Porozumienie o sprzedaniu filii płatnych autostrad Autostrade per l'Italia (ASPI) wycenionej na 9,3 mld euro ma poparcie włoskiego rządu, który dąży do odzyskania kontroli nad filią od czasu tragedii w Genui 14 sierpnia 2018, kiedy zawaliły się dwa przęsła wiaduktu autostrady powodując śmierć 43 osób. ASPI jest jednym z czołowych operatorów w Europie, zarządza ponad 3 tysiącami kilometrów autostrad we Włoszech na podstawie wieloletnich licencji.
Jej kupno zostanie dokonane za pośrednictwem nowego nośnika o nazwie Holding Reti Autostradali (HRA), w którym CDP będzie mieć 51 proc. udziałów, a fundusze Blackstone Infrastructure Partners i Macquarie po 24,5 proc. Do finalizacji umowy ma dojść nie później niż 30 czerwca 2022.
Pozostałe 11,9 proc. w ASPI należy do niemieckiego Allianz, funduszy DIF, EDF Invest i do chińskiego Silk Road Fund, które mają opcję sprzedania swych procentów konsorcjum na takich samych warunkach.
„Po porozumieniu z Atlantią konsorcjum zacznie sondujące rozmowy, aby zorientować się w stanowisku mniejszościowych udziałowców ASPI, którzy mają prawo sprzedać pozostałe 11,94 proc. firmy" — cytuje Reuter komunikat CDP i partnerów.