Ranking agencji public relations. Znamy tegorocznego lidera

To był rekordowy rok dla agencji public relations. Ranking zdominowała firma Partner of Promotion, której głównymi klientami są Procter and Gamble i Ghelamco Poland.

Aktualizacja: 18.06.2019 08:10 Publikacja: 18.06.2019 07:53

Ranking agencji public relations. Znamy tegorocznego lidera

Foto: AdobeStock

Najnowszy ranking agencji PR opracowała firma doradcza Strategia Audit na zlecenie Związku Firm Public Relations. Wyniki opublikowano w raporcie „Ranking agencji PR wg: fee income - 2018”.

Podobnie jak rok wcześniej, firmy klasyfikowane były w oparciu o kryterium „fee income”, rozumianą jako różnicę między przychodem netto ze sprzedaży usług a kosztami zewnętrznymi realizacji projektów, czyli sumą honorariów i prowizji od klientów na rzecz agencji za jej własne usługi. W ramach projektu przeprowadzono trzynaście audytów dla wybranych losowo agencji PR. Firmy zbadano pod kątem weryfikacji informacji i danych przekazywanych przez nie w formie kwestionariuszy.

W efekcie powstały dwa rankingi - indywidualny, który objął 17 agencji, oraz grupowy, do którego weszło 5 agencji PR.

Na pierwszy rzut oka widać, że to był dobry rok dla agencji PR. W porównaniu do roku poprzedniego, ich łączny „fee income” wzrósł o 12,09 proc. - z około 129 mln zł do ponad 144 mln zł. Wartość „fee income” agencji, które znalazły się w pierwszej trójce rankingu wyniosła nieco ponad 55 mln zł, co stanowi 37,99 proc. wartości ogółem.

Ranking agencji indywidualnych zdominowała firma Partner of Promotion, mająca najwyższe przychody netto ze sprzedaży usług w 2018 r. - 42,4 mln zł. Jej wartość procentowa „fee income" do przychodów netto wyniosła 56 proc. Głównymi klientami lidera są Procter and Gamble, Ghelamco Poland, Mercedes-Benz, Unia Producentów i Pracodawców Przemysłu Mięsnego i Oshee Polska.

Za nią uplasowała się MSLGROUP ze znacznie niższymi przychodami netto w wysokości 32,84 mln zł, ale tej samej wartości procentowej „fee income" (56 proc.). Z usług agencji korzystają przede wszystkim Wyborowa Pernod Ricard, Żywiec Zdrój, Netflix, Procter & Gamble i Carrefour. Na podium stanęła również firma Hill+Knowlton Strategies, pracująca dla Boeinga, Facebooka, Huawei, Shella i Spotify. Poniżej przedstawiamy cały ranking agencji indywidualnych.

W rankingu grupowym pierwsze miejsce zajęła grupa Walk z przychodami netto sięgającymi 29,88 mln zł i wartością procentową „fee income" w wysokości 44 proc. Jej głównymi klientami w 2018 r. byli Adamed, Vision Express, LOTTE Wedel, Nikon i FOX. Drugie miejsce zajęła 38 Group, a za nią Garden of Words Group.

Grzegorz Szczepański, prezes zarządu Związku Firm Public Relations

Rok 2018 był dla branży PR zdecydowanie najlepszym w historii. Branża nadal umacniała swoją pozycję i po raz pierwszy od wielu lat tempo jest wzrostu osiągnęło dwucyfrową dynamikę. To pokazuje, że wbrew wieszczonym jeszcze do niedawna scenariuszom, że branża PR zostanie wchłonięta przez swych większych kuzynów, czyli marketing i reklamę, jej wartość stale rośnie i nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższych latach miało być inaczej. Oczywiście kondycja branży PR w Polsce znacznie odbiega od pozycji tej profesji w krajach najbardziej rozwiniętych, ale widzimy, że bardzo szybko rośnie w Polsce wartość jaką przywiązuje się do zarządzania reputacją. Równocześnie coraz bardziej upowszechnia się stosowanie technologii cyfrowych w public relations, od monitorowania treści, przez analizę wpływu, po planowanie zasięgu i mierzenie efektywności prowadzonych działań. Dzięki temu nasze rodzime zespoły coraz szybciej się profesjonalizują i są w stanie oferować swoim klientom rozwiązania, które jeszcze do niedawna były zarezerwowane dla wyspecjalizowanych zagranicznych agencji marketingowych. Te okoliczności pozwalają mi patrzeć w przyszłość z optymizmem, a w rok 2019 z nadzieją na pobicie kolejnego rekordu.

Najnowszy ranking agencji PR opracowała firma doradcza Strategia Audit na zlecenie Związku Firm Public Relations. Wyniki opublikowano w raporcie „Ranking agencji PR wg: fee income - 2018”.

Podobnie jak rok wcześniej, firmy klasyfikowane były w oparciu o kryterium „fee income”, rozumianą jako różnicę między przychodem netto ze sprzedaży usług a kosztami zewnętrznymi realizacji projektów, czyli sumą honorariów i prowizji od klientów na rzecz agencji za jej własne usługi. W ramach projektu przeprowadzono trzynaście audytów dla wybranych losowo agencji PR. Firmy zbadano pod kątem weryfikacji informacji i danych przekazywanych przez nie w formie kwestionariuszy.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Raport ZUS: stabilna sytuacja Funduszu Ubezpieczeń Społecznych
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes
ZUS: 13. emerytury trafiły już do ponad 6 mln osób
Materiał partnera
Silna grupa z dużymi możliwościami
Biznes
Premier Australii o Elonie Musku: Arogancki miliarder, który myśli, że jest ponad prawem
Biznes
Deloitte obserwuje dużą niepewność w branży chemicznej