Motocyklista nieubezpieczony

Właściciele motocykli i motorowerów są niedoubezpieczeni, tylko 2 proc. miłośników dwóch kółek w Polsce wykupuje dobrowolne ubezpieczenie AC.

Publikacja: 25.04.2016 11:21

Motocyklista nieubezpieczony

Foto: ROL

Tak wynika z raportu InterRisk. Ubezpieczyciel szacuje zacuje się, że tylko ok. 2 proc. właścicieli jednośladów wykupuje ubezpieczenie AC, czyli tylko, co 50-ty miłośnik dwóch kółek decyduje się wyjść poza podstawowy zakres ochrony, jakim jest obowiązkowe OC. To znacznie mniej niż w przypadku pozostałych pojazdów, przede wszystkim samochodów osobowych.

W ostatni weekend oficjalnie zainaugurowano sezon motocyklowy w Polsce. Miłośników dwóch kółek stale przybywa. W ostatnich dwóch latach w bazie CEPiK zarejestrowano ponad 100 tys. motocykli i motorowerów rocznie. I choć na początku 2016 r. tempo spadło, liczba rejestrowanych maszyn, i nowych użytkowników ciągle rośnie. Według danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego, w 2015 r. dla grupy pojazdów: motocykle, motorowery, skutery, quady aktywnych było 1,518 mln sztuk polis obowiązkowego OC. Właściciele jednośladów zbyt rzadko korzystają z dobrowolnych ubezpieczeń.

Najwięcej motocykli i motorowerów rejestrowanych jest w okresie od marca do końca sierpnia, a z końcem wakacji popyt wyraźnie słabnie. W 2015 r. zarejestrowano w sumie 125,45 tys. motocykli i motorowerów (o 15,7 proc. więcej niż rok wcześniej), z czego na okres wiosenno-letni przypadło 71,5 proc. jednośladów. 2016 rok zaczął się dla branży nieco gorzej – według danych CEPiK - w styczniu i lutym zarejestrowano 8 950 motocykli i motorowerów o 12,75 proc. mniej niż rok wcześniej, przy czym dla motorowerów spadek wyniósł 35,25 proc.. Mimo wszystko liczba rejestrowanych maszyn wciąż rośnie, i przybywa nowych użytkowników. – Na właścicielach motocykli i motorowerów, tak jak na właścicielach samochodów ciąży obowiązek zawarcia ubezpieczenia OC.

- Należy to zrobić nie później niż w dniu rejestracji fabrycznie nowego pojazdu. Jeśli kupujemy go na wtórnym rynku, to powinniśmy otrzymać polisę od poprzedniego właściciela. Gdy tak się nie stanie, należy zawrzeć nową umowę z zakładem ubezpieczeń, który oferuje tego rodzaju ochronę - mówi Robert Kowalczyk, dyrektor departamentu ubezpieczeń komunikacyjnych InterRisk.

Według danych Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego na koniec 2015 r. dla grupy pojazdów: motocykle, motorowery, skutery, quady aktywnych było 1,518 mln sztuk polis OC (rok wcześniej było ich ok. 1,434 mln sztuk, co oznacza wzrost o 5,9 proc.). Należy pamiętać, że polisa OC chroni właścicieli jednośladów od skutków finansowych zdarzeń, których mogą zostać sprawcami (szkód na mieniu i osobowych). Ochrona działa przez rok, potem należy odnowić obowiązkową umowę. W 2016 r. za brak ubezpieczenia OC właścicielowi motocykla/motoroweru grozi kara w wysokości 120 zł, za brak ubezpieczenia OC w okresie do 4 dni, 310 zł, za brak ubezpieczenia w okresie od 4 do 14 dni, 620 zł, za brak ubezpieczenia powyżej 14 dni.

W 2015 r. do Policji zgłoszono 395 997 zdarzeń drogowych, z czego 13 540 z udziałem motocykli/motorowerów (w 2014 r. 383 923 zdarzenia drogowe, w tym 14 201 z udziałem jednośladów). Biuro prasowe Komendy Głównej Policji, zastrzega, że mogło być jednak nieco więcej, gdyż nie wszystkie kolizje są zgłaszane. Do zdarzeń z udziałem motocyklistów i motorowerzystów najczęściej dochodziło na jezdni na odcinkach prostych lub łukach dróg, na skrzyżowaniach z drogą z pierwszeństwem.

O ile, posiadanie polisy OC jest obowiązkowe, i powinno posiadać ją 100 proc. właścicieli motocykli i motorowerów, to tylko nieliczni z nich korzystają z ochrony, jaką dają ubezpieczenia dobrowolne, tj.: autocasco, następstw nieszczęśliwych wypadków i assistance.

Komisja Nadzoru Finansowego podaje, że na koniec 2015 r. zarejestrowano ogółem 5,553 mln czynnych polis AC i 20,237 mln obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. To oznacza, że - po odliczeniu polis, które wykupili właściciele motocykli, motorowerów, skuterów oraz quadów - z AC korzysta prawie, co trzeci kierowca (29,5 proc.).

– Właściciele jednośladów znacznie rzadziej korzystają z dobrowolnych ubezpieczeń, nawet z tak podstawowej ochrony, jaką daje autocasco, czy NNW. Taka postawa wydaje się irracjonalna względem policyjnych statystyk, według których dziennie dochodzi średnio do 40 kolizji z udziałem motocykli i motorowerów, a przecież w sezonie jest ich znacznie więcej. Jeśli do kolizji czy wypadku dojdzie z winy motocyklisty czy motorowerzysty, to nie może on liczyć na zwrot kosztów naprawy pojazdu. Warto podkreślić, że nie tylko dochodzi do uszkodzenia sprzętu, ale urazowość w wyniku takich zdarzeń jest znacznie wyższa - wskazuje Robert Kowalczyk.

Ubezpieczenia
Hulajnogi na prąd wciąż bez obowiązkowego OC
Ubezpieczenia
Andrzej Klesyk: Holding PZU leży w interesie państwa
Ubezpieczenia
PZU idzie do prokuratury w sprawie odszkodowania dla fundacji ojca Rydzyka
Ubezpieczenia
Idą wielkie porządki w PZU. Holding zamiast Grupy. Ważą się losy banków
Ubezpieczenia
Dobre wyniki Grupy PZU w 2024 r. Nowa strategia bez zmian. Ważą się losy banków