Reklama

Zarządca autostrady A2 przegrywa z Polską w sądzie UE

Prawie 1,4 mld zł trafi do Krajowego Funduszu Drogowego po tym, jak spółka Autostrada Wielkopolska (AWSA) przegrała w Sądzie Unii Europejskiej sprawę związaną z poborem opłat na trasie A2.

Aktualizacja: 25.10.2019 06:07 Publikacja: 24.10.2019 16:03

Zarządca autostrady A2 przegrywa z Polską w sądzie UE

W czwartek wydał on wyrok w sprawie skargi, jaką spółka wniosła przeciwko Komisji Europejskiej. KE nakazała bowiem Polsce odzyskanie od AWSA 894 mln zł wraz z odsetkami, w związku z niezgodną ze wspólnym rynkiem pomocą publiczną.

Czytaj także: Podwyżki za przejazd autostradą A2

Spór przez unijnym sądem miał związek z podpisaną przez spółkę umową koncesyjną na budowę i eksploatację autostrady A2 pomiędzy Nowym Tomyślem i Koninem. Problem powstał, gdy we wrześniu 2005 r. weszła w życie nowelizacja ustawy o autostradach płatnych, a ciężarówki zaczęły jeździć koncesyjnymi odcinkami bez wnoszenia opłat na bramkach, jeśli posiadały winietę.

W konsekwencji tych zmian państwo podpisało aneks do umowy koncesyjnej z AWSA, w której zagwarantowano spółce rekompensaty z tytułu utraconych przychodów z opłat. Rekompensaty wypłacane były do lipca 2011 r. Jednak po weryfikacji zasad ich wyliczenia wyszło na jaw, że dane przedstawione przez spółkę i wykorzystane do wyliczenia rekompensat były nieprawidłowe. Polska wystąpiła więc o zwrot nadpłat, a gdy ich nie otrzymała, zwróciła się o pomoc do Komisji Europejskiej, która wszczęła w tej sprawie postępowanie.

W ocenie KE, mechanizm kompensacyjny doprowadził do niezgodnej z prawem UE pomocy państwa. Okazało się bowiem, że rekompensata dla spółki była za wysoka. KE wydała więc decyzję nakazującą spółce zwrot nadpłaconych kwot. W marcu ub. roku AWSA zwróciła 1,38 mld zł, jednak zaskarżyła decyzje KE do sądu UE.

Reklama
Reklama

Dziś sąd oddalił skargę. - Odzyskane środki zostaną przeznaczone na realizację inwestycji drogowych - poinformowało Ministerstwo Infrastruktury. AWSA może jeszcze zaskarżyć wyrok do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej

Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Transport
Rosyjska ruletka lotnicza. Naprawdę strach latać
Transport
Kłopoty z A320 nie mają końca. Airbus tnie prognozę dostaw
Transport
Białoruś znów będzie śledzić tiry z Unii. Wprowadza plomby nawigacyjne
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
To będzie zima stulecia. Wysyp połączeń na polskich lotniskach
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama