Reklama

Grzegorz Prądzyński: Czas uregulować elektryczne hulajnogi i rowery

To nie będzie bonanza dla firm ubezpieczeniowych. Oczywiście mówimy o dużej ilości użytkowników, ale to nie powinny być drogie ubezpieczenia - mówi Grzegorz Prądzyński, prezes Polskiej Izby Ubezpieczeń, gość Michała Niewiadomskiego w studiu „Rzeczpospolitej” podczas Kongresu 590 w Rzeszowie.

Publikacja: 09.10.2019 16:00

Grzegorz Prądzyński: Czas uregulować elektryczne hulajnogi i rowery

Foto: rp.pl

Urządzenia transportu osobistego to różnego rodzaju rowery z napędem elektrycznym czy hulajnogi. Jak to uregulować, żeby pieszy i inny uczestnik ruchu czuł się bezpiecznie, jednocześnie nie przeregulować a biznes mógł się rozwijać?

Widać, że to się rozwija bardzo dynamicznie. Te urządzenia wypełniły lukę, która powstała pomiędzy wynajmem samochodów na godziny, transportem publicznym i osobistymi pojazdami. Zaczęło się to od segwaya, ale był dosyć drogi i nie sprawdził się w masowym użytkowaniu. Widać je na lotniskach i centrach handlowych.

Następne były rowery elektryczne, które spopularyzowały się parę lat temu. Od 2017 r. mamy boom na hulajnogi elektryczne, które widzimy we wszystkich dużych miastach.

Co dalej z tym fenomenem?

To już nie jest moda, to jest trend, który będzie się powiększał. Celem regulacji powinna być ochrona trzeciej osoby, przede wszystkim pieszego, który porusza się z maksymalną prędkością 6 km/h. W tym samym miejscu poruszają się pojazdy, które same ważą dużo. Jeśli taki pojazd jedzie z prędkością ok. 25 km/h to masa jest olbrzymia. Regulacje nie powinny stać w poprzek rozwojowi potrzebnej usługi, jaką jest wynajem hulajnóg.

Reklama
Reklama

Nowe środki transportu osobistego to przyszła bonanza dla firm ubezpieczeniowych?

Nie, to nie będzie bonanza. Oczywiście mówimy o dużej ilości użytkowników, ale to nie powinny być drogie ubezpieczenia.

W innych krajach po omacku testują i patrzą, co z tego wyniknie. W Niemczech każda elektryczna hulajnoga powinna posiadać ubezpieczenie. Specjalna naklejka to potwierdza. W Holandii też jest obowiązkowe ubezpieczenie. Są to ubezpieczenia OC, które nie chroni użytkownika hulajnogi, tylko osobę poszkodowaną.

W Francji jest ubezpieczenie OC w życiu prywatnym, które jest dodawane do ubezpieczenia mieszkania. Tam to bardzo dobrze działa, bo tam 99 proc. mieszkań jest ubezpieczonych. W Polsce tylko 60 proc., a sumy gwarancyjne niskie. W takim wypadku szkoda może być olbrzymi, bo człowiek może wylądować w szpitalu. Jego leczenie może być bardzo drogie. Suma ubezpieczenia 20-30 tys. zł do niczego nie wystarczy.

Musimy pójść w kierunku ubezpieczeń OC hulajnogi, albo OC w życiu prywatnym, ale w jakimś stopniu obowiązkowym.

Firmy są przygotowane na to, żeby naliczyć na kilka minut ubezpieczenie przy wynajmie hulajnogi?

Reklama
Reklama

Oprócz krótkiego czasu ubezpieczenie musi działać w danym momencie. To olbrzymie wyzwanie. Ubezpieczyciele już mają technologię i pracują nad tym. Świat idzie tak do przodu z technologiami, że tu nie ma problemu.

Dla firm wynajmujących hulajnogi sprawa jest relatywnie prosta. Potrzeba techniki, która się dostosuje do ich modelu. Ubezpieczenie powinno być zaszyte w czasie, kiedy wynajmujemy hulajnogę.

OC hulajnogi bardziej dotyczy indywidualnych użytkowników, którzy mają własną hulajnogę. Staje się to coraz bardziej popularne. Sam często jeżdżę na własnej hulajnodze.

Kolejny wątek to miejsce używania hulajnóg.

Dla ustawodawcy to olbrzymie wyzwanie, żeby określić, gdzie może jeździć hulajnoga. Jest cała masa wyzwań.

Czego branża ubezpieczeniowa oczekiwałaby po regulatorze odnośnie unormowania kwestii z urządzeniami transportu osobistego?

Reklama
Reklama

Po pierwsze obowiązkowe ubezpieczenie, niezależnie czy to OC hulajnogi czy osoby w życiu prywatnym. Drugi punkt to jasne określenie zasad użytkowania hulajnogi, żeby piesi byli bezpieczni. Technicznie powinno być oświetlenie hulajnogi z przodu i z tyłu, łącznie ze światłem stop.

Dzieci do jakiegoś wieku powinny mieć obowiązek używania kasku. Zastanówmy się też co zrobić z rowerami elektrycznymi. One jeżdżą już do 60 km/h, jak mocny skuter. To jest dobry moment, żeby zebrać to wszystko razem i uregulować.

Patronat Rzeczpospolitej
Odporny transport wyzwaniem dla integracji i rozwoju
Patronat Rzeczpospolitej
Kluczowa ciągłość działania infrastruktury krytycznej
Wydarzenia Gospodarcze
Inwestycje: Polska między optymizmem a wyzwaniami
Wydarzenia Gospodarcze
Nowa przestrzeń dialogu o zdrowiu najmłodszych: debiut Forum Zdrowia Dzieci w Katowicach
Wydarzenia Gospodarcze
Sama emerytura nie zapewni spokojnej starości
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama