Brexit niepokoi BMW i Airbusa. Straty mogą iść w miliardy

Przedsiębiorstwa posiadające fabryki na Wyspach z niepokojem wyczekują 29 marca. Brexit bez umowy może zagrozić łańcuchom dostaw, bez których fabryki nie będą mogły funkcjonować.

Aktualizacja: 12.02.2019 11:13 Publikacja: 12.02.2019 11:09

Brexit niepokoi BMW i Airbusa. Straty mogą iść w miliardy

Foto: Bloomberg

44 godziny – tyle zajmuje przejazd ciężarówki wypełnionej częściami samochodowymi z Turynu do fabryki Jaguara Land Rovera na obrzeżach Liverpoolu, jednak czas ten wkrótce może się znacznie wydłużyć. Trasa z przemysłowego centrum Włoch do fabryk samochodów w północnej Anglii jest silnie oblegana. Wiele części, które są przewożone, montuje się do pojazdów w ciągu zaledwie kilku godzin od ich dostawy, co jest istotnym elementem procesu produkcyjnego zwanego „just-in-time” (ang. dokładnie na czas), który wykorzystywany jest przez firmy takie jak BMW, Airbus, Nissan czy Jaguar Land Rover.

Kolejne przedsiębiorstwa ostrzegają więc o szkodach w swoich łańcuchach dostaw, nowych barierach handlowych i wyższych kosztach, jakie mogą je czekać po 29 marca. Część przedsiębiorców może zostać zmuszona do ponownego przemyślenia swojej działalności w Wielkiej Brytanii.

Największy problem może powstać w newralgicznym punkcie na trasie dostawców, którym jest kanał La Manche między brytyjskim Dover a francuskim Calais. Port w Dover obsłużył 2,5 mln ciężarówek w 2018 r., natomiast kolejne 1,7 mln przejechało pobliskim Eurotunelem pod kanałem.

Gdy Wielka Brytania opuści UE, na granicach wrócą kontrole. – Nawet dodanie kilku minut na podstawowe kontrole, aby sprawdzić, czy dokumenty zostały dobrze wypełnione, spowoduje, że samochody ciężarowe będą stać w korkach sięgających 20 kilometrów po każdej stronie granicy – mówi cytowany przez CNN Alex Veitch, szef działu polityki globalnej w brytyjskim Stowarzyszeniu Transportu Towarowego (FTA).

Koncern Ford szacuje, że tzw. twardy brexit może go kosztować 800 mln USD w tym roku. BMW już zdecydowało o zamknięciu fabryki Mini w Oksfordzie na miesiąc konserwacji tuż po dacie brexitu, ponieważ nie ma pewności, że fabryka otrzyma części na czas. Airbus poinformował z kolei, że może ograniczyć inwestycje w fabrykach w Wielkiej Brytanii, jeśli połączenia handlowe i łańcuchy dostaw zostaną zakłócone.

Firma transportowa Alcaline, której ciężarówki przejeżdżają rocznie przejścia graniczne 10 tys. razy, już przygotowuje się na najgorsze. Niedawno zakupiła śmigłowiec, aby w razie opóźnień na granicy móc dostarczyć mniejsze części do brytyjskich fabryk.

44 godziny – tyle zajmuje przejazd ciężarówki wypełnionej częściami samochodowymi z Turynu do fabryki Jaguara Land Rovera na obrzeżach Liverpoolu, jednak czas ten wkrótce może się znacznie wydłużyć. Trasa z przemysłowego centrum Włoch do fabryk samochodów w północnej Anglii jest silnie oblegana. Wiele części, które są przewożone, montuje się do pojazdów w ciągu zaledwie kilku godzin od ich dostawy, co jest istotnym elementem procesu produkcyjnego zwanego „just-in-time” (ang. dokładnie na czas), który wykorzystywany jest przez firmy takie jak BMW, Airbus, Nissan czy Jaguar Land Rover.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Setki tysięcy Rosjan wyjadą na majówkę. Gdzie będzie ich najwięcej
Biznes
Giganci łączą siły. Kto wygra wyścig do recyclingu butelek i przejmie miliardy kaucji?
Biznes
Borys Budka o Orlenie: Stajnia Augiasza to nic. Facet wydawał na botoks
Biznes
Najgorzej od pięciu lat. Start-upy mają problem
Biznes
Bruksela zmniejszy rosnącą górę europejskich śmieci. PE przyjął rozporządzenie