Klimat się zmienia. Co z biznesem?

LPP jako pierwsza polska firma przystąpiło do inicjatywy New Plastics Economy Global Commitment.

Publikacja: 20.03.2020 01:20

Do 2025 r. LPP wyeliminuje opakowania niepodlegające obiegowi zamkniętemu

Do 2025 r. LPP wyeliminuje opakowania niepodlegające obiegowi zamkniętemu

Foto: materiały prasowe

Odpowiadając na globalne wyzwania klimatyczne, wiele firm podejmuje działania na rzecz zmniejszania swojego wpływu na środowisko. Nierzadko biznes zaczyna od małych kroków, wprowadzając dobre praktyki w wybranych obszarach swojej działalności. Co ważne, te małe kroki przekładają się często na przełomowe zmiany.

Zapewne każdy w miarę swoich możliwości stara się szanować środowisko i zachowywać proekologicznie. Segregujemy zatem śmieci (zgodnie z przekonaniem, że posortowane odpady to surowce do przerobu i  wykorzystania), staramy się racjonalnie korzystać z wody, gasimy niepotrzebne światło, nie otwieramy okien, kiedy mamy gorące kaloryfery.

Małe kroczki, długi dystans

I choć wydaje się, że z poziomu codziennego życia nie mamy wpływu na globalne zmiany klimatyczne, to te proste działania, skumulowane w ramach osiedla, miasta, regionu, a wreszcie kraju, dają efekt skali i przekładają się wprost na to, ile rzeczy, których się pozbywamy, ma szansę trafić do recyklingu, ile energii – elektrycznej i cieplnej – uda się uchronić od zmarnowania. Nasze działania – ale też ich zaniechanie – mają realny wpływ na środowisko i robią różnicę.

Co jeszcze można zrobić? Coraz popularniejsze staje się ponowne wykorzystywanie używanych rzeczy zamiast ich wyrzucania. Ten trend wpisuje się zarówno w koncepcję gospodarki obiegu zamkniętego, jak i coraz powszechniejszą dziś ekonomię współdzielenia. Wiele przedmiotów, które mamy w domu, a z których już nie korzystamy i są nam niepotrzebne, może u kogoś innego z powodzeniem służyć dalej. Tak jest choćby z odzieżą, której już nie potrzebujemy, a chcemy się jej pozbyć, gdy robimy wiosenny przegląd naszej garderoby.

Wpisując się w oczekiwania klientów oraz wyzwania związane ze zmianami klimatu, radykalne zmiany w swoich działaniach wprowadzają też firmy. W tym przypadku zasięg działalności przekłada się wprost na wymierne efekty. Idea zrównoważonego rozwoju stała się więc sposobem prowadzenia biznesu dla tych organizacji, które rozumieją swoją rolę społeczną. Co ważne, odpowiedzialność za użyte surowce, proces produkcji i dystrybucji rozumie coraz więcej z nich. Wśród takich firm jest polska firma odzieżowa LPP.

Spółka podjęła już wiele zobowiązań mających na celu odpowiedzialne gospodarowanie zasobami. LPP, jako pierwsza polska firma, przystąpiło do inicjatywy na rzecz gospodarki obiegu zamkniętego w zakresie zarządzania plastikiem – New Plastics Economy Global Commitment. Jest to międzynarodowe porozumienie zainicjowane przez fundację Ellen MacArthur we współpracy z ONZ, jego celem jest całkowita eliminacja plastikowych odpadów niepodlegających obiegowi zamkniętemu. Już we wrześniu ubiegłego roku z polskich salonów marek należących do LPP zniknęły foliowe torby zakupowe.

Konsekwentne podejście firmy do eliminacji plastiku znalazło wyraz także w celach zrównoważonego rozwoju i realizacji wyzwań określonych w nowej, ogłoszonej jesienią ubiegłego roku, strategii na lata 2020–2025. Mapa drogowa działań spółki została określona bardzo szczegółowo.

I tak dostawy zamówień online marek Reserved i Mohito już teraz są realizowane tylko w opakowaniach wykonanych z makulatury. Zastąpiły one używany dotychczas karton i foliopak. A to pozwoliło na rezygnację z wykorzystania jednorazowego plastiku – folii zewnętrznej. Łącznie od 2017 r. LPP wdrożyło przeszło 300 projektów, dzięki którym zużycie plastiku w paczkach wysyłanych do klientów zaledwie w ciągu dwóch lat zmniejszyło się aż o 250 ton. Do końca tego roku firma wyeliminuje jednorazowy plastik ze wszystkich paczek e-commerce. Z kolei o 50 proc. zostanie ograniczone użycie jednorazowej folii do pakowania próbek handlowych.

Skrojone pod wymiar

Co istotne, to niejedyne zmiany, na jakie zdecydowała się firma. Już teraz opakowania stosowane przez spółkę w sprzedaży online mają nie kilka, lecz kilkanaście różnych rozmiarów, a firma zapowiada kolejne nowe rozwiązania. Wszystko to pozwala na optymalne wykorzystanie surowców, z których wykonane są kartony, rezygnację z niepotrzebnych wypełniaczy i – co równie ważne – lepsze zagospodarowanie przestrzeni w transporcie. Mówiąc krótko: dopasowanie zawartości przesyłki do jej opakowania sprawia, że nie ma potrzeby wożenia samego powietrza.

Co dalej? W przyszłym roku na zawieszkach cenowych klienci nie znajdą już folii. Natomiast w roku 2023 wszystkie kartony wykorzystywane przez LPP będą posiadały certyfikat FSC (Forest Stewardship Council, organizacji zajmującej się m.in. certyfikacją produktów z papieru) lub będą pochodziły z recyklingu – podobnie jak 100 proc. opakowań w sklepach.

Wreszcie do 2025 r. LPP całkowicie wyeliminuje z całej sieci sprzedaży i łańcucha dostaw opakowania niepodlegające obiegowi zamkniętemu. Będzie korzystać wyłącznie z plastiku spełniającego jedno z kryteriów: w 100 proc. nadającego się do ponownego użycia, poddającego się recyklingowi lub kompostowaniu.

Ponowne wykorzystanie produktów firma promuje w jeszcze inny sposób. W wybranych salonach marek Reserved oraz House i Mohito w Polsce pojawiły się pojemniki na używane ubrania, które mogą zostawiać klienci odwiedzający sklepy. Łącznie są już w  50 lokalizacjach, a od początku projektu zebrano w ten sposób ponad 4 tony ubrań. LPP przekazuje je potrzebującym za pośrednictwem Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta, które prowadzi w całej Polsce noclegownie dla bezdomnych. W 2022 r. pojemniki na używane ubrania będą już we wszystkich salonach pięciu marek firmy (oprócz Reserved, House i Mohito są to Cropp i Sinsay).

Warto wspomnieć o jeszcze jednym obszarze odpowiedzialności firmy. To przyjazna środowisku produkcja. Już w przyszłym roku co czwarty produkt LPP będzie oznaczony metką Eco Aware. Z kolei do 2025 r. udział kolekcji ekologicznych we flagowej marce Reserved wzrośnie do 50 proc. Firma już teraz do produkcji swojej odzieży wykorzystuje bawełnę organiczną, TencelTM Lyocell pozyskiwany z celulozy drzewnej, organiczny len, włókna z recyklingu, np. poliester pochodzący z butelek. Spółka zamierza też zainwestować milion złotych w technologie utylizacji odpadów tekstylnych.

Odpowiadając na globalne wyzwania klimatyczne, wiele firm podejmuje działania na rzecz zmniejszania swojego wpływu na środowisko. Nierzadko biznes zaczyna od małych kroków, wprowadzając dobre praktyki w wybranych obszarach swojej działalności. Co ważne, te małe kroki przekładają się często na przełomowe zmiany.

Zapewne każdy w miarę swoich możliwości stara się szanować środowisko i zachowywać proekologicznie. Segregujemy zatem śmieci (zgodnie z przekonaniem, że posortowane odpady to surowce do przerobu i  wykorzystania), staramy się racjonalnie korzystać z wody, gasimy niepotrzebne światło, nie otwieramy okien, kiedy mamy gorące kaloryfery.

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań