Reklama

Rosną przeładunki w polskich portach

W rankingu bałtyckich portów Gdańsk ma szansę wyprzedzić Rygę.

Publikacja: 18.07.2016 20:17

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Szykuje się kolejny dobry rok dla polskich portów. Pierwsze sześć miesięcy 2016 r. przyniosło wzrost przeładunków w Gdańsku oraz w zespole portów Szczecin–Świnoujście. Gdynia odnotowała co prawda spadek, ale niewielki. Przez polskie nabrzeża przechodzi więcej węgla i drobnicy, a także paliw, m.in. dzięki uruchomieniu terminalu LNG. Mimo wcześniejszych niekorzystnych prognoz wzrosły przeładunki kontenerów.

W samym Gdańsku przeładowano od stycznia do czerwca 18 mln ton. To przeszło 700 tys. ton więcej niż przed rokiem, który dla portu okazał się rekordowy. O blisko jedną trzecią, do ponad 2,5 mln ton, zwiększyła się ilość przeładowanego węgla. Z kolei o 31 proc., do 7,2 mln ton, wzrosły przeładunki drobnicy, co w tej grupie towarowej jest nowym rekordem. Podobnie zwiększyły się przeładunki towarów skonteneryzowanych: o 32 proc. w tonażu i o 27 proc. w liczbie kontenerów. Zmalały natomiast przeładunki zbóż.

W zespole portowym Szczecin–Świnoujście przeładunki w ciągu półrocza wzrosły o 2,1 proc., a w samym czerwcu o prawie 16 proc. Od stycznia więcej było drobnicy i ropy, za to mniej węgla i rudy. Przeładunki kontenerów przekroczyły 40 tys. TEU (jednostek odpowiadających standardowym kontenerom 20-stopowym), co w ujęciu rocznym daje poprawę o blisko 3 proc.

Więcej paliw przeszło także przez port w Gdyni. Duży wzrost odnotowano w przeładunkach ropy i przetworów naftowych, zwiększono ilość przeładowanego węgla i koksu. Na minimalnie gorszym – o niecały 1 proc. – wyniku w porównaniu do pierwszego półrocza ub. roku zaważyły spadki przeładunku drobnicy i kontenerów. Kontenerowce przeniosły się bowiem do DCT Gdańsk, który już stał się największym terminalem na Bałtyku, a w tym roku ma dwukrotnie powiększyć swoje zdolności dzięki uruchomieniu drugiego nabrzeża T2.

Wszystkie trzy porty zakładają poprawę wyników w drugim półroczu. – Statystyki powinny się poprawiać za sprawą dostaw paliwa LNG w Świnoujściu i uruchomienia Szczecin Bulk Terminal – poinformowała Monika Woźniak-Lewandowska z zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Na poprawę liczy także Gdynia, dla której czerwiec pod względem obrotów towarowych okazał się o przeszło jedną piątą lepszy niż rok temu. Z kolei Gdańsk, który ubiegłoroczny rezultat z pierwszych sześciu miesięcy poprawił teraz o 4,3 proc., ma nadzieję na awans w rankingu największych portów na Bałtyku. – Od zajmującej w ubiegłym roku czwarte miejsce Rygi dzieli Gdańsk zaledwie 33 tys. ton, co jest dobrym prognostykiem na resztę roku – podkreśla zarząd portu.

Reklama
Reklama

W dalszej perspektywie na wyniki portów wpływać będą realizowane inwestycje mające wpływ na zwiększenie zdolności przeładunkowych. W czerwcu Gdańsk ogłosił przetarg na jeden z nielicznych wolnych gruntów z bezpośrednim dostępem do statków. Wcześniej rozpoczęła się modernizacja nabrzeży oraz infrastruktury transportowej, a poszerzenie i pogłębienie kanału pozwoli na przyjmowanie większych jednostek. Z kolei Gdynia zaczyna powiększanie tzw. obrotnicy dla kontenerowców, a w latach 2018–2020 ma poszerzać i pogłębiać kolejne części portu.

Inwestycje realizują także porty w Szczecinie i Świnoujściu. Ich wartość ma przekroczyć 1,3 mld zł. W połączeniu z pogłębieniem toru wodnego do Szczecina powinny przynieść wzrost przeładunków do 26–30 mln ton rocznie.

Więcej kontenerów

Największy potencjał wzrostu mają przeładunki kontenerów. Gdański terminal DCT po zakończeniu trwającej obecnie rozbudowy będzie mógł przeładowywać rocznie 3 mln TEU (kontenerów 20-stopowych), podczas gdy w ubiegłym roku przeładował nieco ponad 1 mln TEU. W dalszej perspektywie DCT zamierza jeszcze zwiększyć możliwości przeładunkowe, do nawet 4 mln TEU. Wykorzystanie zwiększonego potencjału będzie jednak zależeć od podpisania umów z kolejnymi armatorami. W ubiegłym roku DCT rozpoczął obsługę m.in. dwóch czołowych aliansów żeglugowych świata: 2M (Maersk i MSC) oraz G6 (APL, Hyundai Merchant Marine, Mitsui OSK, Hapag-Lloyd, Nippon Yusen Kaisha oraz Orient Overseas Container).

Transport
Polskie lotniska w czołówce europejskiego wzrostu
Transport
USA wystawiły na sprzedaż pływający pałac rosyjskiego oligarchy
Transport
Etiopia odmawia Rosji. Nie wypożyczy samolotów, nie złamie sankcji
Transport
Kolej traci ładunki, ale zyskuje pasażerów. Padły kolejne rekordy frekwencji
Transport
Tunel KDP pod Łodzią. Największa inwestycja kolejowa w Polsce realizowana z poszanowaniem dla historii miasta i jego mieszkańców
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama