Reklama

Radio – medium nieśmiertelne

Rozmowa z Januszem Adamowskim, medioznawcą z Uniwersytetu Warszawskiego

Aktualizacja: 18.04.2016 07:10 Publikacja: 17.04.2016 19:29

Radio – medium nieśmiertelne

Foto: materiały prasowe

Rzeczpospolita: „Halo, halo, Polskie Radio Warszawa, fala 480" – tymi słowami dokładnie 90 lat temu, 18 kwietnia 1926 roku, rozpoczęła regularne nadawanie pierwsza stacja radiowa w Polsce. Na ile przełomowym wynalazkiem było radio?

Prof. Janusz Adamowski: Spełniło się odwieczne marzenie człowieka, by nadawać głos na odległość drogą bezprzewodową. Państwa od razu dostrzegły ogromne możliwości radia, które wzmacniało tożsamość narodową i kulturową. Nie przypadkiem w latach 20. i 30. XX w. radiofonie narodowe powstawały jak grzyby po deszczu. Szczególnie kraje autorytarne szybko zawłaszczyły radiofonię.

Dziś radio nie jest już chyba zbyt popularnym medium.

Pogłoski o śmierci radia są cokolwiek przesadzone... Już wielokrotnie wieszczono śmierć radia. Zabić je miała choćby telewizja, ale nic takiego nie nastąpiło. Zresztą pojawienie się radia też miało wieszczyć złe czasy dla innych mediów, bo jako niesłychanie szybki środek przekazu miało zabrać chleb gazetom, dlatego z początku w wielu krajach zabraniano stacjom radiowym informowania o ważnych wydarzeniach wcześniej niż wieczorem.

Ale zgodzi się pan, że radio nie jest dziś głównym środkiem przekazu.

Reklama
Reklama

Nie jest, ale i nigdy nim nie będzie, bo to medium tła, medium towarzyszące. Jednak jego walory dla wielu osób pozostają nieśmiertelne, jak choćby mobilność. Radio może nam towarzyszyć w domu, podczas pracy, nauki, w czasie spaceru, aktywnego wypoczynku czy w środkach komunikacji. To medium ma zdolność nieustającego odświeżania się. Kiedyś przecież człowiek był przywiązany do radioodbiornika. Pierwsze odbiorniki były słuchawkowe i z trudem dwie osoby mogły korzystać z jednej słuchawki. A dziś możemy korzystać z radia na różnych platformach, choćby na smartfonie czy ogólnie w internecie.

Ale skoro mamy dostęp do internetu, to muzyki możemy posłuchać choćby w serwisie YouTube.

Nieustająca popularność radia także wśród młodego pokolenia najlepiej pokazuje, że ma ono trochę więcej zalet niż YouTube. Jest bardziej zróżnicowane: pełni funkcje rozrywkowe, informacyjne, ale i edukacyjne. Nie straciło swej atrakcyjności, szczególnie w godzinach dojazdu do pracy, gdy stoimy w korku i radio może nam podpowiedzieć, którędy szybciej dojedziemy, ale także pozwoli nam zabić trochę czasu w oczekiwaniu na zielone.

—rozmawiał Michał Płociński

Wydarzenia
Poznaliśmy nazwiska laureatów konkursu T-Mobile Voice Impact Award!
Wydarzenia
Totalizator Sportowy ma już 70 lat i nie zwalnia tempa
Polityka
Andrij Parubij: Nie wierzę w umowy z Władimirem Putinem
Materiał Promocyjny
Ubezpieczenie domu szyte na miarę – co warto do niego dodać?
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama