. - Z bezprzewodowej sieci można także korzystać w pociągach kursujących do Berlina I Wiednia – poinformowała w środę spółka PKP Intercity. Niestety, pasażerowie ekspresów premium, czyli pendolino, będą musieli na internet poczekać jeszcze przez kilka miesięcy. – Planujemy uruchomienie usługi w pierwszej połowie roku – mówi rzecznik Intercity, Zuzanna Szopowska.

Powodem, dla którego w najbardziej luksusowych polskich pociągach nie ma Wi-Fi ma być późniejsze niż planowano dostarczenie składów przez producenta. – Było mało czasu i musieliśmy przede wszystkim skupić się na testach pociągów przed wprowadzeniem ich do grudniowego rozkładu jazdy – tłumaczy Szopowska. Jak twierdzi, sam montaż urządzeń powinien być prostszy niż w wagonach „zwykłych" ekspresów, gdyż część elementów wewnętrznej sieci pendolino już ma. Zatem kilka miesięcy zwłoki w uruchomieniu usługi, na jaką musza czekać pasażerowie pendolino, wydaje się w takiej sytuacji mało zrozumiałe.

Poza ekspresami premium, internet dostępny jest w ekspresach na trasach: Trójmiasto - Warszawa - Kraków/ Katowice, Szczecin – Poznań - Warszawa, Poznań - Wrocław - Katowice - Bielsko-Biała oraz Warszawa – Wiedeń – Villach, czy Warszawa – Berlin. Miesięcznie z usługi korzysta blisko 90 tys. pasażerów.

Już wkrótce w ekspresach Intercity ma się pojawić nowa usługa: rozrywka pokładowa. Obejmie ona dostęp do 40 filmów, 15 seriali, 10 bajek oraz gier. Co miesiąc 10 proc. treści multimedialnych będzie się zmieniać. - Obecnie przygotowywane są materiały i przeprowadzane testy wewnętrzne - mówi Konrad Mróz z T-Mobile Polska.

Podobne usługi od dawna funkcjonują za granicą. Przykładowo w Czechach udostępnia je prywatny przewoźnik Leo Express, w Niemczech internet jest w ekspresach Deutsche Bahn. Jeszcze dalej poszły koleje francuskie SNCF. W tym roku rozpoczęły realizację projektu, który pozwoli na korzystanie z bezpłatnego internetu pasażerom na francuskich dworcach. Do końca 2015 roku WI-FI będzie dostępne na 128 dworcach. Jeśli przedsięwzięcie się sprawdzi, w kolejnych latach usługa będzie mogła być stopniowo rozszerzana, by po kilku latach objąć swym zasięgiem przeszło trzy tysiące francuskich dworców kolejowych.