Chińczycy poza grą

Warszawa nie chce budowniczych z Państwa Środka. Z wartego ponad 3 mld zł przetargu na budowę centralnego odcinka II linii metra między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim zostało wykluczone konsorcjum China National Corporation for Overseas Economic Cooperation.

Publikacja: 21.12.2007 23:30

Dlaczego? Według Metra Warszawskiego zarejestrowany w Józefowie pełnomocnik Chińczyków, czyli Eco-Partners, nie przedstawił wszystkich wymaganych dokumentów.

– Prawo nie pozwala na uzupełnienie akurat tego elementu wniosku w trakcie postępowania – przekonuje rzecznik Metra Warszawskiego Grzegorz Żurawski. – Nie mogliśmy przymknąć oka na to uchybienie, gdyż od razu pojawiłyby się protesty innych oferentów.

Wykluczenie chińskiego rywala jest na rękę ubiegającym się o ten kontrakt budowlanym gigantom z Niemiec, Francji i Hiszpanii, które raczej nie byłyby w stanie przebić go ceną.

O budowę centralnego odcinka drugiej linii w Warszawie stara się sześć międzynarodowych konsorcjów. W styczniu 13-osobowa komisja przetargowa ma wskazać nie więcej niż pięć, z którymi rozpocznie tzw. dialog konkurencyjny (jego owocem ma być przygotowanie w lutym tzw. specyfikacji zamówienia, czyli warunków technicznych i finansowych dla składających oferty).

Jak się nieoficjalnie dowiedziała „Rz”, ratusz bardzo dokładnie sprawdza wiarygodność niektórych oferentów. Wśród nich mamy np. Ferrovial Agroman i Budimex, z którymi Porty Lotnicze zerwały umowę na budowę Terminalu 2 na Okęciu za 199 mln dolarów. Członkiem innego konsorcjum jest natomiast Bilfinger Berger – właściciel Hydrobudowy-6, z którą Metro Warszawskie procesowało się z powodu opóźnienia budowy wartej 109 mln zł stacji Plac Wilsona.

Na wiosnę 2008 roku metro planuje wybrać wykonawcę i podpisać z nim umowę. Przygotowanie projektów wykonawczych i uzyskanie pozwolenia na budowę będzie trwało rok. Jak twierdzi wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz, pierwsza łopata zostanie wbita w kwietniu 2009 roku. Centralny odcinek drugiej linii będzie się składał z siedmiu stacji: Rondo Daszyńskiego, Rondo ONZ, Świętokrzyska, Nowy Świat, Powiśle, Stadion (obok areny otwarcia Euro 2012) i Dworzec Wileński. Budowa ma się skończyć na przełomie 2011 i 2012 roku.

Dlaczego? Według Metra Warszawskiego zarejestrowany w Józefowie pełnomocnik Chińczyków, czyli Eco-Partners, nie przedstawił wszystkich wymaganych dokumentów.

– Prawo nie pozwala na uzupełnienie akurat tego elementu wniosku w trakcie postępowania – przekonuje rzecznik Metra Warszawskiego Grzegorz Żurawski. – Nie mogliśmy przymknąć oka na to uchybienie, gdyż od razu pojawiłyby się protesty innych oferentów.

Pozostało 80% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!