Czy Chińczycy zbudują drugą linię metra?

Sześć konsorcjów przystąpiło do przetargu na budowę centralnego odcinka drugiej linii metra.

Publikacja: 04.12.2007 02:22

Czy Chińczycy zbudują drugą linię metra?

Foto: Fotorzepa, Seweryn Sołtys

Chętni do zaprojektowania i wybudowania 6,3 km torów i siedmiu stacji pomiędzy rondem Daszyńskiego i Dworcem Wileńskim pochodzą z sześciu państw: Austrii, Chin, Hiszpanii, Francji, Niemiec i Polski.

Liderami konsorcjów są: Alpine Bau Deutschland AG z Niemiec, Dragados oraz Ferrovial Agroman z Hiszpanii, Vinci Construction Grands Projects z Francji i Mostostal Warszawa. Do przetargu zgłosili się także Chińczycy z China National Corporation For Overseas Economic Cooperation. To należąca do państwa korporacja realizująca inwestycje na całym świecie. Ma ich już na koncie ponad 700, w tym budowę dużego wodociągu na Jamajce.

To kolejna warszawska inwestycja, którą zainteresowali się Azjaci. W ubiegłym tygodniu do budowy stadionu piłkarskiego Legii przy ul. Łazienkowskiej zgłosił się chiński koncern Beijing Urban Construction Egineering startujący w przetargu w konsorcjum z polskimi firmami z grupy Prokom: Pol-Aqua i Polnord.

– Wykonawcę centralnej części drugiej linii metra poznamy na przełomie marca i kwietnia – zapowiada rzecznik Metra Warszawskiego Grzegorz Żurawski. – Proces wyboru firmy jest bardzo żmudny.

Spośród zgłoszonych wczoraj ofert do dalszego postępowania przejdą konsorcja z największym doświadczeniem przy tego typu inwestycjach. Później Metro będzie negocjować z każdym z nich szczegóły wykonania fragmentu drugiej nitki kolejki, m.in. termin zakończenia inwestycji. Dopiero po kilku rundach rozmów zainteresowani będą mogli składać konkretne oferty z ceną. Metro szacuje, że będzie to 2,7 mld zł.

Wykonawca na ukończenie tunelów i siedmiu stacji będzie miał maksymalnie 45 miesięcy od daty podpisania umowy. Oznacza to, że jeśli po drodze uda się uniknąć kłopotów, w pierwszą podróż podziemną kolejką warszawiacy wybiorą się jeszcze przed Euro 2012.

Jednak według ekspertów to mało realne. Powód – skomplikowane procedury administracyjne mogą opóźnić inwestycję.

Druga linia metra przejdzie pod Wisłą w 600-metrowym tunelu. Większość przystanków znajdzie się bezpośrednio pod ruchliwymi skrzyżowaniami. ?

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!