Odpowiedź Biura Prawnego i Orzecznictwa w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego z 3 września 2007 r. w sprawie zaświadczeń potwierdzających fakt nieprowadzenia pojazdu

Publikacja: 03.09.2007 18:09

W odpowiedzi na pytanie DF dotyczące zaświadczeń potwierdzających fakt nieprowadzenia pojazdu, o których mowa w art. 31 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, i komunikatu ministra transportu z 5 lipca 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w międzynarodowym przewozie drogowym, przekazujemy następujące wyjaśnienia.

Wskazanym komunikatem wdrożono stosowanie postanowień decyzji Komisji Europejskiej 2007/230/WEz 12 kwietnia 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym. Ta z kolei została wydana na podstawie art. 11 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonywania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/EWG.

Dlatego zaleca się, aby dla udokumentowania przyczyny nieposiadania zapisów urządzenia rejestrującego(tachografu cyfrowego lub analogowego) wyposażyć kierowcę wykonującego międzynarodowy przewóz drogowy do/lub przez terytorium innego państwa członkowskiego w formularz świadectwa działalności na podstawie rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub umowy europejskiej AETR, stanowiący załącznik do decyzji KE 2007/230/WE.

Przypominamy jednak, że komunikat ministra transportu ma charakter informacyjny i nie jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego.

Należy podkreślić, że w innych państwach członkowskich zaświadczenie potwierdzające fakt nieprowadzenia pojazdu, o którym mowa w art. 31 ustawy o czasie pracy kierowców, nie jest uznawane. Tzw. żółte wykresówki nie są odpowiednikiem wykresówki do tachografu analogowego w rozumieniu unijnych rozporządzeń.Dlatego kierowca wykonujący międzynarodowy przewóz drogowy nie może okazywać takiego żółtego kartonika zamiast prawidłowo opisanej wykresówki do tachografu analogowego.

Natomiast na terytorium Polski inspektorzy transportu drogowego uznają podczas kontroli zarówno zaświadczenia wystawione według wzoru formularza określonego w załączniku do decyzji Komisji Europejskiej, jak i inne zaświadczenia potwierdzające fakt nieprowadzenia pojazdu, o ile spełniają one wymagania określone art. 31 ustawy o czasie pracy kierowców (w tym tzw. żółte wykresówki).

Innymi słowy, polskie służby kontrolne (w tym inspektorzy transportu drogowego) akceptują formularz z decyzji,ale z całą pewnością nie mogą ukarać żadnego kierowcy za brak tego formularza do czasu jego wdrożenia do polskiego porządku prawnego. Wdrożenie nastąpi poprzez nowelizację ustawy o czasie pracy kierowców (projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw). Do czasu bowiem wejścia w życie odpowiednich przepisów, które implementowałyby do polskiego porządku prawnego dyrektywę 2006/22/WE, nie ma podstaw, aby wymagać podczas kontroli zaświadczeń zgodnych z wzorem formularza. Tym samym inspektorzy transportu drogowego nie stwierdzają naruszenia i nie nakładają w drodze decyzji administracyjnych kar pieniężnych za niewyposażenie kierowcy w zaświadczenie potwierdzające fakt nieprowadzenia pojazdu, które nie odpowiada wzorowi formularza.

[i]Renata Strachowska

dyrektor Biura Prawnego i Orzecznictwa GITD[/i]

W odpowiedzi na pytanie DF dotyczące zaświadczeń potwierdzających fakt nieprowadzenia pojazdu, o których mowa w art. 31 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, i komunikatu ministra transportu z 5 lipca 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w międzynarodowym przewozie drogowym, przekazujemy następujące wyjaśnienia.

Wskazanym komunikatem wdrożono stosowanie postanowień decyzji Komisji Europejskiej 2007/230/WEz 12 kwietnia 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym. Ta z kolei została wydana na podstawie art. 11 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonywania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/EWG.

Prawo dla Ciebie
Kiedy policja może zaglądać do telefonu obywatela? Trzeba skończyć z oględzinami
Praca, Emerytury i renty
Nowe terminy wypłat 800 plus w maju 2025. Zmiany w harmonogramie
Matura i egzamin ósmoklasisty
Matura i egzamin ósmoklasisty 2025 z "Rzeczpospolitą" i WSiP
Aplikacje i egzaminy
Egzaminy prawnicze 2025 - znamy większość wyników. Zdający nie zawiedli
Prawo w Polsce
Od 1 maja rusza nowy program bezpłatnych badań. Jak z niego skorzystać?
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku