Komunikat centrali ZUS z 17 lipca 2008 r. w sprawie certyfikatów w elektronicznych rozliczeniach z ZUS

Publikacja: 17.07.2008 12:50

Niekwalifikowane certyfikaty ważne do czasu wygaśnięciaNiekwalifikowane certyfikaty wydawane w imieniu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, niezbędne do podpisywania dokumentów ubezpieczeniowych przekazywanych w postaci elektronicznej przez płatników składek będą ważne do momentu wygaśnięcia. Dopiero po upływie terminu ich ważności dokumenty takie należy sygnować bezpiecznym podpisem elektronicznym osoby odpowiedzialnej za ich przekazanie.

Takiej zmiany dokonał parlament ustawą z dnia 13 czerwca 2008 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Nowelizacja została podpisana przez Prezydenta RP.

- To ważna zmiana, ponieważ zgodnie z obowiązującymi dotychczas przepisami już od najbliższego poniedziałku przedsiębiorcy, przekazujący dokumenty ubezpieczeniowe drogą elektroniczną, musieliby posługiwać się wyłącznie bezpiecznymi podpisami elektronicznymi. Nowelizacja umożliwia im korzystanie z niekwalifikowanych certyfikatów wydawanych za pośrednictwem ZUS do momentu ich wygaśnięcia - powiedział Piotr Starzyk, członek Zarządu ZUS ds. Informatyki.

Jednocześnie od 21 lipca 2008 r. w dedykowanym Centrum Certyfikacji zostaną wyłączone usługi wystawiania nowych i odnawiania unieważnionych lub uszkodzonych certyfikatów niekwalifikowanych.

Z przeprowadzonych przez Zakład analiz wynika, że miesięcznie będzie wygasało ok. 20 tys. certyfikatów niekwalifikowanych. Obecnie wszystkie Centra Certyfikacji razem obsługują dziennie ok. 1 300 klientów, zatem uzyskanie urządzenia do składania bezpiecznego podpisu elektronicznego oraz certyfikatu kwalifikowanego może wymagać czasu. Dlatego istotne staje się śledzenie przez płatników dat wygaśnięcia certyfikatów niekwalifikowanych, tzn. terminu ważności klucza prywatnego oraz terminu ważności klucza publicznego.

Niekwalifikowane certyfikaty ważne do czasu wygaśnięciaNiekwalifikowane certyfikaty wydawane w imieniu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, niezbędne do podpisywania dokumentów ubezpieczeniowych przekazywanych w postaci elektronicznej przez płatników składek będą ważne do momentu wygaśnięcia. Dopiero po upływie terminu ich ważności dokumenty takie należy sygnować bezpiecznym podpisem elektronicznym osoby odpowiedzialnej za ich przekazanie.

Takiej zmiany dokonał parlament ustawą z dnia 13 czerwca 2008 r. o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Nowelizacja została podpisana przez Prezydenta RP.

Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Prawo dla Ciebie
PiS wygrywa w Sądzie Najwyższym. Uchwała PKW o rozliczeniu kampanii uchylona
W sądzie i w urzędzie
Już za trzy tygodnie list polecony z urzędu przyjdzie on-line
Dane osobowe
Rekord wyłudzeń kredytów. Eksperci ostrzegają: będzie jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawnicy
Ewa Wrzosek musi odejść. Uderzyła publicznie w ministra Bodnara