Reklama

Dobre praktyki zarządzania wiekiem

Rośnie liczba starszych pracowników, ubywa młodych. Dla firm to wyzwanie, któremu muszą sprostać.

Publikacja: 19.03.2017 21:15

W 2025 r. liczba osób w wieku produkcyjnym (18–59/64 lata), zmniejszy się w Polsce do niespełna 21,9 mln. To oznacza, że będzie ich o 2,5 mln mniej w porównaniu z 2013 r. Młodych pracowników będzie ubywać jeszcze szybciej – wynika z prognozy GUS. Dane te jasno pokazują, iż w przeszłość odchodzi już era „młodych, dynamicznych zespołów", którymi jeszcze dzisiaj chwali się wiele firm. Zespoły – owszem – mogą być dynamiczne, ale już nie takie młode, a dużo bardziej zróżnicowane wiekowo.

Stanisław Wojnicki, ekspert zarządzania wiekiem i autor poradnika „Różne pokolenia, jedna organizacja", zaznacza, że wraz z pogłębiającym się deficytem młodych roczników należy się spodziewać wzrostu liczby czynnych pracowników w wieku przed– i emerytalnym. Wzrośnie więc potrzeba odpowiedniej adaptacji zarządzania i środowiska pracy, by zapewnić ich efektywność.

Ważne transfer wiedzy

– W ciągu ostatnich lat firmy zaczęły podejmować pewne kroki, by wyzwaniu zaradzić: nawiązuje się współpracę ze szkołami zawodowymi, wprowadza programy mentoringu, ustanawia plany sukcesji dla menedżerów, reaktywuje bądź tworzy polityki przed– i poemerytalne, wciąż jednak dzieje się to na niewielką skalę i w dużej mierze ograniczone jest do firm zagranicznych – ocenia Wojnicki.

Te opinię potwierdzają dane Instytutu Pracy i Spraw Socjalnych, według których pod koniec minionej dekady tylko dwie na 100 firm miały strategię zarządzania różnorodnością (w tym różnorodnością wieku), choć co piąta prowadziła jakieś działania w tym zakresie. Ubiegłoroczne badania Forum Odpowiedzialnego Biznesu dowodzą, że sytuacja od tego czasu nie uległa znaczącej poprawie – prawie sześć na 10 polskich firm nie prowadzi żadnych działań związanych z zarządzaniem różnorodnością. W dodatku większość z nich nie widzi na razie takiej potrzeby.

– Nadal niewiele zrobiono w najistotniejszych obszarach, takich jak: zarządzanie wiedzą i organizacja transferu doświadczenia między pokoleniami, sprawne zarządzanie wielopokoleniowymi zespołami oraz pokoleniowo dostosowana obsługa klienta. Aby wszystkie takie działania były skuteczne, wymagają powiązania z całościową strategią biznesową oraz włączenia w kulturę firmy i muszą być zakrojone na wiele lat: nie można się tu spodziewać błyskotliwych sukcesów po kwartale czy dwóch, a zarządy zwykle nastawione są na szybki zwrot nakładów – zaznacza Wojnicki.

Reklama
Reklama

Badanie „Różne pokolenia – jedna organizacja", jakie Klub Dyrektora HR we współpracy z Think Tank przeprowadził wśród ponad 300 właścicieli, menedżerów i specjalistów z polskich firm, dowodzi, że ponad trzy czwarte z nich dostrzega, iż osoby w różnym wieku mają inne podejście do pracy i odmienne oczekiwania wobec pracodawcy. Większość badanych wskazuje też korzyści ze współpracy osób w różnym wieku. Najczęściej doceniają międzypokoleniowy transfer wiedzy i doświadczenia oraz wzrost innowacyjności.

Na razie jednak niewiele firm podejmuje działania, które pomogłyby osiągnąć korzyści z różnorodności wieku załogi. Wręcz przeciwnie – uczestnicy ankiety zauważają, że menedżerowie w ich firmie, zarządzając osobami w różnym wieku, kierują się zwykle stereotypami. Np. młodzi wolą zatrudniać do swoich zespołów osoby w wieku 25–35 lat, uważając, że te „są bardziej wydajne" i „lepiej pasują do zespołu". Co trzeci badany dostrzegał powodowane różnicą wieku trudności na linii szef–pracownik oraz problemy ze współpracą w zespołach.

To pokazuje, że polskie firmy potrzebują zarządzania wiekiem. Chce na to zwrócić uwagę Forum Odpowiedzialnego Biznesu. Jak podkreśla Marzena Strzelczak, dyrektorka generalna, FOB w ramach tegorocznych, majowych obchodów Ogólnopolskiego Dnia Różnorodności w Polsce chce zwrócić szczególną uwagę na zarządzanie wiekiem. Jej zdaniem o ile bardzo dużo mówi się i pisze o pokoleniu Y, o tyle zbyt rzadko wspomina się o tym, że trzeba budować pomost między pokoleniami. A tego wymagają zmiany demograficzne w społeczeństwie. – By skutecznie docierać do odbiorców z różnych pokoleń, firmy będą też potrzebowały pracowników z różnych pokoleń, a wielopokoleniowość pracowników ze względu na zmiany demograficzne stanie się koniecznością – zaznacza Marzena Strzelczak

Iwona Szmitkowska, wiceprezes zarządu grupy usług HR Work Service, która zajmuje się również aktywizacją osób długotrwale bezrobotnych, twierdzi, że uprzedzenia pracodawców związane z wiekiem czy bezrobociem znikają w miarę rosnącego niedoboru kandydatów do pracy.

Pracodawcy, których zmiany demograficzne albo inicjatywa FOB skłonią do podjęcia zarządzania wiekiem, mogą skorzystać z dobrych praktyk firm. Zarówno tych, które robią to już od dawna, jak również z doświadczeń przedsiębiorstw, gdzie od krótkiego czasu realizowane są międzypokoleniowe projekty.

Reklama
Reklama

Cenny potencjał różnic wieku

Wśród pracodawców, którzy od lat rozwijają programy zarządzania wiekiem, jest potentat branży materiałów budowlanych Cemex. – Pierwsze działania podjęliśmy wiele lat temu. Była to odpowiedź na prognozy starzenia się naszej organizacji. Przewidujemy, że w perspektywie 10 lat w Cemex Polska będziemy mierzyć się z kluczowymi wyzwaniami w obszarze zarządzania wiekiem. Każdego roku przybywać będzie osób odchodzących na emerytury – wyjaśnia Kamila Skorupińska, dyrektor Zarządzania Zasobami Ludzkimi w Cemex Polska.

Dodaje, że wnioski z tych prognoz wieku były podstawą do określenia działań w zarządzaniu pokoleniowym w firmie. Koncentrują się one wokół trzech obszarów. W pierwszym chodzi o to, by zapewnić wysoki poziom efektywności i zaangażowania pracowników w wieku 50+ do czasu osiągnięcia wieku emerytalnego. Firma zachęca ich do rozwoju. W ramach wewnętrznej sieci społecznościowej Klub 50+ mogą wziąć udział w skierowanych do nich szkoleniach, skorzystać z porad dietetyka i trenera aktywności fizycznej.

Drugi obszar to działania wspierające pracowników w wieku 30–50 lat. W ramach Programu Twoja Rodzina firma oferuje dopasowane do potrzeb tej grupy benefity – w tym elastyczny czas pracy dla rodziców, opiekę medyczną dla dzieci i osób starszych, ubezpieczenia. Trzecim obszarem są inicjatywy, które pomagają przyciągnąć do Cemeksu studentów – m.in. przez ofertę wysokiej jakości staży i praktyk letnich.

– Skrojone do naszych potrzeb działania pomagają nam zapewnić, że w określonym miejscu i czasie mamy właściwego człowieka na odpowiednim miejscu. Czerpiemy dużo z potencjału różnic wieku naszych pracowników – bardzo dobrze sprawdzają się nam programy z obszaru mentoringu i intermentoringu. Bez względu na wiek każdy ma tu do zaoferowania wiedzę i doświadczenie – podkreśla Kamila Skorupińska. Zaznacza też, że jeśli do zarządzania wiekiem firma podchodzi strategicznie, a nie „eventowo", to lepiej wykorzystuje budżety na rozwój, świadczenia – dostosowując je do potrzeb różnorodnych wiekowo grup pracowników. A to ma wpływ na koszty.

Zapobiec skutkom zmian

Do programu międzypokoleniowego zarządzania przygotowuje się od minionego roku farmaceutyczna Polpharma, która we wrześniu 2016 r. rozpoczęła projekt „Polpharma łączy pokolenia". – Jest to również elementem wspierającym naszą strategię CSR – podkreśla Katarzyna Pacut, dyrektor ds. perseonalnych w Polfie Warszawa–Grupa Polpharma i szefowa zespołu, który realizuje projekt. Wyjaśnia, że prace prowadzone wspólnie z firmą doradczą PwC miały dać odpowiedź na pytanie, jak w najbliższych latach w grupie będzie zmieniać się struktura demograficzna kadry, jakie kompetencje należy rozwijać i jaką strategię zarządzania różnorodnością pokoleniową powinna przyjąć Polpharma, aby skutecznie wesprzeć swoje zespoły.

W tym celu Polpharma, przy wsparciu ekspertów PwC, zrobiła przegląd trendów związanych z demografią, rynkiem pracy i edukacją. Na podstawie analizy danych dotyczących wieku, stażu pracy i płci ponad 6,2 tys. pracowników grupy (w latach 2011–2016) PwC opracowała model statystyczny, który pomógł określić stanowiska trudne do zastąpienia dziś oraz w latach 2020 i 2025.

Reklama
Reklama

– Przeprowadziliśmy łącznie 15 godzin wywiadów z menedżerami pracującymi w różnych spółkach i obszarach grupy. Zorganizowaliśmy również anonimową ankietę, dzięki której zebraliśmy dodatkowe głosy przedstawicieli kadry zarządzającej. Przeprowadzone w ramach projektu analizy posłużą temu, by w perspektywie najbliższych lat zadbać o rozwój kluczowych kompetencji pracowników w różnym wieku – wyjaśnia Katarzyna Pacut, dodając, że projekt „Polpharma łączy pokolenia" zakończył się 8 marca br.

– Obecnie jesteśmy na etapie podejmowania decyzji o wdrożeniu poszczególnych inicjatyw i uruchomieniu projektów, których czas trwania obejmie najbliższe trzy lata – wyjaśnia dyrektor ds. personalnych w Polfie Warszawa.

Jakie inicjatywy warto wdrażać w firmach? Według właścicieli menedżerów i specjalistów wypowiadających się w badaniu „Różne pokolenia – jedna Organizacja", przed wszystkim warto „wykorzystywać doświadczenia seniorów do nauki młodych pracowników", sięgając po wciąż mało popularny w polskich firmach mentoring. Na drugim miejscu znalazł się elastyczny czas pracy, umożliwiający dobór godzin pracy do potrzeb każdej generacji, na trzecim uplasowała się zaś praca w niepełnym wymiarze godzin. Michał Olbrychowski, dyrektor w firmie doradczej Deloitte, zwraca uwagę, że obok benefitów do potrzeb różnych grup pracowników warto też dostosować komunikację w firmie. Chcąc dotrzeć do starszych osób, trzeba uwzględnić inny sposób oraz inne kanały komunikacji niż w przypadku młodego pokolenia, które też inaczej rozumie wartości firmy, kwestie kultury organizacyjnej.

Pracownik w wieku klienta

Stanisław Wojnicki zwraca uwagę, że zmiany demograficzne dotyczą nie tylko pracowników, a również – i to nawet w większym stopniu – konsumentów. Większość uczestników badania „Różne pokolenia – jedna organizacja" przyznała, że ma klientów w różnym wieku. Jednak tylko 17 proc. twierdzi, że w ich firmach prowadzono szkolenia przygotowujące pracowników do skutecznej obsługi osób z różnych pokoleń.

Jeszcze mniej firm wprowadza takie rozwiązania, jak Orange Polska, która od trzech lat ma specjalny standard obsługi klientów 65+ . Mogą oni np. w prostszy sposób połączyć się z doradcą infolinii Orange, bez konieczności przechodzenia przez rozbudowane menu Self Service. Seniorzy obsługiwani są przez dedykowaną grupę doradców (są w niej również osoby starsze, z większym doświadczeniem), którzy mają prowadzić rozmowę w taki sposób, aby starsza osoba nie czuła się onieśmielona czy zakłopotana, np. słysząc niezrozumiałe techniczne terminy.

Reklama
Reklama

– Dodatkowym udogodnieniem dla osób starszych jest możliwość otrzymywania wszystkich drukowanych dokumentów i faktur powiększoną czcionką – podkreśla biuro prasowe Orange Polska dodając, że w 2016 r. standardy obsługi seniorów zostały wdrożone w Punktach Obsługi Klienta w całym kraju. Firma ma też określone standardy obsługi młodych klientów, którzy chcą rozmawiać z doradcami w podobnym wieku i o podobnym stylu zachowania. – Do ich obsługi zostali wytypowani młodzi doradcy. Ma to na celu przede wszystkim skrócenie dystansu klient–doradca oraz ułatwienie wzajemnego zrozumienia – wyjaśnia biuro prasowe Orange Polska, którego pracownicy w obsłudze młodych klientów korzystają też z mediów społecznościowych.

Aida Bella dyrektor, biura prasowego Totalizator Sportowy

Jesteśmy spółką, w której rozpiętość wiekowa osób zatrudnionych jest bardzo duża. Już samo to udowadnia, że w firmie istnieje wiele kategorii różnorodności. Wśród naszych pracowników jest zarówno wiele młodych mam, które czują się bezpiecznie i wiedzą, że po urodzeniu dziecka czekają na nie ich stanowiska, jak i starszych osób, które są związane z firmą od bardzo wielu lat. Niezależnie od różnorodności wszyscy mają równe szanse rozwoju, dbamy o to, żeby odbywali szkolenia oraz cały czas podnosili kwalifikacje.

Katarzyna Bieńkowska, dyrektor HR Grupy Polpharma

Innowacyjność projektu „Polpharma łączy pokolenia" wynika z połączenie miękkich aspektów zarządzania różnorodnością wraz z twardymi danymi liczbowymi. Poza tym założyliśmy sobie, że zajmujemy się wszystkimi pokoleniami, nie tylko tzw. Millenialsami, dzięki czemu wykorzystamy siłę wynikającą właśnie z różnic pomiędzy generacjami. Na pewno tego typu przedsięwzięcia są trudne i kosztowne, bo przede wszystkim wymagają zaangażowania czasu wielu pracowników, ale również konieczne jest szerokie spojrzenie na temat.

Patronat Rzeczpospolitej
Odporny transport wyzwaniem dla integracji i rozwoju
Patronat Rzeczpospolitej
Kluczowa ciągłość działania infrastruktury krytycznej
Wydarzenia Gospodarcze
Inwestycje: Polska między optymizmem a wyzwaniami
Wydarzenia Gospodarcze
Nowa przestrzeń dialogu o zdrowiu najmłodszych: debiut Forum Zdrowia Dzieci w Katowicach
Wydarzenia Gospodarcze
Sama emerytura nie zapewni spokojnej starości
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama