P&O ucieka przed brexitem pod flagę Cypru

Brytyjski armator promowy i w przewozach frachtu P&O przeniesie swą flotę zarejestrowaną w Zjednoczonym Królestwie pod flagę Cypru, bo chce zachować umowy podatkowe z Unią Europejską

Publikacja: 22.01.2019 18:12

P&O ucieka przed brexitem pod flagę Cypru

Foto: Bloomberg

W grudniu P&O ogłosił, że przerejestruje na Cyprze flagi 2 jednostek obsługujących trasy na kanale La Manche do Francji. "Przed wyjściem W.Brytanii z Unii Europejskiej 29 marca przystąpiliśmy do przeglądu statusu flagowego naszych statków na kanale. Ze względów operacyjnych i księgowych doszliśmy do wniosku, że najlepszym kierunkiem działania będzie przeflagowanie wszystkich statków pod flagą Cypru" - oświadczył w komunikacie rzecznik armatora cytowany przez Reutera.

"Zmiany dokonano dla zachowania rozwiązań podatkowych związanych z tonażem, zgodnie z którymi statki powinny posiadać flagę jednego z państw UE" - dodał komunikat przytoczony przez cyprus-mail.com. Taki system podatkowy pozwala armatorom płacić podatek CIT od tonażu jego jednostek, a nie od zysku.

Rzecznik dodał wtedy , że P&O ocenia status flagowy 4 innych statków pływających po kanale, ale nie podjął ostatecznej decyzji. - Nie mamy planów dokonywania innych zmian, w tym warunków pracy i płacy naszych marynarzy w wyniku nowych rozwiązań - dodał teraz.

Według stanu z listopada 2018, flota brytyjska liczyła 1306statków o tonażu powyżej 500 GT (ton brutto), w ostatnich 5 latach systematycznie malała (1317 w 2017 r, 1328 w 2016 r., 1330 w 2015 r. i 1327 w 2015 r.) - wynika z oficjalnych danych.

Cypryjska flaga - wyjaśnia "Evening Standard" - znajduje się na tzw. białej liście listów intencyjnych z Paryża i Tokio, co oznacza mniej kontroli i opóźnień, a zapewnia korzystniejsze porozumienia podatkowe, bo dotyczy statków spod flagi kraju Unii.

Związek zawodowy pracowników kolei, morza i transportu uznał decyzję P&O o zmianie flagi za czysty oportunizm, bo jego zdaniem "długoterminowym celem armatora było przeniesienie brytyjskiej floty do rejestru podatkowej przystani".

W grudniu P&O ogłosił, że przerejestruje na Cyprze flagi 2 jednostek obsługujących trasy na kanale La Manche do Francji. "Przed wyjściem W.Brytanii z Unii Europejskiej 29 marca przystąpiliśmy do przeglądu statusu flagowego naszych statków na kanale. Ze względów operacyjnych i księgowych doszliśmy do wniosku, że najlepszym kierunkiem działania będzie przeflagowanie wszystkich statków pod flagą Cypru" - oświadczył w komunikacie rzecznik armatora cytowany przez Reutera.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zwalnia koło zamachowe przemysłu. Polska branża motoryzacyjna słabnie
Transport
PKP Cargo musi ograniczyć inwestycje. Problemy finansowe
Transport
Izera dostała nowego prezesa. Ale nie zielone światło dla inwestycji
Transport
Ryanair kusi klientów nowymi promocjami. Trzeba się jednak spieszyć
Transport
Rosną dotacje do elektrycznych aut. Rząd zaskoczył wysokością dopłat
Materiał Promocyjny
Technologia na etacie. Jak zbudować efektywny HR i skutecznie zarządzać kapitałem ludzkim?