Airbus zwiększa rytm produkcji w Alabamie, nadal inwestuje

Airbus zapowiedział zwiększenie od 2021 r. produkcji do 7 samolotów z rodziny A320 miesięcznie w montowni w Mobile w Alabamie, aby mógł dojść do produkowania 63 samolotów wąskokadłubowych co miesiąc

Aktualizacja: 11.01.2020 11:54 Publikacja: 11.01.2020 09:21

Airbus zwiększa rytm produkcji w Alabamie, nadal inwestuje

Foto: Bloomberg

Obecnie w tym zakładzie powstaje miesięcznie 6 samolotów wąskokadłubowych, zwiększenie rytmu ich produkcji ma przeciwdziałać skutkom nałożenia przez administrację USA cła 10 proc. na samoloty z Europy. Samoloty produkowane w Stanach dla przewoźników amerykańskich są zwolnione z tego cła.

Airbus wszedł do Alabamy 15 lat temu uruchamiając ośrodek napraw, przeglądów i modernizacji wojskowych samolotów transportowych C212 i CN235. W 2007 r. dodał centrum inżynierskie zatrudniające obecnie 220 ludzi przy projektowaniu kabin wszystkich rodzajów samolotów Airbusa. Od 2015 r. zaczął montować samoloty z rodziny A320, po 5 latach wypuścił ich blisko 200.

W Mobile zaczęto produkcję mniejszych A220, dostawę pierwszego przewidziano w III kwartale, w połowie obecnej dekady ich produkcja zwiększy się do czterech miesięcznie. Firma zatrudni przy nich dodatkowe 275 pracowników, łączne zatrudnienie w Mobile dojdzie do ok. 1300 pod koniec 2020 r.

Budowa dodatkowego hangaru technicznego będzie wymagać zainwestowania 40 mln dolarów, łączne inwestycje Airbusa w Mobile przekroczą miliard dolarów.

Airbus zatrudnia w Stanach ok. 4 tys. ludzi m.in. w centrali w Wirginii, w centrum inżynierskim w Kansas, w ośrodkach szkoleniowych na Florydzie i w Kolorado, w think tanku A3 w Kalifornii; w firmie analizy danych dotyczących dronów w Georgii, w zakładach produkcji i montażu końcowego śmigłowców w Teksasie i Missisipi, w zakładzie produkcji satelitów na Florydzie.

Oficjalny bilans dostaw i zamówień

Odrębnie Airbus poinformował o zwiększeniu w 2019 r. o 8 proc. do 863 liczby samolotów dostarczonych 99 klientom: 48 z rodziny A220, 642 z rodziny A320 w tym 551 w wersji neo, 53 z rodziny A330, 112 z rodziny A350 i ośmiu superjumbo A380. Po raz pierwszy w ciągu roku wydał 173 maszyny szerokokadłubowe.

Liczba zamówień dotyczyła 1131 sztuk, a po zmianach i rezygnacjach 768 (654 A320, 89 A330, 32 A350, 63 A220). Łączny portfel zamówień liczył w końcu 2019 r. 7482 samolotów.

Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta