Reklama

Odpowiedź Biura Prawnego i Orzecznictwa w Głównym Inspektoracie Transportu Drogowego z 3 września 2007 r. w sprawie zaświadczeń potwierdzających fakt nieprowadzenia pojazdu

Publikacja: 03.09.2007 18:09

W odpowiedzi na pytanie DF dotyczące zaświadczeń potwierdzających fakt nieprowadzenia pojazdu, o których mowa w art. 31 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, i komunikatu ministra transportu z 5 lipca 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w międzynarodowym przewozie drogowym, przekazujemy następujące wyjaśnienia.

Wskazanym komunikatem wdrożono stosowanie postanowień decyzji Komisji Europejskiej 2007/230/WEz 12 kwietnia 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym. Ta z kolei została wydana na podstawie art. 11 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonywania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/EWG.

Dlatego zaleca się, aby dla udokumentowania przyczyny nieposiadania zapisów urządzenia rejestrującego(tachografu cyfrowego lub analogowego) wyposażyć kierowcę wykonującego międzynarodowy przewóz drogowy do/lub przez terytorium innego państwa członkowskiego w formularz świadectwa działalności na podstawie rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub umowy europejskiej AETR, stanowiący załącznik do decyzji KE 2007/230/WE.

Przypominamy jednak, że komunikat ministra transportu ma charakter informacyjny i nie jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego.

Należy podkreślić, że w innych państwach członkowskich zaświadczenie potwierdzające fakt nieprowadzenia pojazdu, o którym mowa w art. 31 ustawy o czasie pracy kierowców, nie jest uznawane. Tzw. żółte wykresówki nie są odpowiednikiem wykresówki do tachografu analogowego w rozumieniu unijnych rozporządzeń.Dlatego kierowca wykonujący międzynarodowy przewóz drogowy nie może okazywać takiego żółtego kartonika zamiast prawidłowo opisanej wykresówki do tachografu analogowego.

Reklama
Reklama

Natomiast na terytorium Polski inspektorzy transportu drogowego uznają podczas kontroli zarówno zaświadczenia wystawione według wzoru formularza określonego w załączniku do decyzji Komisji Europejskiej, jak i inne zaświadczenia potwierdzające fakt nieprowadzenia pojazdu, o ile spełniają one wymagania określone art. 31 ustawy o czasie pracy kierowców (w tym tzw. żółte wykresówki).

Innymi słowy, polskie służby kontrolne (w tym inspektorzy transportu drogowego) akceptują formularz z decyzji,ale z całą pewnością nie mogą ukarać żadnego kierowcy za brak tego formularza do czasu jego wdrożenia do polskiego porządku prawnego. Wdrożenie nastąpi poprzez nowelizację ustawy o czasie pracy kierowców (projekt ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz o zmianie niektórych innych ustaw). Do czasu bowiem wejścia w życie odpowiednich przepisów, które implementowałyby do polskiego porządku prawnego dyrektywę 2006/22/WE, nie ma podstaw, aby wymagać podczas kontroli zaświadczeń zgodnych z wzorem formularza. Tym samym inspektorzy transportu drogowego nie stwierdzają naruszenia i nie nakładają w drodze decyzji administracyjnych kar pieniężnych za niewyposażenie kierowcy w zaświadczenie potwierdzające fakt nieprowadzenia pojazdu, które nie odpowiada wzorowi formularza.

[i]Renata Strachowska

dyrektor Biura Prawnego i Orzecznictwa GITD[/i]

W odpowiedzi na pytanie DF dotyczące zaświadczeń potwierdzających fakt nieprowadzenia pojazdu, o których mowa w art. 31 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, i komunikatu ministra transportu z 5 lipca 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w międzynarodowym przewozie drogowym, przekazujemy następujące wyjaśnienia.

Wskazanym komunikatem wdrożono stosowanie postanowień decyzji Komisji Europejskiej 2007/230/WEz 12 kwietnia 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym. Ta z kolei została wydana na podstawie art. 11 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonywania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/EWG.

Reklama
Edukacja i wychowanie
Gdzie znikają uczniowie szkół średnich z Ukrainy? Eksperci alarmują
Nieruchomości
Sprzedaż mieszkania ze spadku. Ministerstwo Finansów tłumaczy nowe przepisy
Sądy i trybunały
Minister sprawiedliwości Waldemar Żurek: Prezydent nie jest królem słońce
Cudzoziemcy
800+ na dziecko z Ukrainy i kary za banderyzm. Co zakłada prezydencki projekt?
Materiał Promocyjny
Bieszczady to region, który wciąż zachowuje aurę dzikości i tajemniczości
Matura i egzamin ósmoklasisty
Nadchodzi najpoważniejsza zmiana w polskiej ortografii od kilkudziesięciu lat
Materiał Promocyjny
Jak sfinansować rozwój w branży rolno-spożywczej?
Reklama
Reklama