W pierwszym półroczu największy port Łotwy przeładował 18,3 mln ton towarów czyli o 11,5 proc. mniej rok do roku, podała agencja LETA. Główny wpływ na gorszy wynik miał spadek zamówień europejskich odbiorców rosyjskiego węgla i produktów naftowych. Wielkość ich przeładunku zmniejszyła się o 19 proc.
Inne cargo zanotowały wzrost o 2,3 proc., co jest dla portu korzystne, w sytuacji kiedy spada wielkość przeładunku rosyjskich towarów. W I półroczu 2015 r węgiel i produkty naftowe z Rosji stanowiły 64 proc. obrotu towarowego portu w Rydze, to rok później było to 59 proc..O blisko 17 proc. spadł przeładunek towarów płynnych (głównie paliw).
Eksperci podkreślają, że widoczny spadek zależności ryskiego portu od towarów z Rosji jest zjawiskiem pożądanym. Zróżnicowanie oferty i rodzajów towarów oraz kierunków dostaw pozwoli zmniejszyć wpływ rosyjskiego rynku na sytuację ryskiego portu.
Na plusie znajduje się ruch pasażerski portu. Liczba pasażerów promów Tallink zwiększyła się w ciągu sześciu miesięcy o 8,2 proc. do 234,4 tysięcy ludzi. Do tego można dodać 15,5 tys. pasażerów wycieczkowców co daje razem 250 tysięcy obsłużonych w Rydze gości. To o 5,3 proc. więcej niż rok temu.