Rekomendacje to odpowiedź Polskiej Izby Ubezpieczeń na trudną sytuację klientów zakładów ubezpieczeń związaną z pandemią Covid-19. Obejmują posiadaczy pojazdów, którzy z powodu pandemii znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej, kilka milionów kredytobiorców oraz posiadaczy polis oszczędnościowych i inwestycyjnych, ponad 4 tys. touroperatorów, kilkanaście tysięcy podmiotów gospodarczych, które biorą udział w likwidacji szkód oraz lekarzy i ratowników medycznych.
Dla klienta indywidualnego
Zgodnie z rekomendacjami PIU, na wniosek klienta, zakład ubezpieczeń odroczy składki za ubezpieczenia zawarte wraz z kredytami, jeśli klient korzysta z odroczenia spłaty kredytu na skutek problemów finansowych. Możliwe będzie też odroczenie lub zawieszenie składek w ubezpieczeniach na życie o charakterze oszczędnościowym lub inwestycyjnym.
Co ważne, odroczenie i zawieszenie składek nie przerwie ochrony właściciela polisy. Przez cały czas będzie on objęty ubezpieczeniem.
Rekomendacje PIU przewidują również obniżenie lub rezygnację ze zwyżek za płatność ratalną OC pojazdów mechanicznych. Do tej pory polisy OC opłacane w ratach były wyraźnie droższe od tych opłacanych jednorazowo. Zwykle płatność była przy tym rozkładana na dwie bądź cztery raty. Teraz – jak przewiduje PIU – z ratalnych opłat korzystać będzie wielu klientów, a płatność będą często rozkładać na 12 miesięcznych rat.
Dodatkowo PIU rekomenduje ubezpieczycielom uproszczenie wszystkich procedur związanych z zawieraniem umów i wypłatą odszkodowań. Chodzi m.in. o zdalny obieg dokumentów i uproszczone oględziny. Uproszczona będzie także analiza przedmiotu ubezpieczenia, co jest szczególnie istotne na przykład w przypadku małych firm, które chcą przedłużyć ochronę ubezpieczeniową. Izba zaleca też zakładom ubezpieczeń, by przy naprawach pojazdów priorytetowo traktowały auta należące do pracowników służby zdrowia i ratowników medycznych.