AXA ma pokryć straty paryskiego restauratora

Sąd w Paryżu polecił firmie ubezpieczeniowej AXA pokryć 2-miesięczną stratę obrotów paryskiemu restauratorowi, poniesioną na skutek zamknięcia lokali z powodu pandemii

Publikacja: 24.05.2020 16:43

AXA ma pokryć straty paryskiego restauratora

Foto: Bloomberg

To pierwszy taki wyrok wobec sektora ubezpieczeń i zbiorowego żywienia, który może wywołać falę podobnych pozwów właścicieli restauracji, barów, kawiarni i nocnych klubów w Europie i w Stanach przeciwko firmom ubezpieczeniowym, które nie uwzględniły w swych polisach możliwości odszkodowań za przerwanie działalności nie z ich winy.

Sprawę do izby handlowej sądu w Paryżu wniósł za pośrednictwem swej firmy Maison Rostang Stéphane Manigold, właściciel 4 paryskich restauracji, zażądał od AXA pokrycia jego strat od 14 marca po rządowym poleceniu zamknięcia wszystkich lokali gastronomicznych dla ograniczenia rozmiarów pandemii.

Sąd uznał, że decyzja administracyjna o zamknięciu restauracji uprawnia do pokrycia strat wywołanych zaprzestaniem działalności, uznał też  pozew za zasadny i nakazał AXA wypłacenie sumy 72 878,33 euro. Zapowiedział  wyznaczernie eksperta do wyceny zwłaszcza „wielkości odszkodowania powstałego na skutek straty marży operacyjnej brutto w okresie objętym ubezpieczeniem".

— To oznacza, że wszystkie firmy mające taką samą klauzulę w polisie jak mój klient mogą występować do swych ubezpieczycieli — powiedziała adwokatka restauratora, Anais Sauvagnac. Sam Manigold, gdy dowiedział się o wyroku sądu powiedział Reuterowi podczas spotkania z dziennikarzami przed jednym z zamkniętych lokali: — To zbiorowe zwycięstwo. Możemy być dumni z francuskiego wymiaru sprawiedliwości, to potężna, niespotykana decyzja.

Na werdykt francuskiego sądu czekało wiele małych firm na świecie, zwłaszcza w Stanach i w W. Brytanii, które zamierzają dochodzić sądownie odszkodowań od swych towarzystw ubezpieczeniowych. Gdyby wszystkie straty poniesione z powodu pandemii miały być pokryte, to francuskie towarzystwa musiałyby wypłacać po 20 mld euro miesięcznie — oceniają ludzi z branży.

AXA ogłosiła, że zamierza składać apelację. W komunikacie wyjaśniła, że ubezpiecza 13 proc. francuskich kupców i rzemieślników, uważa, że decyzja sądu nie rozwiązuje różnic interpretacji gwarantowania strat operacyjnych restauratora przewidzianych w umowie z nim. Dokument podpisany przez kilkuset ludzi z tej branży przewiduje rozszerzenie gwarancji pokrycia strat w razie administracyjnej decyzji o zamknięciu lokalu, podjętej przez policję, władzę sanitarne czy ze względów bezpieczeństwa. Decyzja rządu z 14 marca miała inny charakter i dotyczyła dłuższego okresu. Zdaniem AXA, zamknięcie lokali z powodu pandemii znalazło się w niewielu polisach, większość jej klientów nie podpisała takiej klauzuli i nie kwalifikuje się do odszkodowania.

Niezależnie od ostatecznego zakończenia sprawy AXA i Manigolda, długa procedura sądowa może skłonić francuski organ nadzoru rynku ubezpieczeń do zmuszenia firm tego sektora, by zwiększyły w swym kapitale rezerwy na pokrywanie ryzyka prawnego — uważa Benjamin Serra z agencji ratingowej Moody's.

Biznes
Praktycznie o przyszłości otwartego oprogramowania. Konferencja Open Source Day 2024 już 18 kwietnia
Biznes
Są unijne kary za łamanie sankcji wobec Rosji. Więzienie i ogromne grzywny
Biznes
Zwrot akcji w sprawie ratowania Poczty Polskiej. Andrzej Duda zablokuje wypłatę?
Materiał partnera
Promocja działań dla wspólnej przyszłości
Biznes
Anna Pruska, prezeska Comarchu: Ekspansja zagraniczna jest dla nas w tym roku kluczowa