują w jej systemie komunikacji miejskiej. W związku z tak dużym zamówieniem, GZM została liderem całego programu.
Aktualnie do wszystkich samorządów w Polsce, w ramach programu NCBR, zaplanowane jest dostarczenie około 1 tys. Elektrobusów.