Reklama

Będziemy rozwijać eksport do Indii

Do najbardziej perspektywicznych dla polskiego eksportu rynków azjatyckich mają należeć Indie. Według ekspertów Banku Zachodniego WBK, globalizacja otwiera dla polskich produktów rynki uznawane – z naszej perspektywy - za egzotyczne kulturowo i geograficznie.

Publikacja: 11.01.2016 13:21

Będziemy rozwijać eksport do Indii

Foto: materiały prasowe

- Jeśli na takich rynkach mamy do czynienia z dużą siłą nabywczą konsumentów, jak ma to miejsce w przypadku Indii, to szanse udanej ekspansji dla polskich firm są bardzo duże – twierdzi Robert Antczak, Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej BZ WBK.

Indyjski rynek jest interesujący dla producentów żywności. Już jesienią 2014 roku Ministerstwo Gospodarki wskazywało Indie jako obiecujący kierunek eksportu wyrobów mleczarskich czy owoców. Z zainteresowaniem spotykają się na rynku indyjskim także słodycze, dżemy i powidła. Problemem w przypadku niektórych produktów może być jednak odległość. Transport do Indii może trwać przeszło miesiąc. Przykładowo jabłka produkowane w Polsce mogą nie wytrzymać tak długiej podróży. Z jednej strony konieczna jest więc specjalna kontrola przygotowania do transportu: zarówno czasu zrywania jak i zabiegów agrotechnicznych. Z drugiej strony, polscy producenci mogą oferować Hindusom jabłka przetworzone: np. całkowicie naturalne soki jabłkowe, dżemy lub chipsy jabłkowe.

Indie mogłyby także stać się znaczącym odbiorcą polskich mrożonek: indyjski rynek tego typu produktów rośnie rocznie w tempie ponad 20-procentowuym. Według Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI) polskiej ambasady w New Delhi, o ile jeszcze kilka lat temu tamtejsze sklepy oferowały produkty mrożone zaledwie 3-4 marek, to obecnie mają ich już prawie 30.

Zdaniem Piotra Dylaka, dyrektora ds. finansowania handlu BZ WBK, na dalekich rynkach czynnikiem sukcesu polskich produktów jest w większości przypadków stosunek jakości do ceny. - Jesteśmy w stanie dostarczać towary o specyfikacjach jak w przypadku naszych zachodnich konkurentów. W najwyższej jakości, ale w niższych cenach. To ważna przewaga – podkreśla Dylak.

Z tego powodu na rynku indyjskim szanse wzrostu ma także eksport branż przemysłowych. Przykładowo polski sektor górniczy mógłby angażować się w programie modernizacji indyjskich kopalń. Może to być projektowanie, głębienie szybów, dostawy maszyn i urządzeń do wydobycia, czy wzbogacania i sortowania węgla. Możemy także dostarczać maszyny i urządzenia dla firm z koncesją na wydobycie i poszukiwania na własne potrzeby ropy oraz gazu.

Reklama
Reklama

Indie mogą być także odbiorcą polskiego węgla koksującego ze względu na plany zwiększenia produkcji stali. Obecnie produkuje się tam rocznie ok. 90 mln ton, ale w perspektywie 10 lat władze Indii chcą zwiększyć produkcję do 300 mln ton. Możliwości eksportowe obejmują także budowę morskich platform wiertniczych, rurociągów, czy sprzętu obronnego.

Szanse na wzrost eksportu daje przemysł stoczniowy i okrętowy. Polskie firmy mogą współpracować przy budowie, rozbudowie oraz modernizacji portów i stoczni, a także dostarczać statki, łodzie i sprzęt okrętowego dla państwowych armatorów indyjskich. Polem do zwiększenia obrotów może być branża ochrony środowiska: oczyszczalnie ścieków, rekultywacja terenów przemysłowych i obszarów po eksploatacji kopalń. Również eksport farmaceutyków (ten rynek w Indiach wart jest już 15 mld dolarów), sprzętu medycznego i wyposażenia szpitali lub specjalistycznych chemikaliów.

Zainteresowanie Indiami to jeden z przykładów rosnącej dywersyfikacji polskiego eksportu. Jest ona obecnie dużo wyższa niż w Czechach, które stanowiły przykład zróżnicowanej geograficznie ekspansji gospodarczej. - Coraz częściej spotykamy się z zapytaniami o dalekie rynki. Widzimy zmiany w biznesie klientów i to jest dobry kierunek bo minimalizuje ryzyko biznesowe – mówi Antczak.

Problemem jest jednak fakt, że polskie firmy nie przedstawiają kompleksowych ofert, łączących eksport z inwestycjami. Takich, które obejmowałyby dostawę np. kompletnej elektrowni, włącznie z propozycją finansowania przedsięwzięcia. - Nasze oferty mają charakter wycinkowy i obejmują indywidualne dostawy poszczególnych urządzeń – podkreśla WPHI.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode pod patronatem Ministra Spraw Zagranicznych i Ministra Gospodarki. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Wydarzenia Gospodarcze
Rolnictwo w obliczu nowych wyzwań
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Wydarzenia Gospodarcze
Startuje Agro Show – największe targi rolnicze w Europie
Wydarzenia Gospodarcze
Siła budownictwa w polskiej gospodarce
Wydarzenia Gospodarcze
Szukajmy przyczyn, nie skutków. Kiedy profilaktyka wkracza na pierwszy plan?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Wydarzenia Gospodarcze
Rola uczelni w rozwoju AI dla strategicznych potrzeb państwa
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama