PKP Cargo chce produkować wagony

PKP Cargo rozważa zawiązanie spółki z Greenbrier Wagony Świdnica i ARP, która produkowałaby wagony, m.in węglarki i platformy do przewozu kontenerów.

Publikacja: 06.06.2019 21:00

PKP Cargo chce produkować wagony

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Podpisany 5 czerwca na targach logistycznych w Monachium list intencyjny przewiduje przygotowanie biznesplanu tego przedsięwzięcia. Produkcja ma być zlokalizowana w Polsce. Pierwszym wyborem jest dawny zakład produkcji wagonów w Gniewczynie. W grę mogą jednak wchodzić także inne lokalizacje.

Strony nie zdradzają, o jakich wielkościach produkcji jest mowa. Do końca sierpnia powstanie biznesplan i on określi wielkość produkcji. Spółka celowa może być powołana do końca 2019 r.

– Zależy nam na pozyskaniu efektywnych kosztowo wagonów, stąd wybór największego producenta wagonów w Europie. Zależy nam na synergii – tłumaczy prezes PKP Cargo Czesław Warsewicz. ARP będzie trzecim akcjonariuszem przygotowywanej spółki celowej. – Chcemy mieć zaplecze produkcyjne w Polsce i liczymy także na eksport – zaznacza Warsewicz.

Greenbrier jest obecny od ponad 20 lat w Europie i ma rozwiniętą sieć sprzedaży. Jest głównym dostawcą wagonów na tym rynku, liczącym kilkanaście tys. sztuk rocznie. Fabryka Wagonów Świdnica może produkować rocznie do 4 tys. wagonów. – Podstawowym asortymentem nowej spółki będą węglarki oraz inne typy, jak np. platformy do przewozu kontenerów – wyjaśnia członek zarządu PKP Cargo Witold Bawor.

Dla ewentualnego nowego zakładu nie powinno zabraknąć pracy. – Rynek przewozów jest na wysokim poziomie, a wskaźniki gospodarcze dla polskiej gospodarki są bardzo dobre – wskazuje Warsewicz. Dodaje, że nowe wagony będą potrzebne także dla rozwijanych przewozów międzynarodowych, które będą rozwijane przez PKP Cargo. – Chodzi o kwestie regulacyjne i rynkowe, nowe wagony zwiększą efektywność naszych przewozów – wyjaśnia Warsewicz.

Prezes Fabryki Wagonów Świdnica Bogdan Leśniański podkreśla, że wagony mają co prawda jedno dopuszczenie unijne, ale starsze podlegają ograniczeniom w przejeździe na różnych szlakach.

Podpisany 5 czerwca na targach logistycznych w Monachium list intencyjny przewiduje przygotowanie biznesplanu tego przedsięwzięcia. Produkcja ma być zlokalizowana w Polsce. Pierwszym wyborem jest dawny zakład produkcji wagonów w Gniewczynie. W grę mogą jednak wchodzić także inne lokalizacje.

Strony nie zdradzają, o jakich wielkościach produkcji jest mowa. Do końca sierpnia powstanie biznesplan i on określi wielkość produkcji. Spółka celowa może być powołana do końca 2019 r.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Czym jeździć
Technologia, której nie zobaczysz. Ale możesz ją poczuć
Tu i Teraz
Skoda Kodiaq - nowy wymiar przestrzeni
Transport
Opóźniony lot i długie oczekiwanie na lotnisku? Sprawdź, jakie należy się odszkodowanie
Transport
Ważne polskie lotnisko będzie nieczynne 40 dni. Przez remont
Transport
Jak się promują lotniska. Wielki smok, bitwa kickbokserów i kaczka po pekińsku
Transport
Boeing nie chce na razie rozmawiać o podwyżce płac