Reklama
Rozwiń
Reklama

Należy ci się pożyczka? Sprawdzimy na Facebooku

Wpisy na Facebooku, czy Twitterze już wkrótce mogą mieć bezpośrednie przełożenie na wiarygodność kredytową amerykańskich konsumentów. Coraz bliższe są plany włączenia danych z portali społecznościowych w standardową metodologię punktacji.

Publikacja: 19.01.2014 09:24

Należy ci się pożyczka? Sprawdzimy na Facebooku

Foto: Bloomberg

Już teraz instytucje finansowe coraz częściej zaglądają do portali społecznościowych aby zaczerpnąć dodatkowych informacji o kredytobiorcy. Kilka nowych firm proponuje tego rodzaju usługi jako alternatywną metodę sprawdzania wiarygodności. Potencjalni wierzyciele szukają wpisów na Facebooku o konfliktach w pracy,  możliwości utraty zatrudnienia, czy liczbie posiadanych znajomych.

To na razie jednak pierwsze nieformalne przymiarki. Portale społecznościowe są jednak dla banków bezcennym źródłem informacji o klientach. Do tego stopnia, że Fair Isaac Corp (FICO), instytucja ustalająca standardy obliczania wiarygodności kredytowej, poważnie zastanawia się nad zbudowaniem algorytmu, który uwzględniać będzie także ten czynnik.

W USA wskaźnik wiarygodności kredytowej wyliczają wyspecjalizowane agencje (najważniejsze to Experian, Equifax i TranUnion), które gromadzą i analizują informacje od instytucji finansowych. Punktacja pozwala wierzycielowi na ocenę poziomu ryzyka, co ma wpływ na decyzję o udzieleniu kredytu i wysokości oprocentowania. Według obecnie obowiązujących standardów, przy obliczeniach FICO uwzględnia się pięć czynników: systematyczność płacenia rachunków (35 proc. ogólnej punktacji), stosunek zaciągniętego długu do wartości niewykorzystanego kredytu (30 proc.), długość historii kredytowej (15 proc.), strukturę i dywersyfikację zaciągniętych kredytów – od kart kredytowych po pożyczki na samochód i dom (15 proc.). Ostatnie 10 proc. punktacji to ocena nowych wniosków kredytowych.

Nowa punktacja FICO musiałaby zmienić te proporcje. Ponieważ dla kredytodawcy informacja na LinkedIn, czy Facebooku, że jego klient zaczyna szukać nowej pracy może być bezcenna, należy się liczyć z tym, że banki coraz częściej będą podglądać swoich klientów. Instytucje finansowe mogą pójść jeszcze dalej i zacząć oceniać jakość towarzystwa, w którym obraca się potencjalny kredytobiorca.

Plany sektora finansowego budzą duże kontrowersje. Organizacje broniące praw obywatelskich zwracają uwagę na niebezpieczeństwo naruszania prywatności obywateli. Federalna Komisja Handlu zaplanowała nawet serię spotkań i seminariów na temat przestrzegania prawa do prywatności. W niektórych stanach obowiazują już ustawy zakazujące pracodawcom myszkowania po społecznościowych kontach potencjalnych pracowników, a także uniwersytetom podglądania w podobny sposób kandydatów na studentów.

Reklama
Reklama

Tomasz Deptuła z Nowego Jorku

Zanim zatrudnią, przeszukają Facebooka

Już teraz instytucje finansowe coraz częściej zaglądają do portali społecznościowych aby zaczerpnąć dodatkowych informacji o kredytobiorcy. Kilka nowych firm proponuje tego rodzaju usługi jako alternatywną metodę sprawdzania wiarygodności. Potencjalni wierzyciele szukają wpisów na Facebooku o konfliktach w pracy,  możliwości utraty zatrudnienia, czy liczbie posiadanych znajomych.

To na razie jednak pierwsze nieformalne przymiarki. Portale społecznościowe są jednak dla banków bezcennym źródłem informacji o klientach. Do tego stopnia, że Fair Isaac Corp (FICO), instytucja ustalająca standardy obliczania wiarygodności kredytowej, poważnie zastanawia się nad zbudowaniem algorytmu, który uwzględniać będzie także ten czynnik.

Reklama
Ubezpieczenia
Cezary Raczyński, prezes mLeasing: Czas rozwinąć żagle
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Ubezpieczenia
Młodzi Polacy nie oszczędzają na emeryturę. Eksperci biją na alarm
Ubezpieczenia
Polisa z aplikacji? Będzie coraz lepiej dopasowana do potrzeb klientów
Ubezpieczenia
Coraz bliżej wielkiej fuzji PZU i Pekao? Co może czekać akcjonariuszy?
Materiał Promocyjny
Rynek europejski potrzebuje lepszych regulacji
Ubezpieczenia
Zmiany w zarządzie PZU Życie. i PZU Zdrowie. Ważnych zmian kadrowych jest więcej
Materiał Promocyjny
Wiedza, która trafia w punkt. Prosto do Ciebie. Zamów już dziś!
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama