Chińska modelka o reklamie Dolce&Gabbana: Zrujnowała mi karierę

Modelka, która wystąpiła w kontrowersyjnej reklamie D&G przerwała milczenie i przeprasza za to, że w niej wystąpiła.

Aktualizacja: 23.01.2019 16:35 Publikacja: 23.01.2019 16:20

Chińska modelka o reklamie Dolce&Gabbana: Zrujnowała mi karierę

Foto: Bloomberg

Listopadowa kampania reklamowa Dolce&Gabbana skierowana do Chińczyków była nie tylko kompletną klapą, ale dała też okazję do oskarżenia D&G o rasizm i przyczyniła się do odwołania oczekiwanego show w Szanghaju. W klipach można było zobaczyć chińską modelkę próbującą sobie poradzić pałeczkami z tradycyjnymi włoskimi potrawami – pizzą, sycylijskim cannoli i spaghetti. Według Chińczyków reklamy promowały przestarzały i negatywny stereotyp Chinek.

W reklamie wystąpiła Zuo Ye, chińska modelka, która po wybuchu afery zamilkła i nie tylko nie udzielała wywiadów, ale także nie udzielała się w mediach społecznościowych. Milczenie przerwała dopiero 22 stycznia, gdy w serwisie społecznościowym Weibo umieściła emocjonalny wpis dotyczący afery i klipów D&G. Modelka w swoim stanowisku poprosiła o zrozumienie i stwierdziła, że czuje się „winna i zawstydzona".

W swoim wpisie Zuo Ye stwierdziła, że zazwyczaj praca dla takiej marki, jak D&G byłaby ekscytującym krokiem w karierze, ale w jej wypadku „niemal zrujnowała karierę". Modelka tłumaczyła także we wpisie, że rozumie fakt, że jej praca jest „reprezentowaniem obrazu Chin i chińskiej kultury". Modelka podkreślała, że sprawia to, że czuje się jeszcze bardziej winna i w jeszcze większym stopniu czuje się, jakby „straciła twarz". Obiecała przy tym poprawę w przyszłości.

Według Zuo Ye już w czasie kręcenia spotów czuła się dziwnie, gdy proszono ją o jedzenie pizzy i pozostałych potraw za pomocą pałeczek. Jednak reżyser przekonał ją do tego, by przede wszystkim pokazała swoje pierwsze reakcje na smak. Modelka tłumaczyła również, że nie widziała końcowego efektu aż do wypuszczenia spotów na Instagramie D&G.

Wpis Zuo Ye podzielił chińską opinię publiczną. Jak twierdzi BBC, część Chińczyków sympatyzuje z modelką i widzi w niej ofiarę włoskiej marki. Sporo osób zauważa też, że modelki i modele są najczęściej bezsilni i bardzo często robią rzeczy, które niekoniecznie im się podobają. Wciąż jednak wielu Chińczyków uważa, że Zuo Ye jest sama sobie winna.

Dla Dolce&Gabbana cała afera jest bardzo poważnym problemem. Marka próbuje od dawna dostać się na coraz bardziej lukratywny chiński rynek. Jednak kolejny już raz próbuje dokonać tego spotem, który uraża mieszkańców Państwa Środka – w 2017 roku reklama, w której modelki pozowały na tle riksz w starszej części Pekinu rozwścieczyła Chińczyków uważających, że marka chciała celowo ukazać brzydszą stronę miasta.

Listopadowa kampania reklamowa Dolce&Gabbana skierowana do Chińczyków była nie tylko kompletną klapą, ale dała też okazję do oskarżenia D&G o rasizm i przyczyniła się do odwołania oczekiwanego show w Szanghaju. W klipach można było zobaczyć chińską modelkę próbującą sobie poradzić pałeczkami z tradycyjnymi włoskimi potrawami – pizzą, sycylijskim cannoli i spaghetti. Według Chińczyków reklamy promowały przestarzały i negatywny stereotyp Chinek.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Diesel, benzyna, hybryda? Te samochody Polacy kupują najczęściej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
Konsument jeszcze nie czuje swej siły w ESG
Materiał partnera
Rośnie rola narzędzi informatycznych w audycie
Materiał partnera
Rynek audytorski obecnie charakteryzuje się znaczącym wzrostem
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Ceny za audyt będą rosły