Rynek współdzielonych hulajnóg i rowerów wraca do formy

Rynek jednośladów pożyczanych na minuty wraca do formy sprzed pandemii. Flota i ich zasięg nad Wisłą w ostatnich miesiącach mocno urosły.

Publikacja: 17.10.2022 22:00

Rynek współdzielonych hulajnóg i rowerów wraca do formy

Foto: Adobe Stock

Tak zwany sharing pojazdów wyraźnie odbija po niezwykle trudnych dwóch latach pandemii. Szczególnie zyskują współdzielone elektryczne hulajnogi. Jak wynika z najnowszych danych Mobilnego Miasta, systemy wynajmu takich jednośladów osiągnęły w III kwartale br. rekordowe wyniki. Pojazdy obecne były na koniec września w aż 161 miejscowościach w naszym kraju, a łączna ich podaż sięgnęła blisko 94 tys. sztuk. Jest to wynik o 30 proc. wyższy w porównaniu z połową bieżącego roku i dwukrotnie lepszy niż rok wcześniej (wówczas w 60 miejscowościach dostępnych było 46 tys. hulajnóg).

Branża odżywa

Popularność sharingu znowu rośnie. – Regularnie obserwujemy rosnący popyt w ramach naszej platformy zarówno na taksówki, jak i hulajnogi – przyznaje Oliwier Migasiewicz, dyrektor operacyjny Free Now w Polsce.

Już 14 polskich miast dysponuje flotami ponad 1 tys. e-hulajnóg. Najwięcej jest ich w Warszawie, gdzie po ulicach jeździ ponad 21 tys. takich jednośladów. Tu znajduje się niemal co czwarty w naszym kraju taki środek transportu pożyczany na minuty. Ale – jak zauważają eksperci platformy SmartRide – to Katowice odnotowują największą dynamikę rozwoju. Tam w III kwartale 2022 r. liczba e-hulajnóg wzrosła o niemal 200 proc., do blisko 2,6 tys. sztuk. Po poprzednim kryzysie w tej branży nie ma śladu, ale jawi się kolejny. Markus Villig, prezes firmy Bolt, przyznaje, że pandemia była największym szokiem ekonomicznym, ale zauważa, że to nie koniec problemów. – Musimy stąpać twardo po ziemi, rosnące poziomy inflacji i stóp procentowych będą miały wpływ na wszystkie przedsiębiorstwa – przyznaje Villig.

Czytaj więcej

Polacy lubią rowery, ale jeżdżą samochodami

Na razie jednak trwa boom. Jak pokazują wyniki najnowszych analiz Ministerstwa Klimatu, młodzi w wieku 18–24 lata częściej niż podróż samochodem wybierają już komunikację miejską, rower lub właśnie hulajnogę. Natomiast w przypadku ogółu badanych 47 proc. wciąż jako podstawowy środek transportu wskazuje auto.

Rowery i hulajnogi wybiera 5 proc. respondentów. To stosunkowo niewiele, ale tylko pozornie. Raport „Brand Tracker 2022” pokazuje bowiem, że e-hulajnogi traktowane są jako uzupełnienie dla komunikacji miejskiej. I właśnie tak odbiera to 71 proc. ankietowanych. Również ponad 70 proc. z nas zauważa, że dziś w odległości 5 minut od domu łatwiej znaleźć hulajnogę na minuty niż przystanek autobusowy czy tramwajowy.

Wciąż są bariery

Rowery na minuty też mocno zyskują. W III kwartale z systemu ich najmu można było skorzystać w 94 miejscowościach. Łączna ich podaż rok do roku skoczyła o 10 proc., do ok. 24 tys. sztuk. Wciąż jednak są bariery infrastrukturalne.

– Zachęty do porzucenia samochodu będą działać tylko wtedy, kiedy ludzie poczują, że wygodna alternatywa jest w zasięgu ręki. Budowa dróg rowerowych to ważny element tego przedsięwzięcia – komentuje Tomasz Przygucki, właściciel TrybEco, łódzkiej firmy produkującej e-jednoślady. I dodaje, że rosnąca liczba elektrycznych rowerów i hulajnóg to także potrzeba stworzenia niezbędnej infrastruktury do bezpiecznego i wygodnego parkowania i ładowania tych pojazdów.

Rynek e-skuterów złapał zadyszkę

Skutery pożyczane na minuty to usługa, która w Polsce nie zdołała wygrzebać się z niszy. Zainteresowanie takimi pojazdami jest nieznaczne. Floty operatorów takich pojazdów wykorzystywane są w dużej mierze przez dostawców jedzenia czy błyskawicznych e-zakupów. W systemach sharingu podaż jest niewielka i wciąż spada. Z badań Mobilnego Miasta wynika, że w III kwartale br. na rodzimym rynku dostępnych było nieco ponad 550 pojazdów tego typu. W sumie użytkownicy mogli skorzystać z systemów współdzielenia „elektryków” w 11 miejscowościach. We wrześniu 2021 r. systemy takie działały w 21 miastach. Jak podaje platforma SmartRide, dostępność e-skuterów skurczyła się rok do roku niemal o połowę. O statusie tej branży dobitnie świadczy fakt, że pod względem wielkości floty stanowi ona dziś ledwie 0,5 proc. rynku jednośladów pożyczanych na minuty w naszym kraju. 

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach