W centrum taki hałas jak na lotnisku

Warszawiacy są bombardowani decybelami, a centrum to jedna wielka strefa hałasu. Teraz każdy może sprawdzić w Internecie, jak dostaje po uszach

Publikacja: 13.02.2008 03:45

W centrum taki hałas jak na lotnisku

Foto: Fotorzepa, Dariusz Majgier DM Dariusz Majgier

Od kilku dni poziom hałasu można sprawdzić na stronie mapaakustyczna.um.warszawa.pl. Dzięki wyszukiwarce dowiemy się nawet, ile decybeli atakuje nasze uszy w pracy lub w miejscu zamieszkania. Wystarczy wpisać adres i kliknąć myszką.

Do opracowania map zmusiły Warszawę wytyczne UE. Z miast powyżej 250 tys. mieszkańców tylko stolica i Gdańsk zdążyły je przygotować w 2007 r.Mapy powstały na podstawie wielomiesięcznych pomiarów. Ich koszt to 4,6 mln zł.

– Zgodnie z unijnymi dyrektywami co pięć lat muszą być uaktualniane – mówi Grzegorz Kiraga z miejskiego Biura Ochrony Środowiska.

W ciągu dnia dopuszczalny hałas wynosi 60, a w nocy – 50 decybeli. W Warszawie to czysta teoria. Najbardziej powszechny jest hałas drogowy. Grubo powyżej 75 decybeli hałasują samochody na trasach: Toruńskiej, Armii Krajowej, Łazienkowskiej i Siekierkowskiej (to taka warszawska „prawie” obwodnica). Fatalnie jest np. wzdłuż gęsto zabudowanych ulic – Grójeckiej, al. Krakowskiej czy Al. Jerozolimskich.

Teraz projektant nowej jezdni musi zrobić symulację hałasu i opracować sposób jego ograniczenia – to element tzw. decyzji środowiskowej.– Wtedy zapada decyzja, czy w danym miejscu należy budować ekrany akustyczne – mówi rzeczniczka Zarządu Dróg Miejskich Małgorzata Gajewska. – Nie możemy jednak stawiać ich wszędzie. Jak wtedy wyglądałoby miasto i kto chciałby tu mieszkać? – pyta retorycznie.

Nieliczne oazy drogowej ciszy to tereny, na których hałas nie przekracza w dzień 55 decybeli. Z mapy wynika, że to np. Stary Żoliborz, Boernerowo, „wiejska” część Białołęki, Las Kabacki, duża część Wilanowa (dopóki nie powstanie Miasteczko Wilanów) oraz duża część Wawra i Wesołej.

Na osobnej mapie przedstawiono hałas lotniczy, którego epicentrum stanowią dwa krzyżujące się pasy na lotnisku Okęcie. W ubiegłym roku wojewoda wyznaczył wokół lotniska strefę ograniczonego użytkowania, otwierając tym samym jej mieszkańcom drogę do walki o odszkodowania. Zarządca lotniska robi wszystko, żeby pieniędzy nie wypłacić.

– Wpłynęło do nas 70 wniosków. Żaden nie został jeszcze rozpatrzony pozytywnie. Jeden z mieszkańców złożył pozew do sądu – mówi rzecznik Portów Lotniczych Artur Burak.

Na kolejnych mapach możemy sprawdzić hałas tramwajowy i kolejowy. Tutaj sensacji nie ma: dźwięk rozkłada się wzdłuż torów (dla pociągów urywa się w tunelu linii średnicowej).

Teoretycznie po remoncie torów powinno być ciszej. Logiczne? Nie dla Tramwajów Warszawskich. Po wymianie szyn na pl. Zbawiciela i wiadukcie mostu Poniatowskiego... hałas przybrał na sile.

Czy hałas ma wpływ na ceny mieszkań? Eksperci twierdzą, że jedynie w umiarkowanym stopniu.

– Są już wysokiej jakości szczelne okna i drzwi, a osiedla chronią często ekrany akustyczne. A że teraz w danym miejscu jest cicho, nie znaczy, że tak będzie za kilka lat – mówi Jerzy Sobański ze Stowarzyszenia Pośredników w Obrocie Nieruchomościami.

Dopóki po ulicach Warszawy będą jeździły ciężkie auta i nie wypracujemy płynności ruchu, dopóty będziemy coraz bardziej głusi. Szkodliwe działanie hałasu na organizm objawia się zmęczeniem, trudnościami w skupieniu uwagi, zaburzeniami orientacji, drażliwością, podwyższonym ciśnieniem i zawrotami głowy. U małych dzieci hałas budzi niepokój, niepewność, zagubienie, powoduje płacz. Ze względu na różne oddziaływanie hałasu na organizm, a tym samym różną szkodliwość dla zdrowia, hałasy słyszalne można podzielić w zależności od ich poziomu na pięć grup: poniżej 35 dB – nieszkodliwe, ale mogą być denerwujące; 35 – 70 dB – wywołują zmęczenie, utrudniają rozumienie mowy i zasypianie; 70 – 85 dB – zmniejszają wydajność pracy, mogą powodować uszkodzenie słuchu; 85 – 130 dB – powodują schorzenia organizmu; powyżej 130 dB – doprowadzają do trwałego uszkodzenia słuchu.

Właścicielom lokali usytuowanych w strefie zwiększonego poziomu hałasu przysługuje cała gama roszczeń. Kwestię odpowiedzialności za szkody spowodowane nadmiernym hałasem reguluje prawo ochrony środowiska. Ponadto właścicielom przysługują środki prawne określone w kodeksie cywilnym. Mieszkańcy takiego lokalu są też uprawnieni do dochodzenia odszkodowania na zasadach ogólnych z tytułu szkody wywołanej nadmiernym hałasem. Adresatem roszczenia jest oczywiście podmiot, który emituje nadmierny hałas. Wysokość samego odszkodowania to w uproszczeniu wielkość szkody majątkowej, która została wyrządzona. W tym przypadku nie będzie chodzić jedynie o konieczność wymiany okien, ale szerzej o obniżenie wartości nieruchomości spowodowane hałasem. Jeśli sprawca odmawia odszkodowania, to kwestię tę ustala sąd indywidualnie dla każdego przypadku.

Mapa akustyczna to wstęp do egzekwowania przez UE działań dla ograniczenia hałasu w Warszawie. Władze miasta zostaną zmuszone do podejmowania decyzji niepopularnych. Cel – zniechęcenie kierowców do przyjazdu do centrum samochodem. Po pierwsze, trzeba będzie rozszerzyć strefę płatnego parkowania i podwyższyć opłaty za postój. Po drugie, zostaną zapewne wprowadzone opłaty za wjazd do centrum, jak w Londynie. Wcześniej Warszawa musi jednak zainwestować w komunikację publiczną, która powinna stanowić atrakcyjną alternatywę dla samochodu. Z zapaści należy wydobyć kolej, inwestując w tabor i remonty torów. Każda nowa trasa ekspresowa w Warszawie – jeśli już trzeba ją budować – musi być odpowiednio zabezpieczona przed hałasem (do wyboru mamy ekrany akustyczne albo budowę tuneli).

Od kilku dni poziom hałasu można sprawdzić na stronie mapaakustyczna.um.warszawa.pl. Dzięki wyszukiwarce dowiemy się nawet, ile decybeli atakuje nasze uszy w pracy lub w miejscu zamieszkania. Wystarczy wpisać adres i kliknąć myszką.

Do opracowania map zmusiły Warszawę wytyczne UE. Z miast powyżej 250 tys. mieszkańców tylko stolica i Gdańsk zdążyły je przygotować w 2007 r.Mapy powstały na podstawie wielomiesięcznych pomiarów. Ich koszt to 4,6 mln zł.

Pozostało 91% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!