To kontynuacja wartego przeszło 200 mln zł programu poprawy transportu towarowego w województwie śląskim. W tym roku zmodernizowanych zostanie przeszło 80 kilometrów torów. W roku ubiegłym modernizacja objęła ponad 90 kilometrów.
Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) deklaruje, że w nowej perspektywie finansowej 2014–2020 stan linii towarowych ma się znacznie poprawić. – Program dla linii śląskich został stworzony we współpracy z przewoźnikami. Efektem będzie przywrócenie do ruchu wyłączonych torów, zwiększenie przepustowości ważnych ciągów towarowych, zapewnienie sprawniejszego wyjazdu pociągów, lepsza obsługa oraz podwyższony poziom bezpieczeństwa – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PLK.
W najbliższych pięciu miesiącach zostanie zwiększona przepustowość 14 stacji, m.in. w Mysłowicach, Chełmie Śląskim, Bierawie, Gliwicach-Łabędach, Leszczynach, Chorzowie Starym i Tarnowskich Górach. Pozwoli to przyspieszyć wyjazdy pociągów z węglem. PLK zaplanowały wymianę 30 rozjazdów i modernizację 21 przejazdów kolejowo-drogowych. Przewidywana jest ponadto rewitalizacja 42 mostów, wiaduktów i przepustów, co umożliwi bardziej płynną jazdę pociągów, a także przywrócenie ruchu na zamkniętym obecnie torze linii kolejowej Zabrze Makoszowy – Leszczyny.
Modernizacja linii w województwie śląskim jest niezbędna dla usprawnienia transportu towarowego w całym kraju. Ogólnie modernizacją objętych jest na Śląsku ok. 600 km torów. PLK zainwestowały już ponad 2,5 mld zł, a w najbliższych latach planowane są kolejne przedsięwzięcia warte 9 mld zł.
Kluczowe znaczenie dla ruchu towarowego będą miały także inwestycje poprawiające połączenie Śląska z portami Wybrzeża. Powinny skrócić czas przejazdu poprzez likwidację ograniczeń prędkości. Teraz średnia prędkość pociągów towarowych to ok. 20–30 km/h. Modernizacja torów pozwoli ją zwiększyć do 40–50 km/h.