#RZECZoBIZNESIE: Ireneusz Węgłowski: Biznes hotelowy nie będzie rósł w nieskończoność

Od kilku lat notujemy wzrosty, a one nie mogą iść w nieskończoność. Cały 2018 r. powinien być jednak na plusie – mówi Ireneusz Węgłowski, wiceprezes Orbisu, prezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, gość programu Pawła Rożyńskiego.

Publikacja: 25.04.2018 12:38

#RZECZoBIZNESIE: Ireneusz Węgłowski: Biznes hotelowy nie będzie rósł w nieskończoność

Foto: tv.rp.pl

Gość przyznał, że zainteresowanie hotelami na majówkę jest duże, a systemy rezerwacyjne obciążone. - Majówki zawsze cieszą się dużą popularnością – mówił Węgłowski.

Tłumaczył, że zainteresowanie biznesu miastem jest w cyklu ciągłym. - Goście biznesowi przyjeżdżają do nas od stycznia do grudnia. Bardzo uaktywniły się weekendy, które kiedyś były puste – mówił.

W ostatnim roku, ze względu na wysoką frekwencję, ceny hoteli ruszyły. - W Orbisie mieliśmy wzrost frekwencji do 75 procent, kilka punktów procentowych z roku na rok – podał gość.

- Hotelarze podnoszą ceny, bo to jest naturalny odruch. W skali roku ceny w polskich hotelach wzrosły 5-6 procent - dodał.

Zauważył, że dla Polaków Polska staje się alternatywą wobec wyjazdów zagranicznych. - Baza noclegowa jest na takim poziomie, że się nie musimy wstydzić. Z roku na rok widać przyrost turystów zagranicznych. W 2017 r. ponad 17,5 miliona ludzi spędziło w Polsce przynajmniej jedną noc. Ci turyści kierują się tradycyjnie do Krakowa, Wrocławia, Gdańska czy Warszawy – dodał.

Pierwszy kwartał 2018 r. dla biznesu hotelowego jest porównywalny do ubiegłorocznego. - Nie ma spektakularnego wzrostu, ale nie ma też spadku. Baza ubiegłego roku była już wysoka. Od kilku lat notujemy wzrost, ale to nie może iść w górę w nieskończoność. Cały 2018 r. powinien być jednak na plusie - prognozował Węgłowski.

Tłumaczył, że regiony atrakcyjne turystycznie są nastawione na klientów, którzy nie mają zasobnego portfela. - Tam muszą być budowane dwu-, trzygwiazdkowe hotele. W miastach poszukuje się głównie hoteli czterogwiazdkowych. Młodzież, która lata na szybkie wypady zagraniczne, żeby poznać miasto i jego kulturę, szuka hoteli ekonomicznych – wyjaśniał gość.

Zaznaczył, że aparthotele to nowy i przyszłościowy trend. - To jest hotel przeznaczony na dłuższy pobyt. Goście chcą mieć małą kuchnię, spędzić czas bardziej swobodnie i nie poddawać się rygorom typowego życia hotelowego – mówił.

Węgłowski prognozował, że nastąpi przegrzanie koniunktury na rynku hotelowym. - Wcześniej czy później do tego dojdzie. Cykl powstawania hotelu to kilka lat. Od kilku lat w Polsce jest bardzo dobra koniunktura hotelowa. Biznesplany opierają się na wynikach z ostatnich lat. Profesjonalne firmy robią również analizę wrażliwości na wypadek spadku koniunktury. Jednak jak ktoś złapie dobrą działkę i dostanie kredyt to realizuje projekt, nie zastanawiając się, co będzie w złych czasach – tłumaczył.

Gość zauważył, że pojawiają się nowe marki należące do sieci, które już operują w Polsce. - Na przykład marka Moxy należąca do Marriotta. Na fali globalizacji te sieci wzajemnie się przejmują i konsolidują. W interesie hotelowym jest ciągły ruch. Poza tym sieci nie inwestują swoich pieniędzy. Jest to przeważnie franczyza, albo umowy o zarządzanie – mówił.

- Jako Orbis inwestujemy w rozwój, ale też szukamy partnerów do współpracy w ramach franczyzy – dodał.

Węgłowski tłumaczył, że klienci chcą być online, podłączeni przez smartfony do systemów rezerwacji, przeglądarek zdjęć, różnych pośredników, którzy porównują ceny. - Goście po przyjeździe do hotelu chcą być szybko obsłużeni, nie potrzebują nawet kontaktu z recepcjonistą – opisywał.

Gość przyznał, że zainteresowanie hotelami na majówkę jest duże, a systemy rezerwacyjne obciążone. - Majówki zawsze cieszą się dużą popularnością – mówił Węgłowski.

Tłumaczył, że zainteresowanie biznesu miastem jest w cyklu ciągłym. - Goście biznesowi przyjeżdżają do nas od stycznia do grudnia. Bardzo uaktywniły się weekendy, które kiedyś były puste – mówił.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Krzysztof Gawkowski: Nikt nie powinien mieć TikToka na urządzeniu służbowym
Biznes
Alphabet wypłaci pierwszą w historii firmy dywidendę
Biznes
Wielkie firmy zawierają sojusz kaucyjny. Wnioski do KE i UOKiK
Biznes
KGHM zaktualizuje strategię i planowane inwestycje
Biznes
Rośnie znaczenie dobrostanu pracownika