Nowe kierunki dla polskiego biznesu? Portugalia i Brazylia

Nastał dobry moment dla krajowych przedsiębiorców na podbój portugalskiego i brazylijskiego rynku. Możliwości są duże.

Publikacja: 26.03.2017 19:19

Nowe kierunki dla polskiego biznesu? Portugalia i Brazylia

Foto: Fotorzepa, Mateusz Pawlak

Polskie firmy coraz lepiej radzą sobie za granicą. Co roku eksport z naszego kraju rośnie, a przedsiębiorcy chwalą się kolejnymi przejęciami zagranicznych marek. Co ważne, firmy znad Wisły powoli zaczynają wychodzić poza strefę komfortu. Inwestycje dotyczą już nie tylko Niemiec, Czech i innych krajów Unii Europejskiej, ale także coraz bardziej „egzotycznych" kierunków.

Już w najbliższy wtorek w Krakowie odbędzie się seminarium „Doing Business in Portugal and Brazil" organizowane przez Polsko-Portugalską Izbę Gospodarczą i Honorowy Konsulat Brazylii w Krakowie. To doskonała okazja dla przedsiębiorców, którzy szukają nowych rynków zbytu. Podczas seminarium eksperci zaprezentują praktyczne i prawne aspekty prowadzenia działalności na terenie Portugalii i Brazylii.

W obu krajach polski biznes jest już obecny. W Portugalii zainwestowała choćby informatyczna spółka Asseco Poland. W 2015 r. przejęła firmę IT Exictos SGPS. Pakiet kontrolny – 61,38 proc. akcji – w tej spółce kosztował 21,5 mln euro. Exictos działa też na portugalskojęzycznych rynkach wschodzących Afryki – w Angoli, Mozambiku oraz Republice Zielonego Przylądka. Dzięki akwizycji grupa Asseco ma też otwarte nowe perspektywy ekspansji na rynki Ameryki Południowej.

W Lizbonie można już zrobić zakupy w sklepach Inglot. Polski producent kosmetyków ma tam swoją sieć franczyzową. Kolejny przykład to dom maklerski X-Trade Brokers. Spółka rozpoczęła działalność na rynku portugalskim w 2010 r. i funkcjonuje za pośrednictwem oddziału XTB Portugal.

To nadal mało, biorąc pod uwagę, że portugalski biznes mocno rozpycha się nad Wisłą. Najwięksi gracze to Jerónimo Martins (właściciel sklepów Biedronka), BCP (właściciel Banku Millennium) i budowlany Mota-Engil. Portugalskie przedsiębiorstwa pozytywnie oceniają atrakcyjność polskiego rynku, o czym świadczy stały przyrost liczby firm z kapitałem portugalskim zarejestrowanych w Polsce. Dane warszawskiego biura AICEP, które przywołuje Ministerstwo Rozwoju, wskazują, że w 2015 r. było ich 152 wobec 146 na koniec 2014 r. Polskie firmy są też obecne w Brazylii, którą zamieszkuje blisko 210 mln ludzi (2 mln z nich to Polonia). W 2004 r. swoją przygodę w tym kraju rozpoczął producent chemii budowlanej Selena. Po dziesięciu latach brazylijska spółka z grupy – Selena Sulamericana – stała się jednym z liderów lokalnego rynku pian poliuretanowych, klejów i uszczelniaczy. Selena stała się cenioną w Brazylii marką, obsługującą ponad 600 klientów w 19 stanach, wliczając w to największe ogólnokrajowe i lokalne sieci marketów budowlanych.

W Brazylii z sukcesem zaistnieli też producent opakowań Can-Pack, chemiczny Synthos, motoryzacyjny Boryszew oraz producent oświetlenia Lug. Swój brazylijski projekt zaprezentowała także Grupa Gremi (to również wydawca m.in. „Rzeczpospolitej"). To EcoEstrela – 2,6 tys. ha nadmorskiego terenu na północy kraju z uzyskanym w 2016 r. pozwoleniem na zabudowę 300 tys. mkw. – będą to hotele, ośrodki wypoczynkowe oraz park technologiczny, którym zainteresowany jest EY, Santander czy BioRio – najstarszy park technologiczny w Ameryce Południowej.

Seminarium „Doing Business in Portugal and Brazil" odbędzie się 28 marca w Sali Senackiej Krakowskiego Uniwersytetu Ekonomicznego przy ul. Rakowickiej 27. Wstęp jest wolny, ale istnieje konieczność rejestracji. Zgłoszenia można dokonać pod adresem mailowym: wb@ppcc.pl.

Polskie firmy coraz lepiej radzą sobie za granicą. Co roku eksport z naszego kraju rośnie, a przedsiębiorcy chwalą się kolejnymi przejęciami zagranicznych marek. Co ważne, firmy znad Wisły powoli zaczynają wychodzić poza strefę komfortu. Inwestycje dotyczą już nie tylko Niemiec, Czech i innych krajów Unii Europejskiej, ale także coraz bardziej „egzotycznych" kierunków.

Już w najbliższy wtorek w Krakowie odbędzie się seminarium „Doing Business in Portugal and Brazil" organizowane przez Polsko-Portugalską Izbę Gospodarczą i Honorowy Konsulat Brazylii w Krakowie. To doskonała okazja dla przedsiębiorców, którzy szukają nowych rynków zbytu. Podczas seminarium eksperci zaprezentują praktyczne i prawne aspekty prowadzenia działalności na terenie Portugalii i Brazylii.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjedzie na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie