Potrzebne 10 bln dolarów na lotnictwo bez związków węgla

Dojście sektora lotnictwa do zerowej netto emisji związków węgla w spalinach jest ogromnym wyzwaniem technicznym, przemysłowym i finansowym. Amerykańska firma doradcza Bain & Co szacuje, że pokrycie potrzeb w zakresie zrównoważonego paliwa będzie wymagać zainwestowania ponad 10 bln dolarów.

Publikacja: 18.12.2022 18:37

Potrzebne 10 bln dolarów na lotnictwo bez związków węgla

Foto: Bloomberg

Suma 1300 mld dolarów pozwoli pokryć zaledwie 20 proc. zapotrzebowania na zrównoważone paliwo lotnicze (SAF) do 2050 r. — to jeden z zasadniczych wniosków raportu pt. „Czy projekty odejścia od węgla w przemyśle lotniczym pozwolą latać?” amerykańskiej firmy. Powszechnie wiadomo, że koszty przestawienia energetycznego lotnictwa, z uwzględnieniem potrzeb środowiska naturalnego wyniosą setki miliardów dolarów, ale ten raport przedstawia koszt bez precedensu i nastraja pesymistycznie. Zdaniem autorów, to gigantyczne wyzwanie: bardzo złożone, równie kosztowne i w ograniczonym czasie — pisze dziennik „La Tribune”.

Czytaj więcej

Superjumbo poleci na wodorze. "To może być bardzo niebezpieczne"

Jest kilka etapów dojścia do zerowej netto emisji związków węgla w 2050 r. Pierwszym byłoby wprowadzenie SAF maksymalnie, gdzie się da, w lotach krótkich, średnich i transkontynentalnych. Jeremie Danicourt, dawny inżynier lotniczy, obecnie związany z Bain & Co, jeden z autorów raportu jest przekonany do zrównoważonego paliwa, ale uprzedza, że dostęp do niego nie jest jeszcze powszechny, a środki nie tylko finansowe dostępu do niego są ogromne.

Raport oparto na prognozie wzrostu ruchu lotniczego średnio o 3 proc. rocznie. Przy obecnych technologiach oznacza to zużywanie 500 mln ton nafty lotniczej rocznie do 2050 r. Autorzy uważają, że najważniejsze jest zmniejszenie tej ilości, mogą to zapewnić samoloty i silniki dwóch nowych generacji. Starają się też wyliczyć koszty zastąpienia nafty nowymi nośnikami energii nie pochodzącymi ze źródeł kopalnych. W podstawowym scenariuszu, jeśli cały sektor zainwestuje 1300 mld dolarów, to roczna produkcja nowych paliw nie przekroczy 106 mln ton, czyli 20 proc. potrzeb. W scenariuszu agresywnym, z sumą 4500 mld dolarów, powstanie 350 mln ton nowego paliwa. A na pokrycie wszystkich potrzeb potrzeba 10,6 bln dolarów.

Autorzy z Bain & Co przewidują znacznie większe liczby niż np. IATA, która zakłada, że 370 mln ton zrównoważonego paliwa pozwoli zmniejszyć o dwie trzecie emisję związków węgla do 2050 r. A łączne koszty zerowej netto emisji spalin szacuje na 2 bln dolarów.

Jeremie Danicourt wskazuje, że zasadniczą kwestią jest koszt produkcji paliwa SAF, co najmniej 2-3 razy większy od produkcji nafty lotniczej. Dokładnie o 2,7-3,8 razy większy w podstawowym scenariuszu (z inwestycjami 1300 mld dolarów) i 2,4-3,2 razy większy w scenariuszu agresywnym (z 10,6 bln dolarów).

Wodór nie jest rozwiązaniem, bo będzie mieć marginalny wpływ na osiągnięcie celów w 2050 r. — Gdyby wszystkie turbopropy i połowę odrzutowców regionalnych zastąpić samolotami na wodór, to zmiana dotyczyłaby zaledwie 2 proc. płatnych pasażero-kilometrów i 4 proc. emisji związków węgla — przyznał J. Danicourt. A dostosowanie 50 lotnisk w Europie kosztowałoby 50-65 mld dolarów, dając w efekcie 10 proc. ruchu po regionie i 1 proc. ruchu na świecie. 250-400 mld dolarów kosztowałoby wyprodukowanie 9 mln ton ekologicznego wodoru do 2050 r., a pozwoliłoby pokryć tylko 5 proc. światowego transportu.

Amerykanie są natomiast entuzjastycznie nastawieni do napędu elektrycznego, bo łatwo zmagazynować taką energię w bateriach, a następnie wykorzystać do napędu silnika, że znacznie mniejszymi stratami. Francuski Instytut Montaigne zwrócił wcześniej uwagę, że powstaje tu problem gęstości energetycznej baterii i ich bardzo dużego ciężaru. Obie placówki są zgodne, że osiągnięto już postępy w tej kwestii, ale amerykańska jest bardziej przekonana do baterii w stanie stałym — uważa „La Tribune”. Specjaliści mają o czym dyskutować.

Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta