W odpowiedzi na pytanie DF dotyczące zaświadczeń potwierdzających fakt nieprowadzenia pojazdu, o których mowa w art. 31 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców, i komunikatu ministra transportu z 5 lipca 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w międzynarodowym przewozie drogowym, przekazujemy następujące wyjaśnienia.
Wskazanym komunikatem wdrożono stosowanie postanowień decyzji Komisji Europejskiej 2007/230/WEz 12 kwietnia 2007 r. w sprawie formularza dotyczącego przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym. Ta z kolei została wydana na podstawie art. 11 ust. 3 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie minimalnych warunków wykonywania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i nr 3821/85 dotyczących przepisów socjalnych odnoszących się do działalności w transporcie drogowym oraz uchylającej dyrektywę Rady 88/599/EWG.
Dlatego zaleca się, aby dla udokumentowania przyczyny nieposiadania zapisów urządzenia rejestrującego(tachografu cyfrowego lub analogowego) wyposażyć kierowcę wykonującego międzynarodowy przewóz drogowy do/lub przez terytorium innego państwa członkowskiego w formularz świadectwa działalności na podstawie rozporządzenia (WE) nr 561/2006 lub umowy europejskiej AETR, stanowiący załącznik do decyzji KE 2007/230/WE.
Przypominamy jednak, że komunikat ministra transportu ma charakter informacyjny i nie jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego.
Należy podkreślić, że w innych państwach członkowskich zaświadczenie potwierdzające fakt nieprowadzenia pojazdu, o którym mowa w art. 31 ustawy o czasie pracy kierowców, nie jest uznawane. Tzw. żółte wykresówki nie są odpowiednikiem wykresówki do tachografu analogowego w rozumieniu unijnych rozporządzeń.Dlatego kierowca wykonujący międzynarodowy przewóz drogowy nie może okazywać takiego żółtego kartonika zamiast prawidłowo opisanej wykresówki do tachografu analogowego.