W nowej perspektywie

Rozmową z Katarzyną Siwkowską, zastępca dyrektora Departamentu Ochrony Wód Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Publikacja: 23.10.2008 09:39

Katarzyna Siwkowska

Katarzyna Siwkowska

Foto: Rzeczpospolita

[b]Rz: W nowej perspektywie finansowej wdrażanie projektów ekologicznych wygląda inaczej niż w latach 2000 - 2006.[/b]

[b]Katarzyna Siwkowska[/b]: Trzecim obszarem w zakresie ochrony wód, którym zajmuje się Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jest tzw. nowa perspektywa 2007 - 2013, czyli Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko. W ramach POIiŚ dofinansowywane są projekty na zasadach podobnych do tych, które funkcjonowały w ramach Funduszu Spójności w latach 2000 - 2006. W tej perspektywie finansowej inaczej jednak zorganizowany jest system wyboru i wdrażania projektów. Instytucją nadrzędną, zarządzającą POIiŚ jest Minister rozwoju regionalnego, instytucją pośredniczącą dla części priorytetów jest minister środowiska. Fundusz jest jedną z instytucji wdrażających program „Infrastruktura i Środowisko”, w ramach którego dofinansowanie mogą uzyskać przedsięwzięcia z różnych dziedzin m.in.: środowiska, transportu, kultury ochrony zdrowia i infrastruktury szkolnictwa wyższego. My m.in. zajmujemy się gospodarką wodno-ściekową (oś I POIiŚ). Będziemy wdrażać projekty duże, tzn. o wartości pow. 25 mln Euro. Za przedsięwzięcia mniejsze odpowiedzialne są poszczególne wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej. W nowej perspektywie finansowej w ramach POIiŚ w inwestycje w sektorze wodno-ściekowym ma być zaangażowane ponad 3 mld Euro, z czego dofinansowanie wspólnotowe wynosi 2,8 mld Euro, reszta to wkład strony polskiej. W pierwszej kolejności będziemy realizować te inwestycje, które z różnych powodów, choćby wyczerpania środków, nie otrzymały dofinansowania w starej perspektywie finansowej, oraz takie, które w pewnym zakresie zrealizowane zostały w latach 2000 – 2006, a teraz, z uwagi na konieczność osiągnięcia założonego efektu ekologicznego, muszą być dokończone (tzw. drugie fazy projektów). Obecnie trzy przedsięwzięcia ubiegające się o dofinansowanie (projekt Nowego Sącza, Piotrkowa Trybunalskiego oraz Tarnowskich Gór) podlegają ocenie przez Komisję Europejską.

[b]Jakie są priorytety programu?[/b]

Gospodarka wodno-ściekowa w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM (równoważna liczba mieszkańców) to inwestycje komunalne przede wszystkim w zakresie budowy i modernizacji oczyszczalni ścieków oraz systemów kanalizacji zbiorczej. W ramach priorytetu istnieje też możliwość dofinansowania inwestycji w zakresie wody do picia, pod warunkiem że stanowią one część kompleksowego projektu mającego na celu uporządkowanie gospodarki ściekowej na danym obszarze. Inwestycje związane z wodą do picia mogą stanowić uzupełnienie projektu ściekowego. Warunek ten wynika z niewystarczających w stosunku do potrzeb w kraju środków finansowych. Priorytetowym zadaniem I osi POIiŚ jest więc wyposażenie do 2015 roku aglomeracji powyżej 15 tys. RLM (ujętych w Krajowym Programie Oczyszczania Ścieków Komunalnych) w systemy kanalizacji oraz oczyszczalnie ścieków zgodnie z wymogami dyrektywy Rady 91/271/EWG w sprawie oczyszczania ścieków komunalnych.

[b]Stara perspektywa to już historia?[/b]

Jeśli chodzi o możliwość wnioskowania o środki na inwestycje, to stara perspektywa finansowa jest już zakończona. Decyzje o dofinansowaniu dla wszystkich projektów zostały wydane. Inwestycje są w trakcie realizacji, jedna – dotycząca miasta Piły, została zakończona. Obecnie nasza oferta jest skierowana do tych wnioskodawców, którzy chcą realizować inwestycje w nowej perspektywie finansowej. I tu przede wszystkim chodzi o jednostki samorządu terytorialnego i ich związki oraz przedsiębiorstwa, które realizują zadania własne gmin w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków. Najczęściej są to spółki prawa handlowego ze 100 proc. lub większościowym udziałem gmin.

[b]Fundusz dysponuje ogromnymi pieniędzmi zasilanymi dodatkowo z unijnej kasy. Dzięki temu można dokonać rzeczy wielkich. Czy jednak istnieją jakieś ograniczenia?[/b]

Nie ma żadnego ograniczenia, jeśli chodzi o wartość projektu inwestycyjnego dofinansowanego w ramach I osi POIiŚ. W poprzedniej perspektywie finansowej minimalna wartość projektu wynosiła 5 mln Euro w latach 2000 - 2003 i 10 mln Euro w latach 2004 -2006. Obecnie można wnioskować o dofinansowanie mniejszych inwestycji. Dofinansowanie dla pojedynczego projektu wynosi 85 proc. jego wydatków kwalifikowanych po uwzględnieniu przychodów generowanych przez projekt. Tak jak wspomniałam wcześniej, wnioski dotyczące projektów o wartości poniżej 25 mln Euro należy składać w odpowiednim WFOSiGW, większe u nas. Różnica miedzy nimi jest taka, że projekty duże wysyłane są do Komisji Europejskiej i tam jest podejmowana decyzja o dofinansowaniu, decyzja o dofinansowaniu projektów małych podejmowana jest w Polsce. To jest kolejna różnica między starą i nową perspektywą. W starej wszystkie projekty były akceptowane przez Komisję Europejską.

W obecnej perspektywie w osi I mamy dwa tryby naboru wniosków. Pierwszy to tryb indywidualny, dotyczący przedsięwzięć umieszczonych na tzw. liście indykatywnej. Są to przedsięwzięcia najważniejsze, o strategicznym znaczeniu dla realizacji programu. Takich przedsięwzięć z zakresu gospodarki wodno-ściekowej w aglomeracjach powyżej 15 tys. RLM mamy 25. NFOSiGW jest Instytucją Wdrażającą dla 23 z nich, za pozostałe odpowiadają wojewódzkie fundusze.

Drugi tryb stosowany przy naborze wniosków to tryb konkursowy. Teoretycznie każdy wnioskodawca w Polsce, który spełnia wymagania określone w Programie Operacyjnym, może złożyć wniosek. Ministerstwo Środowiska planuje ogłaszać cztery takie konkursy w roku. Wszystkie ogłoszenia publikowane są na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska, zamieszczane są też w prasie. Wniosek oceniany jest od strony formalnej, tzn. sprawdzane jest, czy spełnia wymogi Programu Operacyjnego, czy został złożony w terminie, czy został wypełniony odpowiedni formularz wniosku itp. Po dokonanej ocenie formalnej wniosek kierowany jest do oceny merytorycznej (eksperckiej). Minister środowiska powołał w tym celu grupę roboczą, w skład której wchodzą eksperci z różnych dziedzin: inżynierowie, finansiści, prawnicy. To właśnie oni oceniają każdy projekt pod kątem spełnienia kryteriów merytorycznych. Oceniana jest wykonalność techniczna i finansowa projektu, jego efektywność ekonomiczna, a także wpływ na środowisko. Tylko wnioski, które uzyskają pozytywny wynik oceny merytorycznej, mogą uzyskać dofinansowanie.

[b]Ile decyzji o dofinansowaniu podjęto do tej pory?[/b]

Takich decyzji jeszcze nie ma. Kilka z nich powinno zapaść do końca tego roku, w tym dla trzech projektów złożonych w Komisji Europejskiej. W tej chwili nie ma jeszcze wyników pierwszego konkursu przeprowadzonego w tym roku, ponieważ nad oceną wniosków nadal pracuje grupa ekspertów. Dla wniosków z drugiego konkursu kończymy właśnie ocenę formalną. Natomiast trzeci konkurs został ogłoszony 30 września. Zapraszamy do składania wniosków od 3 listopada do 4 grudnia br. Za wcześnie więc, by mówić o efektach. Pierwsze wyniki oceny poznamy pod koniec roku.

[b]Realizacja programu to jednak nie tylko nowe projekty, które nie rozpoczęły jeszcze realizacji.[/b]

W nowej perspektywie finansowej możemy dofinansować inwestycję będącą w trakcie realizacji lub nawet już zrealizowaną. Tego nie można było zrobić w starej perspektywie. W ramach POIiŚ możemy zrefundować wydatki poniesione od 1 stycznia 2007 roku, oczywiście pod warunkiem, że będą się one kwalifikować do refundacji zgodnie z obowiązującymi dokumentami programowymi i wytycznymi. Należy tylko złożyć wniosek.

Dodać należy, że obecnie premiowane są projekty dobrze przygotowane. Kryteria wyboru projektów zostały stworzone w taki sposób, żeby decyzje o dofinansowaniu wydawać projektom najlepiej przygotowanym, przyjmować wnioski o dofinansowanie dla projektów znacznie lepiej przygotowanych, niż miało to miejsce w starej perspektywie finansowej. Poprzednio wymagaliśmy, żeby dla każdego zadania w ramach projektu była wydana decyzja lokalizacyjna albo był uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Musiało być również zakończone postępowanie w sprawie oddziaływania na środowisko. Teraz oczywiście wymagamy tego samego, ale dodatkowo także dokumentacji przetargowej i pozwoleń na budowę. Celem postawienia takich wymagań jest skrócenie czasu między wydaniem decyzji a faktyczną realizacją inwestycji. W starej perspektywie mijały dwa, nawet trzy lata, zanim beneficjent rozpoczynał jakiekolwiek roboty budowlane. Tego chcemy uniknąć. Kryteria wyboru mamy teraz zdecydowanie ostrzejsze, ale mam nadzieję, że takie podejście przyniesie efekty.

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!