InPost przejmuje potężną francuską sieć

Polska spółka przejmie potężną sieć punktów odbioru paczek we Francji. To wstęp do zagranicznej ofensywy firmy.

Aktualizacja: 16.03.2021 09:14 Publikacja: 15.03.2021 21:00

InPost przejmuje potężną francuską sieć

Foto: www.mondialrelay.fr

InPost ogłosił zamiar akwizycji Mondial Relay, wiodącego francuskiego operatora specjalizującego się w dostawach przesyłek e-commerce. Za firmę, która dysponuje dostępem do ponad 15,8 tys. punktów odbioru i nadań – również na Półwyspie Iberyjskim i w krajach Beneluksu – zapłaci ok. 2,6 mld zł. Punkty te (tzw. PUDO – z ang. Pick Up Drop Off point) to m.in. minimarkety, pralnie, kwiaciarnie, kioski czy kawiarnie. InPost zapowiada, że po akwizycji rozszerzy tę sieć o własne urządzenia do odbioru paczek, zarówno zewnętrzne, jak i takie, które będą lokalizowane wewnątrz budynków.

Czytaj także: InPost zwiększa moce produkcyjne paczkomatów

Z Warszawy do Madrytu

– Punkty stacjonarne posiadają ograniczone możliwości: jeden lokal z reguły może obsłużyć 20–30 paczek dziennie, tymczasem nasze urządzenie, np. w trakcie świątecznego szczytu, jest w stanie wydać w ciągu doby nawet 700 przesyłek – mówi Rafał Brzoska, prezes InPostu.

Jak podkreśla, po sfinalizowaniu przejęcia (ma to nastąpić jeszcze przed wakacjami) spółka zacznie wyposażać sieć Mondial Relay w automaty. Brzoska nie ma wątpliwości, że ta gigantyczna akwizycja znacząco rozszerzy zakres działalności InPostu, przyspieszając jego rozwój międzynarodowy (urządzenia do odbioru paczek poza Polską działają również w Wlk. Brytanii i we Włoszech). Tylko w br. spółka chce postawić we Francji kilkaset maszyn. A Mondial Relay ma również punkty (ponad 5 tys.) w Belgii, Luksemburgu, Holanadii czy Hiszpanii. To olbrzymi potencjał. Tym bardziej że z sieci korzystają tacy e-sprzedawcy jak Amazon, Decathlon, H&M, Vinted czy Auchan i Bonprix.

Automaty wewnętrzne to w ofercie InPostu stosunkowo nowe rozwiązanie. Brzoska tłumaczy nam, że powstało w laboratorium badawczo-rozwojowym spółki właśnie z myślą o rynkach zagranicznych. – Przygotowywaliśmy się do tego kroku od kilkunastu miesięcy – wyjaśnia.

Maszyny były już testowane w Polsce. – Pojawiły się np. w bibliotekach. Mamy ich około 70 – dodaje prezes InPostu.

Przeprowadzenie transakcji we Francji to kluczowy krok dla polskiej firmy, notowanej na giełdzie w Amsterdamie, w kierunku dostaw międzynarodowych (tzw. cross-border). Prezes InPostu wskazuje, że celem jest możliwość nadania paczki np. w automacie w Warszawie i odebrania jej w Madrycie czy też w Bordeaux. Choć w pierwszej kolejności umożliwione mają być wysyłki raczej w drugą stronę, do Polski. – Chcemy, by pierwsze takie transakcje, na razie dla wybranych klientów, mogły ruszyć w perspektywie 12–18 miesięcy – podkreśla Rafał Brzoska. I dodaje, że z czasem usługa ta będzie powszechna.

Rentowność pod znakiem zapytania

Poza Francją, Hiszpanią i Beneluksem polska spółka chce skupić się na Wlk. Brytanii. Tu w 2021 r. chce uruchomić 2 tys. urządzeń do odbioru paczek. Ma też kilkadziesiąt urządzeń we Włoszech i stopniowo rozszerza tam sieć. Wciąż to nasz kraj jest jednak dla InPostu sednem biznesu. Tu spółka jest liderem rynku KEP (kurier, ekspres, paczka) – ma 11 tys. urządzeń. I na tym nie poprzestaje – planuje do końca roku postawić 5 tys. kolejnych. Nasz rynek to wciąż łakomy kąsek. Brzoska przewiduje, że w br. rynek e-commerce nad Wisłą skoczy o ponad 20 proc., czyli mocniej niż szacuje część ekspertów (prognozują kilkunastoprocentowe zwyżki). Zadanie zdobywania kolejnych rynkowych udziałów nad Wisłą staje się jednak coraz trudniejsze. Konkurencyjne automaty paczkowe chcą tu stawiać kolejni gracze. Będzie ich prawdziwy zalew. Allegro planuje w br. 1,5 tys. automatów, Poczta Polska – co najmniej 2 tys. do końca 2022 r. Swoją sieć zaczyna budować chiński AliExpress. A ambitne plany związane z takimi maszynami mają także Orlen czy Żabka. Zdaniem ekspertów rodzi to pytanie o opłacalność tego biznesu. – Mamy dziś deklaracje wielu dużych graczy o wprowadzaniu automatów. Ale jestem ciekaw, co będzie, gdy w Polsce będzie więcej skrytek w takich maszynach niż paczek. A to wcale nie jest nierealne, taka sytuacja może się zdarzyć – przestrzega w rozmowie z „Rzeczpospolitą" Rafał Nawłoka, prezes DPD Polska. I podkreśla, że należy być przygotowanym na to, że nie wszystkie te pomysły, o których dziś słyszymy, będą miały ekonomiczne uzasadnienie. – Trzeba postawić znak zapytania w kontekście rentowności takiego przedsięwzięcia – przekonuje.

Miniony rok przyniósł niespotykany dotąd boom w e-handlu i wynikający z tego dynamiczny rozwój punktów nadawczo-odbiorczych. – Rosną operatorzy automatów paczkowych, a polscy konsumenci zmieniają swoje zwyczaje zakupowe i po raz pierwszy w historii częściej wybierali dostawę do punktu niż do drzwi – wskazuje Kamila Kowalska, dyrektor handlowa brokera usług kurierskich Sendit.

W naszym kraju pod względem punktów PUDO liderem rynku wciąż jest Poczta Polska – państwowy operator ma 13,6 tys. lokalizacji (to placówki własne, jaki i partnerskie – np. sklepy Żabka czy stacje Orlenu).

Rekordowa akwizycja

Wykup 100 proc. akcji Mondial Relay od niemieckiej grupy Otto to jedna z największych inwestycji zagranicznych prywatnej polskiej firmy. Warta 565 mln euro transakcja postawi InPost w rankingu liderów zagranicznych inwestycji obok KGHM (za 4 mld dol. uruchomił kopalnię w Chile), Orlenu (kupił rafinerię Możejki za 2,4 mld dol.), Ciechu (za 230 mln zł przejął rumuńską Govorę) czy Asseco (jedna z bardziej aktywnych pod względem zagranicznych inwestycji spółka – wartość jej aktywów ulokowanych poza Polską sięga ok. 4,5 mld zł). InPost trafił na dobry moment – koncern Otto ostatnio sprzedaje aktywa – pozbył się np. udziałów w logistycznym Hermesie. Co ciekawe, 75 proc. brytyjskiego oddziału kupił fundusz Advent (ten sam, który trzy lata wcześniej przejął InPost).

InPost ogłosił zamiar akwizycji Mondial Relay, wiodącego francuskiego operatora specjalizującego się w dostawach przesyłek e-commerce. Za firmę, która dysponuje dostępem do ponad 15,8 tys. punktów odbioru i nadań – również na Półwyspie Iberyjskim i w krajach Beneluksu – zapłaci ok. 2,6 mld zł. Punkty te (tzw. PUDO – z ang. Pick Up Drop Off point) to m.in. minimarkety, pralnie, kwiaciarnie, kioski czy kawiarnie. InPost zapowiada, że po akwizycji rozszerzy tę sieć o własne urządzenia do odbioru paczek, zarówno zewnętrzne, jak i takie, które będą lokalizowane wewnątrz budynków.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły