Reklama

Komunikat centrali ZUS z 17 lipca 2008 r. w sprawie certyfikatów w elektronicznych rozliczeniach z ZUS

Publikacja: 17.07.2008 12:50

Niekwalifikowane certyfikaty ważne do czasu wygaśnięciaNiekwalifikowane certyfikaty wydawane w imieniu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, niezbędne do podpisywania dokumentów ubezpieczeniowych przekazywanych w postaci elektronicznej przez płatników składek będą ważne do momentu wygaśnięcia. Dopiero po upływie terminu ich ważności dokumenty takie należy sygnować bezpiecznym podpisem elektronicznym osoby odpowiedzialnej za ich przekazanie.

Takiej zmiany dokonał parlament ustawą z dnia 13 czerwca 2008 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Nowelizacja została podpisana przez Prezydenta RP.

- To ważna zmiana, ponieważ zgodnie z obowiązującymi dotychczas przepisami już od najbliższego poniedziałku przedsiębiorcy, przekazujący dokumenty ubezpieczeniowe drogą elektroniczną, musieliby posługiwać się wyłącznie bezpiecznymi podpisami elektronicznymi. Nowelizacja umożliwia im korzystanie z niekwalifikowanych certyfikatów wydawanych za pośrednictwem ZUS do momentu ich wygaśnięcia - powiedział Piotr Starzyk, członek Zarządu ZUS ds. Informatyki.

Jednocześnie od 21 lipca 2008 r. w dedykowanym Centrum Certyfikacji zostaną wyłączone usługi wystawiania nowych i odnawiania unieważnionych lub uszkodzonych certyfikatów niekwalifikowanych.

Z przeprowadzonych przez Zakład analiz wynika, że miesięcznie będzie wygasało ok. 20 tys. certyfikatów niekwalifikowanych. Obecnie wszystkie Centra Certyfikacji razem obsługują dziennie ok. 1 300 klientów, zatem uzyskanie urządzenia do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego oraz certyfikatu kwalifikowanego może wymagać czasu. Dlatego istotne staje się śledzenie przez płatników dat wygaśnięcia certyfikatów niekwalifikowanych, tzn. terminu ważności klucza prywatnego oraz terminu ważności klucza publicznego.

Reklama
Reklama

Niekwalifikowane certyfikaty ważne do czasu wygaśnięciaNiekwalifikowane certyfikaty wydawane w imieniu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, niezbędne do podpisywania dokumentów ubezpieczeniowych przekazywanych w postaci elektronicznej przez płatników składek będą ważne do momentu wygaśnięcia. Dopiero po upływie terminu ich ważności dokumenty takie należy sygnować bezpiecznym podpisem elektronicznym osoby odpowiedzialnej za ich przekazanie.

Takiej zmiany dokonał parlament ustawą z dnia 13 czerwca 2008 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Nowelizacja została podpisana przez Prezydenta RP.

Reklama
Opinie Prawne
Jakub Sewerynik: O starszych braciach, czyli mury rosną
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Internet i prawo autorskie
Internetowe filmiki z dzikimi zwierzętami i ludźmi mogą być bardzo niebezpieczne
Służby mundurowe
W 2026 roku wojsko wezwie nawet 235 tys. osób. Kto jest na liście?
Nieruchomości
Będą ważne zmiany w prawie budowlanym? „Żółta kartka” zamiast blokady inwestycji
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Podatki
Ojciec zarządza pensją córki - co z podatkiem?
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama