Przypomnę, że „Grafika warszawska” ma edycje miesięczne i roczne. Wszystkie prace nagrodzone w roku 2007 spotkają się w Galerii Test. Wernisaż wystawy w walentynki. Tego też dnia poznamy laureatów roku. Właściwy moment na nagradzanie zakochanych w grafice.
Mam ważenie, że polska grafika artystyczna odżyła. Stołecznemu środowisku przybyło wiele młodych talentów, a i starzy nie opuszczają rąk. Być może skutecznym dopingiem są konkurenci z Krakowa i Łodzi. Z pewnością stymulujący jest wspomniany konkurs – jeden z nielicznych systematycznie organizowanych w dziedzinie plastyki. Co ważne, wyróżnianym dziełom nie grozi zapaść w niebyt – wespół składają się na kolekcję Mazowieckiego Centrum Kultury i Sztuki, która obecnie liczy prawie 800 eksponatów. Pokaz „Grafika warszawska 2007” sprawił mi wielką frajdę. To graficzny creme de la creme. Żadnego nudziarstwa. Prace są zdumiewająco różnorodne, tak od strony warsztatu, jak koncepcji.
Grand Prix przypadł w udziale Aleksandrze Nałęcz-Jaweckiej. Autorka zrealizowała cykl na czasie: „Lotniska”. Praca uznana za najlepszą dotyczy berlińskiego portu Schönefeld. Na białym tle widnieje sylwetka walizki. Oglądamy też jej prześwietloną zawartość – jakieś koła zębate, jakby werk wielkiego zegara.
Na innym „Lotnisku” promienie Roentgena penetrują… łeb psa. Podglądamy, jak działa „zwierzę pracujące”, pomocne w wykrywaniu przemycanych narkotyków.
Ogromnie podobają mi się pomysły i styl pracy Filipa Zagórskiego. Młody artysta posługuje się najstarszą graficzną techniką – drzeworytem. To również sympatyk zwierząt – ale trudno powiedzieć, jakiego gatunku. Jego „Jorge”, zdobywca I nagrody, jest żarłokiem wielkości dzikiego osła i zamieszkuje Etiopię. Charakterystyka została wypisana (wyryta) jako element kompozycji. Nad tekstem – portret bestii. Zagórski zdobył także jeden z miesięcznych laurów za „Cerbera” dziwnie przypominającego dwugłowego jamnika. Artysta wyróżnia się dużym poczuciem humoru i zadziorną, pozornie niedbałą kreską. Przeciwnie Agnieszka Cieślińska-Kawecka, notoryczna zwyciężczyni graficznych zawodów, przy tym mistrzyni łączenia technik.