Dostawa A350 jeszcze w tym roku

Airbus poinformował, że dostawa pierwszego szerokokadłubowego A350 odbędzie się 22 grudnia

Aktualizacja: 14.12.2014 16:50 Publikacja: 14.12.2014 13:10

Dostawa A350 jeszcze w tym roku

Foto: Bloomberg

Pierwotnie miała nastąpić 13 grudnia, ale pierwszy klient na ten samolot, Qatar Airways ogłosił na dwa dni przed tym terminem, że odracza odbiór bezterminowo. Wywołało to powszechne spekulacje, że powtórzy się historia z problemami wyposażenia wnętrza superjumbo A380, co opóźniło o 3 miesiące odbiór tamtej maszyny. Z nieoficjalnych informacji wynikało, że w tamtym przypadku prezesowi Akbar al-Bakerowi, słynącemu z perfekcjonizmu, nie spodobała się jakość położenia wykładziny podłogowej.

Teraz Airbus potwierdził wcześniejsze informacje agencyjne, że uroczyste wydanie samolotu wraz z lotem pokazowym odbędzie się w Tuluzie 22 grudnia. Producent zapowiadał wielokrotnie, że będzie dążyć do przekazania pierwszego samolotu przed końcem roku. Wcześniej pojawiły się informacje, że Qatar Airways podtrzymał termin premierowego lotu z pasażerami 15 stycznia.

A co z A380?

W ubiegłym tygodniu akcje grupy Airbusa traciły przez kolejne 2 dni, bo inwestorów zaniepokoiła wypowiedź członka kierownictwa o przyszłości superjumbo. W środę akcje staniały o 10 proc., gdy dyrektor finansowy Harald Wilhelm obniżył prognozy finansowe na 2016 r. i zasugerował, że Airbus mógłby zaprzestać produkcji A380 już od 2018 r.

Następnego dnia, akcje staniały o 4 proc. a po gniewnej reakcji części linii lotniczych, które czekają na te samoloty, Airbus starał się uspokoić, że nie zaprzestanie ich produkcji, a podkreślał, że najbardziej prawdopodobnym scenariuszem będzie ulepszenie ich i zmodyfikowanie. Szef działu samolotów cywilnych, Fabrice Brégier stwierdził, że pewnego dnia pojawią się nowe silniki i wydłużona wersja tego samolotu.

Airbus starał się też uspokoić inwestorów o swej rentowności, tłumaczył, że może dojść do zmniejszenia rytmu produkcji starszej wersji szerokokadlubowcyh A330 w okresie wprowadzania nowej wersji A330neo. H. Wilhelm przyznał na spotkaniu z analitykami w Londynie, że istnieje taka możliwość, ale nie w tej chwili.

Dodał, że program produkcji superjumbo osiągnie po latach strat równowagę finansową w 2015 r. i utrzyma ją do 2018 r. Wtedy producent stanie przed koniecznością wyboru, czy unowocześniać go, utrzymać dotychczasową produkcję czy zaniechać jej.

Prezes Brégier stwierdził, że obniżanie produkcji A380 oznacza, iż równowagę można będzie osiągnąć nawet, jeśli produkcja zmaleje do nieco poniżej 30 samolotów rocznie. Na unowocześnienie tej maszyny naciska Emirates Airlines, która zamówiła 140 sztuk, a dotąd odebrała 55. Airbus rozmawia już z tym przewoźnikiem o nowszych A380neo.

Samolot kosztuje 414,4 mln dolarów, producent ma w portfelu zamówienia na 318 sztuk, ale niektóre linie uprzedziły, że mogą zrezygnować z kupna.

Pierwotnie miała nastąpić 13 grudnia, ale pierwszy klient na ten samolot, Qatar Airways ogłosił na dwa dni przed tym terminem, że odracza odbiór bezterminowo. Wywołało to powszechne spekulacje, że powtórzy się historia z problemami wyposażenia wnętrza superjumbo A380, co opóźniło o 3 miesiące odbiór tamtej maszyny. Z nieoficjalnych informacji wynikało, że w tamtym przypadku prezesowi Akbar al-Bakerowi, słynącemu z perfekcjonizmu, nie spodobała się jakość położenia wykładziny podłogowej.

Pozostało 81% artykułu
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty
Transport
Budowa S16 na Mazurach na nowych zasadach. Co się zmieni? Kiedy kierowcy pojadą przebudowaną trasą?
Transport
Świetny rok dla lotnictwa. Polecimy taniej, chociaż z ograniczeniami
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Transport
PKP lepsze od kolei niemieckich, ale w ogonie Europy