Nowe ograniczenia w Air India. Steward może być łysy, ale stewardesa nie może być siwa

Indyjski przewoźnik Air India w ostatnich tygodniach zbierał same pochwały. Po przejęciu linii przez konglomerat TATA jakość usług bardzo się poprawiła. A właściciel właśnie wprowadził nowe przepisy. Chodzi o to, aby linia pod nowym zarządem, zmieniła się całkowicie.

Publikacja: 26.11.2022 11:36

Nowe ograniczenia w Air India. Steward może być łysy, ale stewardesa nie może być siwa

Foto: Adobe Stock

Pracownicy pokładu Air India właśnie dowiedzieli się, jakie są obowiązujące przepisy dotyczące ich wyglądu. Zacznijmy od tego, że jeśli steward zacznie łysieć i pojawią mu się zakola, to będzie miał obowiązek codziennego golenia całej głowy. Z naciskiem na „codziennego”. Peruki są zabronione, tak samo zresztą jak włosy blond czy pasemka w jakimkolwiek kolorze. Jeśli ktoś ma jasne włosy, to musi je ufarbować na kruczoczarne. Fryzura została też dokładnie określona. Nie może być mowy o kokach na czubku głowy, najlepiej jeśli będzie to węzeł u nasady szyi. Fryzura musi być gładka, a włosy przytrzymane spinkami — wszystkie muszą być takie same. Obowiązkowe jest używanie i to tak u mężczyzn, jak i kobiet lakieru do włosów, ewentualnie żelu utrwalającego fryzurę. Stewardesy nie mogą mieć dużych dekoltów ani nosić naszyjników z perłami. Za to kolczyki są obowiązkowe i muszą być okrągłe, wykonane ze złota, najlepiej wysadzane brylantami. Krawat stewardów musi kończyć się dokładnie na wysokości klamry paska do spodni.

Nowe zasady dotyczą także dozwolonej odzieży w trakcie czasu wolnego. Zacznijmy od tego, że kiedy załogi po długim rejsie jadą do hotelu i nadal są w mundurach, to nie wolno im nosić okularów słonecznych, a potem, kiedy się przebierają we własne ubrania, zabronione jest noszenie przetartych dżinsów, głębokich dekoltów i klapek.

Czytaj więcej

Nadchodzi rewolucja na lotniskach. Koniec 100-mililitrowych buteleczek?

Air India wcześniej miała już incydenty z personelem pokładowym. W 2014 roku na przykład sąd nakazał przywrócenie trzech stewardes, które ważyły zbyt dużo — zdaniem zarządu. Przewoźnik tłumaczył wtedy, że otyły pracownik pokładu stwarza ryzyko i w sytuacji awaryjnej nie będzie w stanie pomóc pasażerom.

Te ostre zasady dotyczące wyglądu personelu pokładowego mogą wydać się dziwne w czasach, kiedy linie lotnicze, w tym Air India, mają kłopoty z zatrudnieniem wystarczającej liczby pracowników. Zachodnie linie lotnicze, już nie mówiąc o amerykańskich, mocno poluzowały zasady dotyczące prezentacji personelu pokładowego, w tym tych dotyczących wagi czy atrakcyjnego wyglądu, i dotyczy to zwłaszcza kobiet.

Ale ostre zasady nadal obowiązują w Azji. W Turkish Airlines, gdzie kilka lat temu wybuchła afera po zakazaniu malowania ust czerwoną szminką (szybko został zniesiony), nadal stewardesy są ważone. W Singapore Airlines wciąż wszystkie stewardesy wyglądają niemal tak samo (chociaż podobnie jest w greckich Aegean Airlines), ale na przykład wietnamskie VietJet Aviation na inauguracyjne rejsy na nowych kierunkach nadal wysyła stewardesy w bikini.

Pracownicy pokładu Air India właśnie dowiedzieli się, jakie są obowiązujące przepisy dotyczące ich wyglądu. Zacznijmy od tego, że jeśli steward zacznie łysieć i pojawią mu się zakola, to będzie miał obowiązek codziennego golenia całej głowy. Z naciskiem na „codziennego”. Peruki są zabronione, tak samo zresztą jak włosy blond czy pasemka w jakimkolwiek kolorze. Jeśli ktoś ma jasne włosy, to musi je ufarbować na kruczoczarne. Fryzura została też dokładnie określona. Nie może być mowy o kokach na czubku głowy, najlepiej jeśli będzie to węzeł u nasady szyi. Fryzura musi być gładka, a włosy przytrzymane spinkami — wszystkie muszą być takie same. Obowiązkowe jest używanie i to tak u mężczyzn, jak i kobiet lakieru do włosów, ewentualnie żelu utrwalającego fryzurę. Stewardesy nie mogą mieć dużych dekoltów ani nosić naszyjników z perłami. Za to kolczyki są obowiązkowe i muszą być okrągłe, wykonane ze złota, najlepiej wysadzane brylantami. Krawat stewardów musi kończyć się dokładnie na wysokości klamry paska do spodni.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Airbus Aerofłotu zablokował lotnisko w Tajlandii. Rosji brakuje części do samolotów
Transport
Francuscy kontrolerzy w akcji. Odwołane loty także z Polski
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany