Reklama

Małe firmy bardziej ryzykują

Brak zabezpieczenia się przed ryzykiem kursowym może doprowadzić do problemów finansowych nawet na bliskich i bezpiecznych rynkach unijnych.

Aktualizacja: 11.01.2016 20:39 Publikacja: 11.01.2016 20:00

Foto: Rzeczpospolita

Bardzo duża część polskich eksporterów, zwłaszcza tych drobnych, działa nieostrożnie. Z badania małych i średnich przedsiębiorstw przeprowadzonego w październiku ubiegłego roku przez Instytut Keralla Research wynika, że przeszło połowa obawia się ryzyka walutowego, ale niewiele z nich temu przeciwdziała. Potwierdza to badanie 4P research mix przeprowadzone w sektorze MŚP dwa miesiące wcześniej: do braku zabezpieczeń przed ryzykiem kursowym przyznało się blisko 90 proc. ankietowanych. Mimo że instytucje finansowe oferują przedsiębiorcom wiele takich rozwiązań, stosują je tylko nieliczni.

Niespodziewane zmiany kursów mogą uderzyć zarówno w firmy działające na terenie Europy, jak i te eksportujące na dalekie, słabiej rozpoznane rynki. – Strategie ekspansji są dużym wyzwaniem szczególnie dla małych i średnich firm, więc muszą być realizowane z bardzo dobrym przygotowaniem – podkreśla Robert Antczak, dyrektor sprzedaży produktów bankowości korporacyjnej Banku Zachodniego WBK.

Zarządzać ryzykiem

Polskie przedsiębiorstwa narażone są głównie na ryzyko zmian kursu euro/złoty z uwagi na największą wymianę handlową z krajami UE. Ale zagrożenie gwałtownymi zmianami kursów dotyczy walut wszystkich rynków, na których prowadzi się działalność. Według ekspertów BZ WBK przedsiębiorstwa narażone na ryzyko kursowe mają dwie drogi: albo ponosić je, zakładając, że wpływ zmian kursu na wyniki firmy nie będzie znaczny, albo zacząć nim zarządzać. – Zarządzanie ryzykiem walutowym pozwala znacznie ograniczyć negatywny wpływ zmian kursu na wyniki. Ponadto zapewnia dużo większą wiarygodność prognoz finansowych – twierdzi Maciej Makarewicz, dyrektor ds. tworzenia rozwiązań produktowych w departamencie usług skarbu BZ WBK.

Najpopularniejszym sposobem zabezpieczania się przed ryzykiem kursowym są kontrakty typu forward. Przykładowo firma importująca partię towaru może z wyprzedzeniem zagwarantować sobie kurs kupna waluty na datę płatności faktury. W ten sposób eliminuje ryzyko strat, gdyby musiała płacić już po nagłym wzroście kursu.

W przypadku kontraktów długoterminowych dobrym rozwiązaniem okazują się strategie złożone z opcji walutowych. Można w nich budować profile zabezpieczeń dopasowane do indywidualnych potrzeb. Takie rozwiązania wybierać będą firmy, które działają w oparciu o kilkuletnie kontrakty czy umowy handlowe. – Z jednej strony muszą one zagwarantować sobie w długim okresie kurs wymiany gwarantujący zakładaną rentowność. Ale zarazem chcą mieć większą elastyczność i możliwość sprzedaży także po wyższym kursie, aby nie tracić pozycji konkurencyjnej – tłumaczy Makarewicz.

Reklama
Reklama

Obok euro drugą często zabezpieczaną walutą jest dolar amerykański. Jego kurs zabezpieczają na przykład importerzy towarów z Chin, którzy w dolarze się rozliczają. Ale także firmy, których działalność uzależniona jest od kosztów surowców, jak ropa czy metale. Ich ceny na światowych giełdach są bowiem ustalane w walucie amerykańskiej. Ale choć euro i dolar dominują w transakcjach zabezpieczających, te ostatnie zawiera się także w innych walutach: funtach brytyjskich, koronie czeskiej czy walutach krajów skandynawskich.

Uwaga na partnera

Problemem zwłaszcza mniejszych eksporterów jest także ryzyko trafienia na niesolidnego lub słabego ekonomicznie partnera. To zagrożenie także można skutecznie zmniejszyć, korzystając np. z akredytywy lub gwarancji. – Już na etapie realizacji kontraktów większość typów ryzyka można wyeliminować poprzez odpowiednie narzędzia. Wprowadziliśmy możliwość konsultacji dotyczących produktów dla handlu zagranicznego, które mogą być przydatne dla firm mniej doświadczonych na międzynarodowych rynkach – mówi Piotr Dylak, dyrektor ds. finansowania handlu BZ WBK.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych SA i Bisnode pod patronatem ministra spraw zagranicznych i ministra gospodarki. Celem programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

Wydarzenia Gospodarcze
Rolnictwo w obliczu nowych wyzwań
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Wydarzenia Gospodarcze
Startuje Agro Show – największe targi rolnicze w Europie
Wydarzenia Gospodarcze
Siła budownictwa w polskiej gospodarce
Wydarzenia Gospodarcze
Szukajmy przyczyn, nie skutków. Kiedy profilaktyka wkracza na pierwszy plan?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Wydarzenia Gospodarcze
Rola uczelni w rozwoju AI dla strategicznych potrzeb państwa
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama