Olegowi Deripasce dopiekły sankcje USA

Daimler i inne firmy przestały z powodu amerykańskich sankcji współpracować z producentem pojazdów dostawczych i mikrobusów GAZ, kontrolowanym przez Olega Deripaskę, więc oligarcha powiedział dziennikarzom, że jest gotów zrezygnować z kontroli nad ta firmą

Aktualizacja: 17.04.2019 19:07 Publikacja: 17.04.2019 18:43

Olegowi Deripasce dopiekły sankcje USA

Foto: Bloomberg

Oligarcha i firmy, które kontroluje zostały objęte amerykańskimi sankcjami w 2018 r., gdy Waszyngton postanowił ukarać największe rosyjskie firmy i biznesmenów za wtrącanie się Moskwy w wybory w USA w 2016 r. i za inną złośliwą działalność.

Sankcje wobec GAZ, największego w Rosji producenta pojazdów dostawczych i mikrobusów nie zaczęły jeszcze w pełni działać z powodu przedłużenia licencji przez Waszyngton, ale mają już wpływ na firmie w Niżnym Nowgorodzie. - To ciężki czas - powiedział Deripaska dziennikarzom podczas wizyty w fabryce. Jeśli sankcje nie zostaną uchylone, to GAZ nie ma szans przetrwać, nawet jeśli dostanie kolejne przedłużenie na początku lipca, bo nie dają one pełnej swobody - dodał.

Wielu dostawców i partnerów zaprzestało współpracy z GAZ, bo obawia się pośrednich sankcji, istnieje też duża presja banków na firmę - powiedział Deripaska.

GAZ konkuruje ze spółką j.v. Forda i firmy Sollers, sprzedaje pojazdy głównie w Rosji i w dawnych republikach radzieckich, co zmniejsza zależność od sprzedaży za dolary. Firma miała jednak kontrakty z zachodnimi partnerami, Daimlerem, Volkswagenem i amerykańską Cummings i zalezy od ważnych zagranicznych komponentów. Firma z N.Nowgorodu traci też udział rynkowy na rzecz Toyoty i Forda.

Nie podała wyników sprzedaży w 2018 r., ale według branżowej organizacji AEB, zwiększyła sprzedaż furgonetek i mikrobusów o 4 proc. do 60 677.

Resort finansów USA ogłosił w marcu przedłużenie o 4 miesiące do 6 lipca terminu rozstania się inwestorów z GAZ dając Deripasce więcej czasu na zmniejszenie udziału, co pozwoliłoby skreślić jego firmę z listy amerykańskich sankcji.

Waszyngton zniósł w styczniu sankcje na główne aktywa Deripaski: producenta aluminium Rusal i jego firmę matkę En+, gdy oligarcha zrezygnował z kontroli nad nimi. Zapytany teraz, czy byłby gotów zrobić to samo z GAZ odpowiedział: - Tak, tak samo jak z En+ - cytuje Reuter.

Producent pojazdów nie ma jednak takiego znaczenia na światowych rynkach jak Rusal i En+, więc rozmowy o dowolnej umowie są trudniejsze i wymagają więcej czasu. Sam Deripaska znajduje się na czarnej liście sankcji, wytoczył w Stanach proces zarzucając władzom tego kraju przekroczenie uprawnień poprzez objęcie go sankcjami. Przyznaje, że proces będzie trudny, ale nadal ma nadzieję na ostateczne oczyszczenie swego nazwiska.

Oligarcha i firmy, które kontroluje zostały objęte amerykańskimi sankcjami w 2018 r., gdy Waszyngton postanowił ukarać największe rosyjskie firmy i biznesmenów za wtrącanie się Moskwy w wybory w USA w 2016 r. i za inną złośliwą działalność.

Sankcje wobec GAZ, największego w Rosji producenta pojazdów dostawczych i mikrobusów nie zaczęły jeszcze w pełni działać z powodu przedłużenia licencji przez Waszyngton, ale mają już wpływ na firmie w Niżnym Nowgorodzie. - To ciężki czas - powiedział Deripaska dziennikarzom podczas wizyty w fabryce. Jeśli sankcje nie zostaną uchylone, to GAZ nie ma szans przetrwać, nawet jeśli dostanie kolejne przedłużenie na początku lipca, bo nie dają one pełnej swobody - dodał.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjedzie na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie