Tymczasem przywołany przepis ustawy o podatkach i opłatach lokalnych upoważnia radę gminy jedynie do wprowadzenia zwolnień przedmiotowych, a wskazanie podmiotu przesądza o nadaniu zwolnieniu charakteru przedmiotowo – podmiotowego. Podobne stanowisko w przedmiotowej kwestii dotyczącej wprowadzenia zwolnień z opłat miejscowych zajął, m.in. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach w wyroku sygn. akt I SA/GI 1335/12 z 19 marca 2013 r. Warto jednak zwrócić uwagę na istotną okoliczność, mianowicie, ustawodawca w art. 17 ust. 2 pkt 5 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych uwzględnił interes zorganizowanych grup dzieci i młodzieży szkolnej poprzez zwolnienie ich z opłaty miejscowej lub uzdrowiskowej. Zatem z tego też względu nie ma również podstaw do regulowania w akcie prawa miejscowego nadanych ustawą uprawnień.
...i targowa
W zakresie stanowienia zwolnień z opłaty targowej, niektóre gminy proponują wprowadzanie zwolnień ukierunkowanych pośrednio na zwykłych mieszkańców sprzedających np. warzywa uzyskane z własnych ogródków.
Taka koncepcja wydaje się być możliwa, w kontekście dopuszczalności ustawowego stanowienia wyłącznie zwolnień przedmiotowych. Kluczowym jest tu art. 19 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, który daje możliwość stosowania zwolnień podatkowych, lecz jedynie o charakterze przedmiotowym. Charakter zwolnień podatkowych powoduje, że często istnieje trudność w rozdzieleniu ich na zwolnienia czysto przedmiotowe czy też podmiotowe. Zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych dla prawidłowości wypełnienia przesłanek ww. przepisu konieczne jest określenie kryterium zwolnienia poprzez identyfikację przedmiotu, a nie podmiotu zwolnienia. W każdym przypadku, gdyż ustanowionej normy można wywieść, kto podlega zwolnieniu, to zwolnienie to nie ma charakteru przedmiotowego, a w konsekwencji oznacza przekroczenie delegacji ustawowej wskazanej w ww. przepisie.
Wydaje się jednak, że proponowany zapis zwolnienia ma znamiona przedmiotowego. Ten zapis jest na tyle ogólny, że nie można z jego treści wnioskować kogo dotyczy, nie wynika bowiem z niego krąg podmiotów. Z zapisu tego nie można bowiem wywodzić, że dotyczy on właścicieli ogródków. Poza tym, sformułowanie „uzyskanych z ogródków" nie zawęża również podmiotowo kręgu z uwagi na rodzaj ogródka. Tak więc interpretować należy ten zapis, że chodzi o wszystkie ogródki, a więc zarówno działkowe, przydomowe jak i chociażby wydzielone do używania w ramach wspólnoty mieszkaniowej czy współwłasności. W konsekwencji przyjąć można, że proponowane zwolnienie jest prawnie dozwolone, bowiem dotyczy ono nieoznaczonej konkretnie osoby, lecz ma znamiona otwartego katalogu. Podobne stanowisko zajął również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 23 marca 2016 r. (sygn. akt I SA/Ol 98/16).
Często gminy wprowadzają różne zwolnienia z opłaty targowej, np. podmiotów w zakresie usług gastronomiczno handlowych podczas festynów czy uroczystości organizowanych na podstawie zezwoleń z danego urzędu gminy czy miasta.
Ponownie pojawia się tu problem, czy takie zapisy są zgodne z prawem – z delegacją ustawową z ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Pierwsza powierzchowna analiza nie daje podstaw do większych obaw, jednakże szczegółowa analiza prowadzi już do odmiennego stanowiska. Warto bowiem zauważyć, że kryterium decydującym o zwolnieniu ma być w tych przypadkach – zezwolenie wydane przez dany urząd miasta czy gminy. Oznacza to tym samym, że wspomniane zwolnienie nie jest adresowane do wszystkich przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług handlowo-gastronomicznych podczas festynów oraz innych uroczystości lokalnych organizowanych na wolnym powietrzu. Zatem, w stosunku do ww. zapisów pojawia się podejrzenie o ich niezgodność z zakresem upoważnienia ustawowego wynikającego z art. 19 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Jak zaś już wielokrotnie podkreślono, wspomniana regulacja pozwala na wprowadzenie jedynie zwolnień o charakterze przedmiotowym. W konsekwencji, z dużym prawdopodobieństwem można przyjąć, że uzależnienie zwolnienia od opłaty targowej od posiadania ww. zezwolenia, będzie nosiło znamiona istotnego naruszenia ww. regulacji prawnej. Taka koncepcja interpretacyjna została zaprezentowana m.in. w uchwale Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie z 15 marca 2017 r. (znak VI.48/K.2017).