Wielkopolscy eksporterzy chcą zawojować Afrykę

Laureaci konkursu Regionalne Orły Eksportu wskazali w Poznaniu, że jeśli chodzi o ekspansję poza Europę, interesuje ich przede wszystkim kontynent afrykański.

Publikacja: 27.04.2016 21:00

Najlepsi wielkopolscy eksporterzy uhonorowani w konkursie Regionalne Orły Eksportu organizowanym prz

Najlepsi wielkopolscy eksporterzy uhonorowani w konkursie Regionalne Orły Eksportu organizowanym przez „Rzeczpospolitą”

Foto: Fotorzepa, Borys Skrzyński Borys Skrzyński

Na Afrykę postawiło 19 proc. przedsiębiorców ankietowanych przez „Rzeczpospolitą" podczas konferencji towarzyszącej ceremonii wręczenia nagród najlepszym wielkopolskim eksporterom. To zaskakujący wynik, bo dotychczas (poza Małopolską, gdzie firmy postawiły na Amerykę Płn.) jako główny kierunek eksportu wskazywano Bliski i Środkowy oraz Daleki Wschód.

Afryka przez eksporterów z innych województw, które już odwiedziliśmy (kujawsko-pomorskie, zachodniopomorskie, łódzkie, śląskie, podkarpackie i małopolskie), była rzadko wskazywana, a już na pewno nie jako pierwszy czy drugi kierunek ekspansji. Przykładowo na Podkarpaciu głosowało na nią tylko 8 proc. eksporterów. Wielkopolska jest więc ewenementem. – To w pewnym sensie spadek po Janie Kulczyku, który mocno stawiał na ten kontynent – powiedział jeden z przedsiębiorców.

Do Afryki, w tym do Algierii, Egiptu, Nigerii, Nigru, Senegalu i Mali, trafiają m.in. produkty Okręgowej Spółdzielni Mleczarskiej w Kole. Jej prezes Czesław Cieśla (rozmowa obok) w tamtejszym rynku upatruje wielkiej szansy. Generalnie jednak ten kontynent jest przez nasze firmy niedoceniany. – Eksport stanowi ledwie równowartość naszego eksportu na Ukrainę – ubolewał Robert Kremser, dyrektor w Bisnode Polska. Wartość polskiego eksportu do Afryki wyniosła w ub.r. 2,56 mld euro. Kontynent ten jest więc ciągle wielkim nieobecnym w naszej wymianie handlowej. W Afryce działają ledwie cztery wydziały Promocji Handlu i Inwestycji przy ambasadach RP. – To się jednak wkrótce zmieni. Pojawią się kolejne cztery placówki. W Senegalu, Angoli, Kenii i Nigerii – zapowiedział Jacek Jędruszak z Departamentu Współpracy Międzynarodowej w Ministerstwie Rozwoju. Jak dodał, rozwój i dywersyfikacja eksportu to jeden z priorytetów rządu, a jednym z najbardziej obiecujących kierunków ekspansji jest właśnie rynek afrykański.

W latach 2012–2015 eksport do Afryki zwiększył się o 67,8 proc. Piotr Gadzinowski z firmy doradczej Crido Taxand przypomniał o działającym od trzech lat programie „Go Africa". Z danych resoru rozwoju wynika, że w 2015 r. w porównaniu z 2012 r. liczba firm zainteresowanych eksportem do Afryki zwiększyła się o ponad 700. Przykładem jest projekt montażu ciągników rolniczych w Etiopii realizowany przez spółkę URSUS.

Część dyskusji poświęcono właśnie na analizę form wejścia polskich eksporterów na nowe rynki. – To już nie tylko akwizycje czy wzrost organiczny, ale także współpraca z funduszami private equity, które mogą zaoferować nie tylko finansowanie, ale także know-how i znajomość rynków – mówił Rafał Wiza, partner w dziale audytu w KPMG w Polsce. Przekonywał, że nadszedł czas, aby polskie firmy sprzedawały pod własnymi markami. – Polskie produkty wyróżniają się jakością i sporo niższą ceną, czas promować własne marki – zachęcał Wiza. Potwierdzał to Ryszard Rychlik, prezes firmy Profim: – Jeszcze dziesięć lat temu zgadzaliśmy się na wyszywanie nazw innych firm na naszych produktach, ale odkąd z tym skończyliśmy, wypromowaliśmy własną markę, a nasza marża znacząco się zwiększyła. Mamy kilka najbliższych lat na wypromowanie naszych marek. Jeśli tego nie zrobimy, to pozostaniemy na stałe poddostawcami zachodnich koncernów i to one będą głównie korzystać na wysokiej jakości naszych produktów – mówił.

Najważniejsze adresy dla eksporterów www.trade.gov.pl

Najlepszy eksporter: Wix-Filtron

Polsko-amerykańska spółka z grupy Affinia produkuje filtry do samochodów, maszyn budowlanych i rolniczych, urządzeń stacjonarnych czy nawet statków. Celem firmy jest osiągnięcie w najbliższych latach produkcji na poziomie 100 milionów filtrów rocznie.

Eksportowy produkt: Colian

Flagowym produktem eksportowym firmy są Wafle Familijne. Na zagranicę przypada 17 proc. ich sprzedaży. Ich największym odbiorcą jest Wielka Brytania. Popularne są także w Czechach, na Łotwie czy w Libii.

Innowacyjny produkt eksportowy: Amica

Amica planuje wprowadzić do szerszej dystrybucji sprzedawaną na razie tylko w Polsce luksusową linię sprzętu AGD – IN. Amica specjalizuje się w kuchniach, piekarnikach oraz płytach – w Polsce jest liderem tych rynków, ma wysokie udziały również w wielu innych krajach.

Osobowość eksportu: Beata Dobrzyńska

Od wielu lat samodzielnie kieruje działem eksportu Geo Poland specjalizującej się w produkcji mleka dla niemowląt. Dzięki jej talentom negocjacyjnym udaje się z powodzeniem prowadzić sprzedaż na egzotycznych rynkach Afryki oraz Azji.

Najdynamiczniejszy eksporter: Profim

Producent siedzisk biurowych stale zwiększa przychody z eksportu. W 2014 r. sprzedaż zagraniczna stanowiła prawie 74 proc. w całkowitych obrotach wartych 375,4 mln zł. W perspektywie 3 lat Profim chce mieć po 4–5 mln euro rocznych obrotów z Francji i Anglii.

Najdynamiczniejszy eksporter: Krotoszyńskie Przedsiębiorstwo Handlowe A-T

Jeden z czołowych dystrybutorów artykułów elektrycznych oraz chemicznych i farmaceutycznych. Zatrudn ia ponad 850 pracowników, w tym 160 przedstawicieli handlowych.

Najlepszy eksporter: Briju

Gnieźnieńska firma Briju, znana głównie z handlu kruszcem, od trzech lat rozwija sieć sklepów jubilerskich pod własną marką. Spółka ma już 33 sklepy i do końca roku jej sieć powiększy się do 45. Potencjał w Polsce zarząd szacuje na 120 placówek.

Eksportowy produkt: OSM w Kole

Odtłuszczone mleko w proszku produkcji OSM trafia m.in. do Senegalu, Mali, Chin, Filipin i Algierii. Jego udział w eksporcie spółdzielni wynosi 90 proc. W 2014 roku wartość sprzedaży zagranicznej firmy zbliżyła się do 113 mln, niemal jednej czwartej jej przychodów.

Innowacyjny produkt eksportowy: Novol

Novol to międzynarodowa firma produkująca głównie materiały do napraw lakierniczych. Firma wytwarza ponad 1300 produktów. Eksportuje je do państw Europy Zachodniej, Wschodniej, Australii, Nowej Zelandii, na Bliski Wschód oraz do Afryki.

Osobowość eksportu: Zbigniew Nadstawski

Jest prezesem firmy Famot Pleszew zajmującej się produkcją tokarek, frezarek sterowanych numerycznie czy pionowych centrów obróbkowych. Spółka jest również głównym dostawcą komponentów, zespołów oraz części do obrabiarek dla innych zakładów.

Najdynamiczniejszy eksporter: Amica

Spółka od lat stara się dywersyfikować kierunki sprzedaży. Już 65 proc. jej obrotów przypada na rynki zagraniczne. Do niedawna była to głównie Rosja, ale Amice udało się skutecznie rozwinąć sprzedaż w Europie Zachodniej. W 2015 r. zrealizowała dwa przejęcia poza Polską.

Najlepszy eksporter: Meble Vox

Producent mebli wybrał drogę ekspansji zagranicznej. Obecnie z eksportu pochodzi ok. 41 proc. jego obrotów, które w 2014 r. wyniosły 126,1 mln zł. Grupa poprawiła też rentowność. Zysk netto w 2014 r. wyniósł 9,7 mln zł, podczas gdy rok wcześniej było to 2,5 mln zł.

Eksportowy produkt: Solaris Bus & Coach

Fabryka w Bolechowie pod Poznaniem jest jednym z europejskich liderów w produkcji autobusów z napędem elektrycznym. Najnowszym produktem jest bezemisyjny autobus Solaris Urbino 12 electric wyposażony w nowatorską oś. Solaris jest firma rodzinną.

Innowacyjny produkt eksportowy: CDRL

CDRL to właściciel znanej dziecięcej marki odzieżowej Coccodrillo. Firma ma łącznie ponad 450 sklepów, z czego około 235 w Polsce. Jeśli spółka utrzyma tempo rozwoju, w tym roku jej przychody powinny wzrosnąć do blisko 200 mln zł.

Osobowość eksportu: Przemysław Trawa

Z Targami Poznańskimi związany od 1983 r. W swojej karierze dwukrotnie był wiceprezesem targów, w latach 2007–2009 stał na czele zarządu. W tym roku powrócił na fotel prezesa MTP i równocześnie objął rządy w Polskiej Izbie Przemysłu Targowego.

Najdynamiczniejszy eksporter: Gospodarstwo Rybackie Gosławice

Działająca od lat 60. XX wieku spółka jest największym w Polsce producentem jesiotrów i suma europejskiego. Oferuje także czarny kawior pochodzący z ikry jesiotrów syberyjskich. Na eksport przypada niemal połowa jej przychodów, czyli 13 mln zł.

Nasza kapituła

Tomasz Salomon, zastępca dyrektora Departamentu Wspierania Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Ministerstwo Rozwoju

Marian Gorynia, rektor Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu

Grzegorz Cieśla, starszy konsultant, Dział Transferu Technologii, Poznański Park Technologiczny

Beata Joanna Łozińska, dyrektor Departamentu Gospodarki, Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego

Anna Hubert, dyrektor sprzedaży korporacyjnej, Centrum Bankowości Korporacyjnej, Bank Zachodni WBK

Krzysztof Adam Kowalczyk, kierownik działu ekonomicznego „Rzeczpospolitej"

Nasz cykl: Regionalne Orły Eksportu

Relacje w „Rzeczpospolitej":

- Kujawsko-Pomorskie – 3 marca

- Zachodniopomorskie – 14 marca

- Łódzkie – 25 marca

- Śląsk – 7 kwietnia

- Podkarpackie – 14 kwietnia

- Małopolska – 21 kwietnia

- Wielkopolska – 28 kwietnia

- Dolny Śląsk – 16 maja

- Lubelskie – 23 maja

- Podlasie – 6 czerwca

- Mazowsze – 9 czerwca

- Pomorze – 20 czerwca

Biznes
Praktycznie o przyszłości otwartego oprogramowania. Konferencja Open Source Day 2024 już 18 kwietnia
Biznes
Są unijne kary za łamanie sankcji wobec Rosji. Więzienie i ogromne grzywny
Biznes
Zwrot akcji w sprawie ratowania Poczty Polskiej. Andrzej Duda zablokuje wypłatę?
Materiał partnera
Promocja działań dla wspólnej przyszłości
Biznes
Anna Pruska, prezeska Comarchu: Ekspansja zagraniczna jest dla nas w tym roku kluczowa