Dobry rok dla polskich specjalności eksportowych

Meble, jachty, kosmetyki, stolarka otworowa czy żywność – to niektóre z polskich specjalności eksportowych, które będą napędzały sprzedaż polskich towarów za granicą.

Publikacja: 08.01.2016 13:02

Dobry rok dla polskich specjalności eksportowych

Foto: Fotorzepa, Beata Kitowska BK Beata Kitowska

Poprawa koniunktury na rynkach europejskich oraz coraz śmielsze wychodzenie polskich producentów na dalekie rynki sprawia, że tegoroczny eksport będzie dalej rósł. Szacunki Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych KUKE oceniają jego potencjalną wartość na prawie 189 miliardów euro, co byłoby wynikiem lepszym od osiągniętego w roku 2015 o blisko jedną dziesiątą.

Według analizującej rynek meblarski firmy B+R Studio, eksport polskiej branży meblarskiej mógł przekroczyć w 2015 roku poziom 8,6 miliarda euro. W roku obecnym eksporterom powinna sprzyjać nowa polityka unijnych dopłat.

- Głównymi odbiorcami eksportu mebli są bardzo wymagające rynki. W tym kontekście przyszłość sektora w szczególny sposób zależy od inwestycji w innowacje w zakresie produkcji i wzornictwa, ponieważ innowacje to kluczowy obszar dofinansowania w nowej perspektywie – twierdzi Piotr Dylak, dyrektor ds. finasowania handlu Banku Zachodniego WBK.

Dobre perspektywy ma eksport branży motoryzacyjnej. Jak szacuje firma analityczna AutomotiveSuppliers.pl, w 2015 roku miał przekroczyć wartość 20 mld euro. Natomiast w roku 2016 zagraniczną sprzedaż branży będzie dodatkowo podkręcać zwiększony eksport samochodów z fabryki Opla w Gliwicach.

– Dzięki nowej Astrze zwiększymy wykorzystanie zdolności produkcyjnych – zapowiada Andrzej Korpak, dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland.

To może oznaczać wzrost produkcji, a więc także eksportu opli z Polski o 20-20 proc.

Dobrych wyników może się spodziewać branża jachtowa. W produkcji łodzi do 10 metrów jesteśmy po USA drugim eksporterem w świecie. Atutem polskich stoczni jachtowych są niższe koszty produkcji oraz duże możliwości firm w zakresie technologii, designu oraz jakości wykończenia.

– Polscy producenci korzystają z najlepszego know-how, tych samych materiałów, którymi dysponują stocznie na południu Europy czy w Skandynawii, mają do dyspozycji projekty światowych firm designerskich – zaznacza Katarzyna Piszczako-Pałasz, regionalny menedżer ds. handlu zagranicznego w BZ WBK. W obecnym roku polskie stocznie jachtowe powinny zyskiwać na osłabieniu złotego względem euro. Z drugiej strony, producenci będą jednak ponosić z tego powodu wyższe koszty zaopatrzeniowe. - Wolałbym stabilny, przewidywalny kurs. To co przy słabszym złotym zyskamy na sprzedały łodzi, tracimy sprowadzając z zagranicy żywice, maty czy osprzęt – podkreśla Andrzej Janowski, właściciel najstarszej polskiej stoczni jachtowej „Janmor".

Szczególnie ważny będzie wzrost zagranicznej sprzedaży żywności. Na razie dynamikę wzrostu sektora udało się utrzymać mimo rosyjskiego embarga. Według GUS, eksport gotowych artykułów spożywczych przekroczył na koniec października 9,1 mld euro, w porównaniu do 8,3 mld euro w pierwszych dziesięciu miesiącach ubiegłego roku, a w przypadku mięsa sprzedaż wzrosła z 2,8 do prawie 3,2 mld euro. Jednak w branży spożywczej możliwości wzrostu sprzedaży na rynku europejskim, mimo że jest on głównym odbiorcą polskiej żywności, są już mocno ograniczone.

- To rynek łatwiejszy logistycznie, ale skrajnie konkurencyjny – podkreśla Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej BZ WBK. Szanse znacznie większych wzrostów dają te kraje, które się rozwijają. Perspektywicznymi kierunkami są więc kraje Półwyspu Arabskiego, w tym Arabia Saudyjska i Zjednoczone Emiraty Arabskie. Ponadto kraje Azji - m.in. Indie oraz Wietnam oraz kraje afrykańskie, w tym Algieria.

Zdaniem ekspertów z BZ WBK, nie tylko duże firmy maja szanse na eksportowy sukces. Te mniejsze powinny jednak zainwestować więcej wysiłku w szukanie nisz w konkretnych krajach i mądrze planować ekspansję.

- Pomocą są wszystkie rozwiązania, które oferujemy w ramach Programu Rozwoju Eksportu. Warto wymienić portal SantanderTrade.com czy też Santander Club, gdzie można znaleźć informacje o wybranych rynkach i atrakcyjnych kierunkach handlu zagranicznego, czy też nawiązać kontakty z wiarygodnymi kontrahentami – informuje Antczak.

 

 

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode pod patronatem Ministra Spraw Zagranicznych i Ministra Gospodarki. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Poprawa koniunktury na rynkach europejskich oraz coraz śmielsze wychodzenie polskich producentów na dalekie rynki sprawia, że tegoroczny eksport będzie dalej rósł. Szacunki Korporacji Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych KUKE oceniają jego potencjalną wartość na prawie 189 miliardów euro, co byłoby wynikiem lepszym od osiągniętego w roku 2015 o blisko jedną dziesiątą.

Według analizującej rynek meblarski firmy B+R Studio, eksport polskiej branży meblarskiej mógł przekroczyć w 2015 roku poziom 8,6 miliarda euro. W roku obecnym eksporterom powinna sprzyjać nowa polityka unijnych dopłat.

Pozostało 87% artykułu
Wydarzenia Gospodarcze
Zarządzanie różnorodnością – DEI jako wyzwanie i klucz do sukcesu nowoczesnych organizacji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Wydarzenia Gospodarcze
Czy polska prezydencja w Unii Europejskiej to czas na rozpoczęcie debaty o kosztach zrównoważonej transformacji? Dyskusja w świetle raportu Mario Draghi’ego.
Wydarzenia Gospodarcze
Bezpieczeństwo lekowe - filar gwarantujący stabilność europejskiej gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
CSRD, CSDDD, Atestacja. Na jakim etapie jesteśmy?
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Wydarzenia Gospodarcze
Transformacja biznesu w całym łańcuchu wartości – dobre praktyki