Długo wyczekiwane porozumienie pomiędzy PAŻP a kontrolerami zostało podpisane dzisiaj w Sejmie, podczas posiedzenia podkomisji stałej ds. transportu lotniczego przez Macieja Sosnowskiego, przewodniczącego Związku Zawodowego Kontrolerów Ruchu Lotniczego oraz Anitę Oleksiak prezes PAŻP.

Czytaj więcej

Bliżej do zakończenia konfliktu w PAŻP. Dwie propozycje na stole

Oto treść porozumienia:

1) PAŻP zobowiązuje się do niezwłocznego rozpoczęcia audytu organizacyjnego i niezbędnych restrukturyzacji.

2) Do dnia 29 lipca br. zostaną podpisane dokumenty wydłużające okresy wypowiedzenia osobom, którym kończą się umowy w dniu 30 kwietnia br.

3) ZZKRL na podstawie zawartego porozumienia będzie rekomendował członkom powrót do pracy lub odpowiednio przedłużenia okresu wypowiedzenia do 10 lipca br.

4) ZZKRL zobowiązuje się przedstawić członkom warunki zatrudnienia w dniu 28 lipca br.

5) Nowe umowy, na czas określony do dnia 10 lipca br., zostaną podpisane 29 kwietnia br.

6) Strony zobowiązują się od dnia 29 kwietnia br. kontynuować prace nad zgłoszonymi przez ZZKRL dokumentami, tj. Regulaminem Wynagradzania, Regulaminem Pracy, programem w zakresie rozwoju, szkolenia i wsparcia dla pracowników zatrudnionych na stanowisku kontrolera ruchu lotniczego i informatora FIS i Kodeksem Etyki.

Autopromocja
ORZEŁ INNOWACJI

Konkurs dla startupów i innowacyjnych firm

WEŹ UDZIAŁ

7) Strony zobowiązują się do nadzorowania przyjętych dotąd wzajemnych ustaleń w zakresie bezpieczeństwa i polityki organizacyjnej i kadrowej".

Szczegóły podpisanego porozumienia nie są jeszcze znane, jednak z wypowiedzi Andrzeja Fenrycha, wiceprzewodniczącego ZZKRL na podkomisji, którą rozpoczął słowami „Musimy sobie zdawać sprawę, że to nie jest koniec wojny, to jest rozejm” wynika, że do całkowitego rozwiązania konfliktu przed obydwiema stronami jeszcze bardzo dużo pracy, dotyczącej m.in. regulaminu pracy, regulaminu wynagrodzeń i systemu prowadzenia karier kontrolerów. Najbliższe dwa miesiące mają być również czasem w którym PAŻP ma wprowadzić w życie wszystkie zaakceptowane postulaty dotyczące bezpieczeństwa.

- W imię dalszej dobrej współpracy, ponieważ Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zobowiązała się do audytu i rozpoczęcia restrukturyzacji. Aby nie paraliżować ruchu lotniczego w Polsce, aby Polacy mogli korzystać z podróży, poszliśmy na daleko idące ustępstwa i udało nam się porozumieć – mówił na podkomisji Andrzej Fenrych,

- Nam zależy, by finalny dokument spiął wszystkie grupy w Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej i, biorąc pod uwagę planowany audyt i restrukturyzację, pozwolił PAŻP rozwinąć się wraz z rozwojem ruchu lotniczego w Polsce – dodał.

Jak wskazał Minister Adamczyk, Polsce nie grozi już paraliż ruchu lotniczego

- Porozumienie pozwoliło uniknąć najgorszego scenariusza dla polskiego nieba. Ta odpowiedzialność układających się stron doprowadziła do tej możliwości, którą dajemy sobie na kolejne miesiące, aby przygotować, przebudować, restrukturyzować agencję, aby mogła unieść ciężary i obowiązki, które na niej spoczywają - stwierdził szef resortu infrastruktury.

- Rozporządzenie, które w sposób istotny ograniczało liczbę lotów w przestrzeni powietrznej od 1 maja, gdyby do porozumienia nie doszło, zostanie zmienione. Najpóźniej w dniu jutrzejszym skutki tego rozporządzenia zostaną wycofane - dodał minister Adamczyk.