Reklama

Ubezpieczeniowa tarcza na kryzys

Polska Izba Ubezpieczeń przygotowała rekomendacje dla ubezpieczycieli. Pomogą klientom w trudnej sytuacji finansowej.

Publikacja: 29.04.2020 09:00

W ramach pomocy swoim klientom zakłady ubezpieczeń upraszczają procedury związane z wypłatą odszkodo

W ramach pomocy swoim klientom zakłady ubezpieczeń upraszczają procedury związane z wypłatą odszkodowań

Foto: shutterstock

Rekomendacje to odpowiedź Polskiej Izby Ubezpieczeń na trudną sytuację klientów zakładów ubezpieczeń związaną z pandemią Covid-19. Obejmują posiadaczy pojazdów, którzy z powodu pandemii znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej, kilka milionów kredytobiorców oraz posiadaczy polis oszczędnościowych i inwestycyjnych, ponad 4 tys. touroperatorów, kilkanaście tysięcy podmiotów gospodarczych, które biorą udział w likwidacji szkód oraz lekarzy i ratowników medycznych.

Dla klienta indywidualnego

Zgodnie z rekomendacjami PIU, na wniosek klienta, zakład ubezpieczeń odroczy składki za ubezpieczenia zawarte wraz z kredytami, jeśli klient korzysta z odroczenia spłaty kredytu na skutek problemów finansowych. Możliwe będzie też odroczenie lub zawieszenie składek w ubezpieczeniach na życie o charakterze oszczędnościowym lub inwestycyjnym.

Co ważne, odroczenie i zawieszenie składek nie przerwie ochrony właściciela polisy. Przez cały czas będzie on objęty ubezpieczeniem.

Rekomendacje PIU przewidują również obniżenie lub rezygnację ze zwyżek za płatność ratalną OC pojazdów mechanicznych. Do tej pory polisy OC opłacane w ratach były wyraźnie droższe od tych opłacanych jednorazowo. Zwykle płatność była przy tym rozkładana na dwie bądź cztery raty. Teraz – jak przewiduje PIU – z ratalnych opłat korzystać będzie wielu klientów, a płatność będą często rozkładać na 12 miesięcznych rat.

Dodatkowo PIU rekomenduje ubezpieczycielom uproszczenie wszystkich procedur związanych z zawieraniem umów i wypłatą odszkodowań. Chodzi m.in. o zdalny obieg dokumentów i uproszczone oględziny. Uproszczona będzie także analiza przedmiotu ubezpieczenia, co jest szczególnie istotne na przykład w przypadku małych firm, które chcą przedłużyć ochronę ubezpieczeniową. Izba zaleca też zakładom ubezpieczeń, by przy naprawach pojazdów priorytetowo traktowały auta należące do pracowników służby zdrowia i ratowników medycznych.

Reklama
Reklama

Dla przedsiębiorstw

Ubezpieczyciele zgodnie z rekomendacjami PIU zmniejszą też ryzyko utraty płynności części przedsiębiorstw. Zakłady ubezpieczeń mają możliwie jak najszybciej płacić kontrahentom za wykonaną usługę. Chodzi o warsztaty naprawcze, firmy transportowe czy lekarzy orzeczników. Łącznie to kilkanaście tysięcy podmiotów, którym ubezpieczyciele mogą w ten sposób pomóc przetrwać w trudnej sytuacji finansowej.

Ponadto po indywidualnej ocenie ryzyka zakłady ubezpieczeń będą nadal oferować gwarancje dla organizatorów turystyki. W ten sposób ubezpieczyciele zapewnią ciągłość działalności biur podróży w czasie kryzysu. – Pandemia spowoduje prawdopodobnie bardzo dotkliwy kryzys. Dzięki rekomendowanym przez nas działaniom część firm będzie mogła, mimo trudnej sytuacji finansowej, kontynuować działalność – tłumaczy PIU.

Ubezpieczyciele pomagają medykom

Zakłady ubezpieczeń pomagają też bezpośrednio pracownikom służby zdrowia, wspierają szpitale i placówki medyczne. Tego typu inicjatyw jest bardzo dużo.

I tak na przykład pracownicy służby zdrowia mogą w Avivie bezpłatnie ubezpieczyć się na życie w czasie intensywnej walki z epidemią koronawirusa. Aviva wypłaci świadczenie w wysokości 100 tys. zł osobie uposażonej, gdyby ubezpieczony zmarł w wyniku choroby Covid-19.

Grupa Warta przekaże 10 mln zł na wsparcie walki z epidemią Covid-19. Firma wykorzysta na ten cel, m.in. środki, które miały być przeznaczone na kampanię jubileuszową z okazji 100-lecia działalności. Wesprze szpitale zakaźne.

W związku z epidemią PZU przekaże 200 aut służbom medycznym. Ubezpieczyciel pokryje przy tym koszty ich użytkowania. PZU sfinansuje też zakup sprzętu dla szpitali do walki z koronawirusem. Przeznaczy na ten cel 6 mln zł. Dodatkowo, dzięki finansowemu wsparciu PZU, do policji i Straży Granicznej trafią kombinezony, maseczki, rękawiczki i środki dezynfekcyjne.

Reklama
Reklama

Milion złotych – tyle ERGO Hestia postanowiła przekazać ratownikom medycznym. Uruchomiła również zbiórkę, by zapewnić ratownikom jak najwięcej masek, kombinezonów czy rękawiczek.

AXA poinformowała, że w obliczu trwającej pandemii razem z Generali Polska, Nationale-Nederlanden Polska, także Unum Życie TUiR wraz z Fundacją Unum podjęła wspólną inicjatywę, której celem jest wsparcie Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w Warszawie w walce z koronawirusem. Ubezpieczyciele przekazali szpitalowi pieniądze na zakup sprzętu, który umożliwia diagnozę zaburzeń układu oddechowego. Wsparcie ze specjalnej zbiórki pieniędzy dostaną też lekarze Centralnego Szpitala Klinicznego UCK WUM.

UNIQA Polska sfinansuje zakup najpotrzebniejszych materiałów ochronnych dla Wojewódzkiego Specjalistycznego Szpitala im. dr. Wł. Biegańskiego. Przeznaczy na ten cel 100 tys. zł.

Z kolei Generali wprowadza nowy produkt w ramach Grupowego Ubezpieczenia Covid-19. Pracodawca może tu ubezpieczyć całą swoją załogę na wypadek zakażenia się wirusem SARS-CoV-2.

- Artykuł powstał w ramach dodatku Solidarni przedsiębiorcy, którego partnerem jest PKN Orlen.

Ubezpieczenia
Jakie dokumenty zabrać w podróż za granicę?
Ubezpieczenia
Przyspieszają rozliczenia rządów PiS w PZU. Roszczenia wobec byłej prezes
Ubezpieczenia
Kiedy obawy rosną, liczy się realne wsparcie
Ubezpieczenia
Dobre wyniki grupy PZU. Zysk w górę o ponad 40 proc.
Ubezpieczenia
Dobre wyniki Grupy PZU. Zysk netto w górę o prawie 43 proc.
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama