Świadomość pracownika
Spółki zwracają też uwagę na znaczenie raportów w komunikacji wewnętrznej z pracownikami, w której starały się ich zainteresować dodatkowymi informacjami o firmie. Magdalena Kaźmierczak z CCC podkreśla, że jest to element budowania kultury organizacyjnej firmy i budowania zaufania do niej wśród pracowników i kandydatów do pracy. – Komunikacja wewnętrzna opublikowanego raportu pozwoliła na zwiększenie świadomości i zwrócenie uwagi pracowników na obszary związane ze zrównoważonym rozwojem wewnątrz firmy, wartości CCC oraz realizowane cele – dodaje Kaźmierczak.
Aleksandra Małozięć podkreśla, że przeprowadzona za pośrednictwem mediów wewnętrznych akcja informacyjna pozwoliła dotrzeć z informacją o raporcie do wszystkich pracowników Śnieżki. Według niej feedback z ich strony był bardzo pozytywny , tym bardziej że raport dawał możliwość zobaczenia siebie i swojego działu w perspektywie całej firmy. – Nie bez znaczenia był też podkreślany przez nas fakt, jak liczny zespół pracowników przygotowywał to wydawnictwo – dodaje.
Również Olga Zomer, rzecznik Cyfrowego Polsatu, który w ubiegłym roku też po raz pierwszy przygotował raport niefinansowy, twierdzi, że firma chętnie wykorzystywała publikację w komunikacji z pracownikami – tym bardziej że cały rozdział był poświęcony sprawom pracowniczym. Starała się jednak dotrzeć z publikacją nie tylko do pracowników, ale do jak najszerszej grupy odbiorców, wykorzystując np. konkretne fragmenty przy wydarzeniach nawiązujących do danej tematyki. – Odbiór raportu przez czytelników był bardzo pozytywny – jesteśmy bardzo dużą grupą, działamy w wielu obszarach, podejmujemy wiele inicjatyw, a raport jest miejscem, w którym możemy opisać je zbiorczo, do którego łatwo jest sięgnąć, gdzie zaprezentowane są liczne dane liczbowe i zestawienia – twierdzi Olga Zomer.
Inne spojrzenie na firmę
Zdaniem Magdaleny Kaźmierczak sporządzenie w ubiegłym roku raportu niefinansowego pozwoliło w CCC spojrzeć bardziej świadomie na zarządzanie grupą w sposób odpowiedzialny, co firma traktuje obecnie jako istotny aspekt swojej działalności i dalszego rozwoju. – Praca nad raportem ukazała obszary, które wymagają wzmocnienia działań, przyjęcia wskaźników efektywności oraz monitoringu założonych celów. Jednym z kluczowych efektów jest bardziej szczegółowy monitoring kwestii środowiskowych i przyjęcie w 2018 r. strategii środowiskowej Grupy CCC „Clean Footprint" – twierdzi koordynatorka ds. CSR w grupie CCC.
Jak podkreśla Malwina Frydrychowicz, menedżer ds. komunikacji i CSR w Amice, która również po raz pierwszy sporządziła w ubiegłym roku raport niefinansowy spółki i grupy kapitałowej, ta publikacja jest nie tylko wypełnieniem obowiązków, ale także wyrazem transparentności firmy oraz chęci prowadzenia dialogu z jej interesariuszami. – Raport ten jest dla nas wyjątkowy, ponieważ stanowi manifest tego, co jest dla nas najważniejsze w prowadzeniu działalności biznesowej – twierdzi Frydrychowicz, przypominając, że Amica ma opracowaną strategię zrównoważonego rozwoju. Na tej podstawie określa plan działań oraz listę inicjatyw na dany rok dotyczących zarządzania miejscem pracy, przeciwdziałania nadużyciom, inwestowania w kapitał społeczny i środowiskowy oraz komunikowania się z interesariuszami. – Podsumowanie naszych rocznych działań oraz opisanie ich w raporcie niefinansowym upewniło nas tylko, że kierunek strategii jest właściwy – zaznacza ekspertka Amiki.