Obecny kryzys przełoży się na skokową zmianę nawyków

W branży nieruchomości także dojdzie do adaptacji i gwałtownej absorpcji nowych technologii – mówią Bartosz Dobrowolski i Michał Kozłowski, założyciele Proptech Foundation.

Publikacja: 18.03.2020 00:28

Obecny kryzys przełoży się na skokową zmianę nawyków

Foto: materiały prasowe

Jakie działania będzie podejmować powołana właśnie Proptech Foundation?

Bartosz Dobrowolski: Proptech Foundation to odpowiedź na dynamiczne zmiany na rynku, które wymagają od firm błyskawicznych reakcji i adaptacji. Teraz nasza misja staje się jeszcze ważniejsza. Cyfrowa transformacja to już nie jest jedna z opcji czy dróg do optymalizacji procesów, ale odpowiedź na ryzyko nadchodzącej recesji i nieprzewidywalną sytuację rynkową. Nasi partnerzy, z którymi uruchomiliśmy tę inicjatywę, to firmy, które doskonale rozumieją, że paradoksalnie właśnie teraz otworzyła się przed nimi szansa na zbudowanie ogromnej przewagi rynkowej dzięki cyfrowej transformacji.

MICHAŁ KOZŁOWSKI: Ostatnie badania Eurostatu pokazują, że tylko 4,6 proc. ludzi pracuje w Polsce z domu w porównaniu z 14 proc. w Niderlandach czy 13 proc. w Finlandii. W ostatnich tygodniach rośnie wartość firm produkujących rozwiązania ułatwiające cyfryzację mimo znacznej przeceny szerokiego rynku. Każda zmiana nie zostawia próżni i musi pociągnąć za sobą pewne modyfikacje, również te pozytywne. Wierzę, że gospodarka się w ten sposób samoreguluje i jestem przekonany, że obecny kryzys przełoży się na skokową zmianę nawyków i rewolucję technologiczną również w rozumieniu gospodarczym. Ze względu na blokadę podstawowych czynności biznesowych, operacyjnych i publicznych, takich jak transakcje notarialne czy przepustowość administracji i sądów, będziemy teraz świadkami błyskawicznej adaptacji Europy do nowych warunków.

BD: Pracujemy też nad programem mającym wspierać naszych partnerów we wdrażaniu nowych narzędzi pracy zdalnej i nowoczesnej współpracy. Jednym z najważniejszych projektów, który startuje już wkrótce, będzie nasz Proptech Sandbox. Jest to baza nieruchomości przygotowanych do testów nowych technologii (handel, biura, hotele, miasto, mieszkania, magazyny) oraz gotowy proces i narzędzia pozwalające na błyskawiczne testy nowych technologii bez nadmiernego angażowania własnych zasobów.

Czy proptech to moda? Jakie są główne funkcje technologii w budynkach?

BD: Do niedawna proptech przez wielu rynkowych graczy traktowany był jako moda, gadżet, a nowoczesne technologie służyły głównie jako treść PR-u i komunikacji marketingowej mającej na celu budowę innowacyjnego wizerunku firmy. Inwestycje w startupy tworzące cyfrowe rozwiązania dla branży nieruchomości, udział w konkursach i hackathonach, relacje z centrami badań i rozwoju stały się swoistym cyrkiem innowacji. Teraz, w świetle walki z epidemią Covid-19, której konsekwencje uderzą w globalną gospodarkę, technologia nabiera nowego znaczenia. Proptech to już nie tylko technologie w budynkach, ale także synonim głębokiej cyfrowej transformacji całej branży, która musi być przeprowadzona natychmiast. Digitalizacja i nowe technologie, a także nowe metody pracy to już nie tylko sposób na „przyciągnięcie młodych pracowników", ale też odpowiedź na pytanie „czy i jak przetrwamy?".

Jak wypada polski rynek nieruchomości na tle świata pod względem zastosowań proptechu?

MK: Trudno obiektywnie wypowiedzieć się na ten temat w kontekście dostępnych danych. Polskie środowisko proptechu dopiero się rozwija, ale mamy już 80–100 interesujących firm, które będziemy obserwować. Jest wiele ciekawych projektów oraz budynków, a także dużych firm realnie inwestujących w innowacje. Ze względu na dotychczasową, doskonałą koniunkturę na rynku nieruchomości dotychczas nie było wystarczającej presji, żeby skupić się na technologii i budowaniu dodatkowej wartości dla klienta. Biznes komercyjny rozwijał się bardzo dobrze, więc to przede wszystkim najbardziej świadome firmy były zmotywowane do zmiany, reszta rynku pozostawała raczej pasywna. Przygotowujemy badanie, które oceni obecny stan polskiego rynku nieruchomości komercyjnych w kontekście cyfryzacji i stosowanych technologii.

Jak szybko starzeją się nieruchomości komercyjne?

MK: W Polsce dopiero się uczymy tego, czym jest cykl życia nieruchomości i co zrobić, żeby budynek był nadal konkurencyjny i atrakcyjny dla najemców. W Nowym Jorku czy Londynie stuletnie biurowce są w pełni certyfikowane i zaawansowane technologicznie, przechodziły w swoim życiu wiele rewitalizacji, są ikonami swoich miast i nadal pełnią kluczowe role w portfelach swoich właścicieli. Tak samo będzie w Polsce. Ostatnie dziesięć lat to najdłuższy w naszej historii boom na rynku nieruchomości i wchodzimy teraz w okres obowiązkowej rewitalizacji milionów metrów kwadratowych powierzchni biurowych i komercyjnych. Nie ma innej drogi. Nowe, zrównoważone funkcje, integracja z inteligentnym miastem i technologie proptech – to będą najważniejsze składniki tej zmiany.

Czy są innowacje wywodzące się z Polski, które mają potencjał, by zawojować świat?

BD: Zdecydowanie coraz więcej lokalnych projektów i rozwiązań prezentuje światowy poziom, jeśli chodzi o dojrzałość i wartość biznesową. Zbadaliśmy dokładnie polską scenę proptechu i widzimy, że większość tworzonych rozwiązań to przede wszystkim platformy wspierające sprzedaż i marketing. To rynek bardzo konkurencyjnych rozwiązań i wiele z nich może nie przetrwać w zderzeniu z dużymi graczami globalnymi. Nie chciałbym teraz ujawnić za dużo, ponieważ wkrótce planujemy opublikować nasz raport i podzielimy się obserwacjami i wnioskami z badań. Cieszy nas natomiast fakt, że w Polsce jest coraz więcej zespołów, które szukają wyzwań w branży i dla niej opracowują innowacje, zamiast tworzyć rozwiązania w oparciu o modne technologie.

Jakie trendy czy technologie będą mieć zastosowanie w nieruchomościach w najbliższej przyszłości?

BD: Myślę, że dzisiaj najważniejszą kwestią jest myślenie o technologiach szerzej niż tylko w kategorii rozwiązań. Sama technologia nie zmienia absolutnie nic. Trendem, który może zmienić branżę, będzie kompleksowe myślenie procesowe. Proptech to zmiana na wszystkich poziomach firmy od kadr, przez management, oferowane produkty i usługi, relacje z klientami aż do decyzji strategicznych i cyfrowych umiejętności członków zarządu. Rok 2020 w związku z globalną epidemią zmieni świat, czy tego chcemy, czy nie. Ludzie i organizacje zostaną wyrzuceni ze swoich rutyn i stref komfortu, będą musieli się nauczyć korzystać z nowych technologii, zaufać lekarzom w usłudze telemedycyny, korzystać z e-recept i e-zwolnień, robić zakupy online, nawet jeśli dotąd mieli wątpliwości, korzystać z telekonferencji, dyscyplinować się i performować w pracy zdalnej. Dokładnie ten sam proces adaptacji i gwałtownej absorpcji nowych technologii wydarzy się w nieruchomościach.

MK: Kiedy sytuacja się uspokoi i będziemy wracać do normalności, okaże się, że to już inny świat i te organizacje, które nauczą się czegoś nowego i mądrze to wykorzystają, zostawią konkurencję daleko w tyle. Niezwykle trudno będzie je potem dogonić. Żarty się skończyły. Tak samo, jak skończyła się wieczna wymówka, że wszystko idzie tak dobrze, że nie trzeba nic zmieniać. Otóż trzeba – i to szybko.

Bartosz Dobrowolski jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych ekspertów proptech w Polsce. Michał Kozłowski był szefem Gartnera w Polsce, największej firmy doradczej zajmującej się technologiami i transformacją cyfrową. Do Proptech Foundation należą m.in. Echo Investment, Globalworth Poland, HB Reavis Poland, Skanska oraz Colliers, Cushman & Wakefield, JLL i Knight Frank. ?

Jakie działania będzie podejmować powołana właśnie Proptech Foundation?

Bartosz Dobrowolski: Proptech Foundation to odpowiedź na dynamiczne zmiany na rynku, które wymagają od firm błyskawicznych reakcji i adaptacji. Teraz nasza misja staje się jeszcze ważniejsza. Cyfrowa transformacja to już nie jest jedna z opcji czy dróg do optymalizacji procesów, ale odpowiedź na ryzyko nadchodzącej recesji i nieprzewidywalną sytuację rynkową. Nasi partnerzy, z którymi uruchomiliśmy tę inicjatywę, to firmy, które doskonale rozumieją, że paradoksalnie właśnie teraz otworzyła się przed nimi szansa na zbudowanie ogromnej przewagi rynkowej dzięki cyfrowej transformacji.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Materiał partnera
Kompleksowe podejście kluczem do sukcesu