Jak dobrze planować inwestycje?

Budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną po 20 miesiącach dobiega końca. Jednak proces włączenia nowej drogi wodnej w krajowe szlaki logistyczne będzie o wiele dłuższy.

Publikacja: 02.12.2021 09:00

Przekop Mierzei Wiślanej ma ułatwić eksport i dać Elblągowi szansę na stanie się portem pomocniczym dla Trójmiasta. Porty w Gdańsku i Gdyni cierpią ze względu na wąskie gardło kolejowe w obrębie aglomeracji. Przekierowanie części ładunków drogą wodną do Elbląga odciąży połączenia lądowe. Wydłużenie drogi wodnej będzie również zgodne z unijnymi założeniami. Komisja w dokumentach strategicznych faworyzuje transport śródlądowy jako niskoemisyjny. Podobny transport kontenerów barkami po rzekach jest regularnie wykorzystywany w krajach zachodnich.

Mimo wydanych środków na przekop brak w planach kolejnych centralnych inwestycji ułatwiających logistyczny dostęp do portu. Sporna pozostaje kwestia finansowania pogłębiania drogi wodnej i basenów portowych. Samorząd na inwestycje związane z portem i infrastrukturą okołoportową wydał łącznie 100 mln zł, natomiast inwestycje centralne w latach 2015–2020 na terenie Portu w Elblągu to zaledwie 1 mln 435 tys. zł. Tymczasem po stronie samorządu będą kolejne duże inwestycje, takie jak terminal kontenerowy przyśpieszający przeładunki.

Temat jest szerszy i dotyczy inwestycji w lotniska, strefy ekonomiczne, drogi. Jak należy efektywnie dysponować środkami publicznymi? W jaki sposób przygotowywać inwestycje, aby procedury nie trwały zbyt długo, a efekty były z korzyścią dla regionu? W jaki sposób lokalne samorządy mogą teraz wykorzystać uzyskane wsparcie władz centralnych?

Uczestnikami bloku tematycznego „Inwestycje infrastrukturalne – jak efektywnie dysponować środkami publicznymi podczas zbliżającego się VI Europejskiego Kongresu Samorządów" będą Tomasz Żuchowski, generalny dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad, Marcin Kuchciński, wicemarszałek województwa warmińsko-mazurskiego, poseł Mirosław Suchoń, Maciej Berliński, dyrektor Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Michał Missan, wiceprezydent Elbląga, senator Jerzy Wcisła, Juliusz Marek, prezes Stowarzyszenia Telewizji Lokalnych i Regionalnych, oraz moderator Łukasz Malinowski, dyrektor zarządzający pionu wydawnictw, Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

VI Europejski Kongres Samorządów Mikołajki, 6–7 grudnia 2021 r. Więcej informacji na www.forum-ekonomiczne.pl/

Przekop Mierzei Wiślanej ma ułatwić eksport i dać Elblągowi szansę na stanie się portem pomocniczym dla Trójmiasta. Porty w Gdańsku i Gdyni cierpią ze względu na wąskie gardło kolejowe w obrębie aglomeracji. Przekierowanie części ładunków drogą wodną do Elbląga odciąży połączenia lądowe. Wydłużenie drogi wodnej będzie również zgodne z unijnymi założeniami. Komisja w dokumentach strategicznych faworyzuje transport śródlądowy jako niskoemisyjny. Podobny transport kontenerów barkami po rzekach jest regularnie wykorzystywany w krajach zachodnich.

Materiał partnera
Najważniejsza jest idea demokracji. Także dla gospodarki
Wydarzenia Gospodarcze
Polacy szczęśliwsi – nie tylko na swoim
Materiał partnera
Dezinformacja łatwo zmienia cel
Materiał partnera
Miasta idą w kierunku inteligentnego zarządzania
Materiał partnera
Ciągle szukamy nowych rozwiązań