Druga linia metra będzie inwestycją numer jeden

Ratusz przygotował harmonogram prawie 1,3 tys. inwestycji za 3 mld zł. Budowy mają być ze sobą tak zgrane, żeby nie rozkopywać dwa razy tego samego miejsca

Publikacja: 14.02.2008 02:18

Druga linia metra będzie inwestycją numer jeden

Foto: Rzeczpospolita

Od końca stycznia w biurze miejskiego koordynatora do spraw remontów Wiesława Witka, niedaleko pl. Konstytucji, drzwi się prawie nie zamykały. Miejscy inwestorzy – drogowcy, tramwajarze, wodociągowcy i ciepłownicy – ustalali terminy prac i zakres utrudnień w ruchu. Ratusz postanowił bowiem: koniec wolnoamerykanki w planowaniu inwestycji.

Władze miasta boją się takiej kompromitacji jak ta sprzed trzech lat. Wtedy Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji rozkopało al. Krakowską, którą rok wcześniej Zarząd Dróg Miejskich wyremontował za 12,3 mln zł.

Żeby uniknąć podobnych sytuacji, Witek odmówił ostatnio MPWiK zgody na wymianę instalacji pod ul. Rozbrat, Książęcą i Myśliwiecką, które zostały w ubiegłym roku naprawione przez ZDM. Wodociągowcy będą musieli zapewne zainwestować w droższą technologię pozwalającą na remont rur bez rozkopywania jezdni.

Dla koordynowania prac najważniejsza dla ratusza jest wiosna przyszłego roku.

– Kwiecień 2009 to graniczny termin, któremu bezwzględnie muszą zostać podporządkowane inne inwestycje – twierdzi Wiesław Witek.

Dlaczego? Wtedy rozpocznie się budowa drugiej linii metra między rondem Daszyńskiego i Dworcem Wileńskim. Przez tę inwestycję trzeba będzie zamknąć do 2012 roku ul. Świętokrzyską, a praskie skrzyżowanie przy pomniku „czterech śpiących” i jego okolice zamienią się w gigantyczną dziurę w ziemi.

A więc do wiosny przyszłego roku Tramwaje Warszawskie muszą się uporać z remontem torowiska na Trasie W-Z, między Cmentarzem Wolskim i Jagiellońską. A jak to zrobić, skoro w tym czasie ZDM chce remontować wiadukt Pancera obok Starówki? Witek podzielił inwestycję na etapy (patrz obok), nie dając szansy na kolizję drogowców i tramwajarzy na Trasie W-Z. Pomysł dobry, ale w tej sytuacji szanse na zakończenie prac do kwietnia 2009 roku niebezpiecznie maleją.

Żeby zgrać planowane roboty w rejonie ul. Marynarskiej i Wołoskiej, miejscy urzędnicy postanowili porozumieć się z rządowymi. Witek skontaktował się z podlegającą resortowi infrastruktury Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, która planuje budowę trasy między lotniskiem Okęcie i Marynarską. Powstał rozsądny plan współpracy. Czy uda się go zrealizować?

– Machina inwestycyjna musiałaby pracować jak zegarek. U nas się to jeszcze nie zdarzyło – mówią nieoficjalnie urzędnicy.

Harmonogramom może zagrozić żółwie tempo przygotowań do inwestycji. W przypadku większości przedstawionych wczoraj budów nie zostały jeszcze nawet ogłoszone przetargi na wykonawców. Dlaczego?

– A jak mamy ogłosić przetarg np. na poszerzenie Wołoskiej, skoro firma Stolica, której zleciliśmy przygotowanie projektu, od kilku lat nie jest w stanie się z tym uporać – mówi wiceprezydent Jacek Wojciechowicz.Urzędnicy bronili się też wczoraj przed zarzutem zmarnowania ciepłej zimy. Twierdzą, że wytwórnie asfaltu nie chcą w lutym przyjmować zamówień od drogowców.

remont Puławskiej

1 marca – 25 kwietnia: remont jezdni do centrum między Domaniewską i Woronicza oraz Malczewskiego i Dolną, 26 kwietnia – 18 maja: wymiana torów na skrzyżowaniu z Woronicza, 26 – 27 kwietnia i 1 – 3 maja: naprawa jezdni w stronę Piaseczna między al. Wilanowską i Poleczki

przebudowa Krakowskiego Przedmieścia

kwiecień – wymiana instalacji wodociągowych pod Miodową i Senatorską, maj – wymiana instalacji pod Karową i Browarną, lipiec – zakończenie prac przy budowie jezdni i chodników

przebudowa magistrali pod Świętokrzyską i remont mostu Poniatowskiego

czerwiec, lipiec: przebudowa magistrali u zbiegu Świętokrzyskiej i Kopernika, lipiec, sierpień: remont mostu Poniatowskiego

remont torów na Grochowskiej i rondzie Wiatraczna

sierpień, wrzesień – wymiana torów, 23 – 31 sierpnia – wymiana instalacji pod Grochowską

modernizacja Trasy W-Z

1 lipca – 1 sierpnia: wymiana torów między Młynarską i Skierniewicką, 2 sierpnia – 31 sierpnia: od Skierniewickiej do Cm. Wolskiego, 1 września – 12 października: u zbiegu al. Solidarności i al. Jana Pawła II, lato – drogowy remont wiaduktu Pancera

budowa wielopoziomowego skrzyżowania

Al. Jerozolimskich z Łopuszańską trzeci kwartał – rozpoczęcie przez ZDM prac drogowych, a jednocześnie budowy magistrali ciepłowniczej dla os. Skorosze

przebudowa Wołoskiej i Marynarskiejtrzeci kwartał – ZDM rozpocznie budowę drugiej jezdni między Racławicką i Konstruktorską, GDDKiA zacznie przesuwać pętlę tramwajową Służewiec, wrzesień, październik – GDDKiA ruszy z budową wiaduktów na Marynarskiej

Od końca stycznia w biurze miejskiego koordynatora do spraw remontów Wiesława Witka, niedaleko pl. Konstytucji, drzwi się prawie nie zamykały. Miejscy inwestorzy – drogowcy, tramwajarze, wodociągowcy i ciepłownicy – ustalali terminy prac i zakres utrudnień w ruchu. Ratusz postanowił bowiem: koniec wolnoamerykanki w planowaniu inwestycji.

Władze miasta boją się takiej kompromitacji jak ta sprzed trzech lat. Wtedy Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji rozkopało al. Krakowską, którą rok wcześniej Zarząd Dróg Miejskich wyremontował za 12,3 mln zł.

Pozostało 87% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!