Nie zawsze wiadomo, jak używać tego narzędzia, aby przyniosło dobre rezultaty. Temu zagadnieniu poświęcona jest książka „Menedżer coachem" Olgi Rzyckiej i Wiesława Porosły, będąca wynikiem kilkuletniej pracy autorów z menedżerami różnych szczebli polskich firm. Powstał z tego poradnik, jak należy rozmawiać z pracownikami oraz co można zmienić dzięki coachingowi. Rady autorów okazują się przydatne, bowiem tworzenie kultury coachingowej w firmie wydaje się wręcz tajemniczym procesem. Chodzi o filozofię służącą inspirowaniu i pomaganiu, która przeciwstawia się agresywnej rywalizacji, tworzeniu procedur i dyscyplinie wymuszającej określone zachowania. Menedżer wciąż kojarzy się z tym, który wydaje polecenia i kontroluje. Tymczasem sposobem rozwiązywania problemów w tej kulturze jest dialog oparty na partnerskich relacjach. Umiejętność rozmawiania, budowania kultury dialogu opartej na wzajemnym szacunku i zaufaniu stanowi najważniejszy atrybut współczesnego lidera – piszą autorzy. Książka składa się z czterech części: „Grunt", „Fundamenty", „Filary", „Dach", stanowiących metaforyczne nawiązanie do wznoszenia budowli. Odpowiada m.in. na pytania, jak skuteczniej pracować z ludźmi, jak uczynić pracowników współodpowiedzialnymi za pomyślność firmy i co można zyskać, ucząc się coachingu. Celem książki – podkreślają autorzy – jest pokazanie, jak użytecznym narzędziem pozostaje rozmowa i jak takie rozmowy powinny wyglądać.